H κατανάλωση μπύρας στο Βέλγιο μειώθηκε κατά 2,1% το 2024. Αυτό σηματοδοτεί μια συνεχιζόμενη πτώση, αν και λιγότερο απότομη από την πτώση 6% που καταγράφηκε το 2023. Ο τομέας της φιλοξενίας σημείωσε την πιο απότομη πτώση στο 2,9%, ενώ οι λιανικές πωλήσεις μειώθηκαν κατά 1,5%, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσαν οι Belgian Brewers. Οι εξαγωγές επίσης μειώθηκαν, συνολικά κατά 3,4%.
Οι πωλήσεις προς τις χώρες της ΕΕ μειώθηκαν κατά 2,6%, ενώ οι εξαγωγές εκτός ΕΕ μειώθηκαν κατά 8%. Παρά ταύτα, το 70% της παραγωγής μπύρας του Βελγίου εξακολουθεί να πωλείται στο εξωτερικό.
Αυτό έρχεται μετά από τρία συνεχόμενα χρόνια μείωσης των εξαγωγών και εγχώριας συρρίκνωσης. Η κατανάλωση είναι πλέον σχεδόν 20% χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2014. Ο αριθμός των ζυθοποιείων μειώθηκε σε 411 πέρυσι, έξι λιγότερα από ό,τι το 2023. Ωστόσο, οι ζυθοποιοί παραμένουν αισιόδοξοι, καθώς 178 εκατομμύρια ευρώ επενδύθηκαν το 2024 στον εκσυγχρονισμό, τη βιωσιμότητα και την ενίσχυση των τοπικών επιχειρήσεων.
Πέφτει η κατανάλωση μπύρας στην Ευρώπη
Η μείωση της κατανάλωσης μπύρας στο Βέλγιο αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης ευρωπαϊκής τάσης που επηρεάζει ολόκληρο τον κλάδο. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, η παραγωγή μπύρας με αλκοόλ στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατέγραψε πτώση 5% το 2023 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Αυτή η τάση γίνεται αισθητή ακόμη και σε χώρες με μακρά παράδοση στη ζυθοποιία. Η Γερμανία, η Ολλανδία και η Τσεχία καταγράφουν σημαντικές μειώσεις στην κατανάλωση. Στη Γερμανία, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 1,4% το 2024, φτάνοντας σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Η διαχρονικότητα του φαινομένου επιβεβαιώνεται και από στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, τα οποία δείχνουν ότι η κατανάλωση αλκοόλ στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 0,5 λίτρα ανά κάτοικο μεταξύ 2010 και 2020.
Η Ομοσπονδία Βέλγων Ζυθοποιών αποδίδει την πτώση αυτή σε ένα σύνολο οικονομικών και γεωπολιτικών παραγόντων. Η διαρκής πίεση στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, το αυξημένο κόστος παραγωγής – που αφορά πρώτες ύλες, ενέργεια και μεταφορές – καθώς και το ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον, έχουν περιορίσει τα περιθώρια κέρδους των ζυθοποιών και οδήγησαν σε αύξηση των τιμών. Ενδεικτικό είναι ότι το κόστος του αλκοόλ στην Ευρώπη έχει αυξηθεί πάνω από 95% από το 2000, μετατρέποντάς το για πολλούς σε είδος πολυτελείας.
Ωστόσο, ο πιο καθοριστικός παράγοντας φαίνεται να είναι η στροφή προς έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Οι σύγχρονοι καταναλωτές, ιδιαίτερα οι νεότερες γενιές, δείχνουν αυξημένη ευαισθητοποίηση σχετικά με τις αρνητικές επιπτώσεις του αλκοόλ στη σωματική και ψυχική υγεία. Έρευνα της YouGov το 2024 έδειξε ότι το 44% των Βρετανών ηλικίας 18 έως 24 ετών προτιμά πλέον εναλλακτικές επιλογές με χαμηλό ή καθόλου αλκοόλ.
Η άνοδος της κουλτούρας της ευεξίας, σε συνδυασμό με κινήματα όπως το «Dry January» και η τάση «sober curious», διαμορφώνουν νέες κοινωνικές νόρμες γύρω από την κατανάλωση αλκοόλ. Αυτές οι αλλαγές στη νοοτροπία των καταναλωτών επηρεάζουν άμεσα τις επιλογές τους, δημιουργώντας νέες προκλήσεις για τη ζυθοποιητική βιομηχανία σε ολόκληρη την Ευρώπη.