Υπερτουρισμός: Μπορεί η Ευρώπη να ξεπεράσει την κρίση;

Ο υπερτουρισμός προκάλεσε διαμαρτυρίες σε όλη την Ευρώπη πέρυσι

Υπερτουρισμός: Μπορεί η Ευρώπη να ξεπεράσει την κρίση;

Ο υπερτουρισμός απαοσχολέι τους Ευρωπαίους, αλλά η αλλαγή στον τουριστικό κλάδο είναι συχνά αργή, απαιτώντας χρόνο για συναίνεση από ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερομένων, καθώς και για την εφαρμογή σχεδίων. Αλλά εμφανίζονται σημάδια προόδου. Σε όλη την Ευρώπη, μια σειρά νέων πρωτοβουλιών στοχεύουν στην εξισορρόπηση του τουρισμού με τις ανάγκες των κατοίκων – αντιμετωπίζοντας τις περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές πιέσεις που δημιουργούνται από τον υπερτουρισμό.

Χάρη στη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση σχετικά με τα ζητήματα, οι ταξιδιώτες συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο τον αντίκτυπό τους. Εν τω μεταξύ, οι τοπικές κοινότητες έχουν αυξήσει την πίεση στις αρχές να αναλάβουν ουσιαστική δράση. Τρεις προορισμοί, όμως, έχουν νέες ιδέες για μια πιο βιώσιμη ταξιδιωτική σεζόν.

Ελβετία

Ελβετία: Επενδύοντας σε τρένα και φόρους

Το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελβετίας θα λειτουργεί εξ ολοκλήρου με υδροηλεκτρική ενέργεια φέτος. Με τις χιονοδρομικές σεζόν να απειλούνται από την αύξηση της θερμοκρασίας και τους παγετώνες της ευάλωτους στην κατάρρευση η Ελβετία γνωρίζει πολύ καλά τη σημασία της ισορροπίας του τουρισμού και του περιβάλλοντος. H Ελβετία επικεντρώνεται στις δημόσιες συγκοινωνίες. Έχει μερικά από τα πιο προσβάσιμα από τις δημόσιες συγκοινωνίες βουνά στον κόσμο. Ο ιστότοπος της Swisstainable προσφέρει έκπτωση 33% στις δημόσιες συγκοινωνίες κατά την κράτηση ενός ξενοδοχείου Swisstainable με πιστοποίηση βιωσιμότητας ή 25% έκπτωση για οποιαδήποτε διαμονή σε ξενοδοχείο Swisstainable.

Επιπλέον, οι καμπάνιες με τον Ρότζερ Φέντερερ προτείνουν ταξίδια εκτός σεζόν. Τα λιφτ του σκι σε όλη τη χώρα θα λειτουργούν για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα και τα εποχιακά ξενοδοχεία θα παρατείνουν επίσης τις ημερομηνίες ανοίγματός τους, καθιστώντας την Ελβετία πιο προσβάσιμη όλο το χρόνο.

Ενώ η Ελβετία δεν περιλαμβάνεται στους 10 κορυφαίους υπερτουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης (η Ζάκυνθος, η Ίστρια και η Φουερτεβεντούρα βρίσκονται στην κορυφή της λίστας, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση Which?), αντιμετωπίζει πιέσεις σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η πόλη Λάουτερμπρουνέν, πλούσια σε καταρράκτες, και η λίμνη Μπριέντς. Σύμφωνα με μια έρευνα του 2024, οι ντόπιοι θεωρούν τον τουρισμό Instagram ιδιαίτερο πρόβλημα.

Το μήνυμά του Switzerland Tourism: εξερευνήστε εκτός εποχής και με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. και να είστε προετοιμασμένοι να πληρώσετε περισσότερα για πιο δημοφιλή μέρη.

Ισπανία: Χρήση δεδομένων για την ανακατεύθυνση των τουριστών

Η Ισπανία έχει βρεθεί στο επίκεντρο της συζήτησης για τον υπερτουρισμό και συνεχίζει να είναι εξαιρετικά δημοφιλής ως ο νούμερο ένα προορισμός για Βρετανούς το 2024 και η δεύτερη πιο δημοφιλής χώρα στην Ευρώπη. Ωστόσο, εν μέσω αυξανόμενης ανησυχίας για τον υπερτουρισμό – ειδικά στις Κανάριες και Βαλεαρίδες Νήσους – η χώρα ενεργεί γρήγορα.

Ήδη φέτος, έχει ζητήσει την απομάκρυνση σχεδόν 66.000 μη ρυθμιζόμενων καταχωρίσεων Airbnb και μείωση των καμπανιών influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

«Εργαζόμαστε με ένα βιώσιμο μοντέλο τουρισμού που πρωτοπορεί με έξυπνη τεχνολογία», δήλωσε στο BBC η Τζέσικα Χέρβεϊ, επικεφαλής τύπου στο Ισπανικό Γραφείο Τουρισμού. «Έχουμε αναπτύξει μια ψηφιακή πλατφόρμα που παρακολουθεί πόσοι άνθρωποι βρίσκονται στις παραλίες, καθώς και την ποιότητα του αέρα, τις θερμοκρασίες της θάλασσας, τον καιρό, ακόμη και τις μέδουσες στο νερό».

Οι πληροφορίες είναι προσβάσιμες από τα τουριστικά γραφεία και τους ξενοδόχους μέσω μιας εφαρμογής Smart Destinations, βοηθώντας τους να ενημερώνουν πελάτες ώστε να λαμβάνουν πιο έξυπνες αποφάσεις σχετικά με το πού πάνε και τι κάνουν.

Είναι μία από τις πολλές πρωτοβουλίες την Ισπανία, όπου η ΧάρβεΪ λέει ότι πέντε περιοχές της χώρας – τα Κανάρια Νησιά, οι Βαλεαρίδες Νήσοι, η Βαλένθια, η Καταλονία και η Ανδαλουσία – δέχονται το 85% των επισκεπτών. Νέες περιοχές προτείνονται σε ταξιδιωτικούς πράκτορες και ταξιδιωτικά γραφεία για να αποφευχθούν τα σημεία συμφόρησης σε δημοφιλή μέρη.

Η κυβέρνηση επενδύει επίσης σημαντικά στην πολιτιστική κληρονομιά μέσω της πρωτοβουλίας Paradores of Spain, μιας κρατικής αλυσίδας πολυτελών ξενοδοχείων που χρησιμοποιεί ιστορικά κτίρια όπως κάστρα και αρχοντικά για να προσελκύσει ταξιδιώτες πέρα ​​από την παραλία.

Γερμανία

Βερολίνο: Ανταμοιβή βιώσιμων τουριστών

Αμέσως μετά την περσινή πρωτοβουλία CopenPay στην Κοπεγχάγη – η οποία έχει παραταθεί και ενισχυθεί για το καλοκαίρι του 2025 – το Βερολίνο αναπτύσσει το δικό του σύνολο ανταμοιβών για βιώσιμους τουρίστες.

«Στόχος είναι να χρησιμοποιηθούν στοχευμένα κίνητρα για να γίνει η βιώσιμη συμπεριφορά πιο ελκυστική για τους επισκέπτες», εξήγησε στο BBC η Σαμπίνε Γουέντ, Διευθύνουσα Σύμβουλος της visitBerlin. «Αυτά θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν δωρεάν ξεναγήσεις, εκπτώσεις ή είσοδο σε αξιοθέατα εάν οι επισκέπτες στο Βερολίνο συμμετάσχουν σε εκστρατείες φύτευσης ή συλλογής απορριμμάτων τον επόμενο χρόνο».

Το Βερολίνο προωθεί τα πράσινα διαπιστευτήριά του μέσω εκστρατειών influencer και ενός αυξανόμενου καταλόγου οικολογικών ξενοδοχείων, βιώσιμων καταστημάτων αναμνηστικών και ποδηλατικών μονοπατιών. Η τουριστική αρχή έχει επίσης αναπτύξει μια ασυνήθιστη ιδέα πόλης 15 λεπτών, που σημαίνει ότι τα συμμετέχοντα ξενοδοχεία έχουν όλα όσα χρειάζεστε μέσα σε 15 λεπτά με τα πόδια ή με ποδήλατο, βοηθώντας τους ταξιδιώτες να μειώσουν το αποτύπωμά τους ενώ εξερευνούν την περιοχή σαν ντόπιοι.

Τι γίνεται με τις πτήσεις και τις κρουαζιέρες;

Παρά τις πολλά υποσχόμενες αυτές προσπάθειες, δύο ελέφαντες παραμένουν στο δωμάτιο: τα αεροπορικά ταξίδια και οι κρουαζιέρες. Ακόμα και οι πιο προσεγμένες στρατηγικές δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τον αντίκτυπο των αυξανόμενων τουριστικών αφίξεων μέσω θαλάσσης και αέρα. Χωρίς περιορισμούς στον αριθμό των επισκεπτών, τα πιο δημοφιλή μέρη της Ευρώπης είναι πιθανό να συνεχίσουν να υφίστανται την πίεση – και οι διαμαρτυρίες είναι πιθανό να συνεχιστούν.

OT Originals

Περισσότερα από World

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο