Οι εξαγωγές της Ιαπωνίας μειώθηκαν τον Μάιο για πρώτη φορά σε οκτώ μήνες, καθώς μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Toyota, επλήγησαν από τους σαρωτικούς δασμούς των ΗΠΑ, και η αποτυχία της ασιατικής χώρας να καταλήξει σε εμπορική συμφωνία αυτή την εβδομάδα πιθανότατα θα ασκήσει πίεση στην εύθραυστη οικονομία του.
Ο πρωθυπουργός Σιγκέρου Ισίμπα δήλωσε μετά τη σύνοδο κορυφής της G-7 στον Καναδά την Τρίτη, ότι η χώρα του δεν είχε καταλήξει σε μια συνολική δασμολογική συμφωνία με τις ΗΠΑ, καθώς ορισμένες διαφωνίες παρέμεναν μεταξύ των δύο χωρών.
Η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ «διερευνούσαν την πιθανότητα μιας συμφωνίας μέχρι την τελευταία στιγμή», πρόσθεσε.
Το Τόκιο προσπαθεί να βρει τρόπους για να πείσει την Ουάσινγκτον να εξαιρέσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας από τους δασμούς 25% που αφορούν ειδικά την αυτοκινητοβιομηχανία, οι οποίοι προκαλούν πλήγμα στον μεταποιητικό τομέα της χώρας. Η Ιαπωνία αντιμετωπίζει επίσης έναν «αμοιβαίο» δασμολογικό συντελεστή 24% που ξεκινά στις 9 Ιουλίου, εκτός εάν μπορέσει να διαπραγματευτεί μια συμφωνία με την Ουάσινγκτον. Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ιαπωνίας αντιπροσώπευε περίπου το 28% των συνολικών αγαθών αξίας 21 τρισεκατομμυρίων γεν (145 δισεκατομμύρια δολάρια) που εξήγαγε η ασιατική χώρα στις ΗΠΑ πέρυσι.
Οι συνολικές εξαγωγές της τον Μάιο μειώθηκαν κατά 1,7% σε ετήσια βάση στα 8,1 τρισεκατομμύρια γιεν, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία, μικρότερες από τη μέση πρόβλεψη της αγοράς για μείωση 3,8% και μετά από αύξηση 2% τον Απρίλιο.
Μείωση εξαγωγών στις ΗΠΑ
Οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 11,1% τον περασμένο μήνα σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, η μεγαλύτερη μηνιαία ποσοστιαία πτώση από τον Φεβρουάριο του 2021, λόγω της πτώσης των αυτοκινήτων κατά 24,7% και της πτώσης κατά 19% των εξαρτημάτων αυτοκινήτων, ενώ ένα ισχυρότερο γεν βοήθησε επίσης στη μείωση της αξίας των εξαγωγών. Οι εξαγωγές προς την Κίνα μειώθηκαν κατά 8,8%.
Ωστόσο, όσον αφορά τον όγκο, οι εξαγωγές αυτοκινήτων με προορισμό τις ΗΠΑ μειώθηκαν μόλις κατά 3,9%, υποδεικνύοντας ότι οι μεγαλύτεροι Ιάπωνες εξαγωγείς απορροφούσαν το κόστος των δασμών. «Η αξία των εξαγωγών αυτοκινήτων προς τις ΗΠΑ μειώθηκε, αλλά ο όγκος τους δεν μειώθηκε τόσο πολύ», δήλωσε ο οικονομολόγος του Ινστιτούτου Έρευνας Daiwa, Koki Akimoto. «Αυτό δείχνει ότι οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες ουσιαστικά επωμίζονται το κόστος των δασμών και δεν χρεώνουν τους πελάτες».
Μέχρι στιγμής, οι μεγάλες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αποφύγει τις αυξήσεις τιμών στις ΗΠΑ για να μετριάσουν το κόστος των δασμών, εκτός από τη Subaru και τη Mitsubishi Motors.
«Αγοράζουν χρόνο αυτή τη στιγμή για να δουν την πορεία των εμπορικών διαπραγματεύσεων Ιαπωνίας-ΗΠΑ», δήλωσε ο Akimoto. Η απουσία αυξήσεων τιμών θα μπορούσε να επηρεάσει τα κέρδη τους, αλλά η δημοσιονομική τους βάση είναι γενικά σταθερή, πρόσθεσε.
Τα στοιχεία για το εμπόριο της Ιαπωνίας τον Μάιο παρέχουν μία από τις πρώτες ενδείξεις για το πώς οι δασμοί του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, επηρεάζουν τις χώρες και την παγκόσμια οικονομία.
Τα στοιχεία της Κίνας έδειξαν αυτή την εβδομάδα ότι η εργοστασιακή παραγωγή της χώρας αυξήθηκε κατά 5,8% τον Μάιο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, ο βραδύτερος ρυθμός σε έξι μήνες. Και οι εξερχόμενες αποστολές της προς τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 34,5%, η μεγαλύτερη πτώση από τον Φεβρουάριο του 2020.
Οι επικείμενοι δασμοί ώθησαν εταιρείες στην Ιαπωνία και άλλους μεγάλους ασιάτες εξαγωγείς να αυξήσουν τις αποστολές νωρίτερα φέτος, διογκώνοντας τα επίπεδα των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Τα στοιχεία της Ιαπωνίας έδειξαν ότι οι εισαγωγές μειώθηκαν κατά 7,7% τον Μάιο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, σε σύγκριση με τις προβλέψεις της αγοράς για μείωση 6,7%.
Ως αποτέλεσμα, η Ιαπωνία εμφάνισε εμπορικό έλλειμμα 637,6 δισεκατομμυρίων γιεν τον περασμένο μήνα, σε σύγκριση με την πρόβλεψη για έλλειμμα 892,9 δισεκατομμυρίων γιεν.