Ανοδικά και έκτη συνεχόμενη ημέρα -το μεγαλύτερο σερί εδώ και σχεδόν 4 εβδομάδες- κινούνται οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, καθώς η σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν εγείρει ανησυχίες για την κυκλοφορία των πλοίων μέσω των Στενών του Ορμούζ, μιας σημαντικής θαλάσσιας ενεργειακής αρτηρίας.
Τα ολλανδικά συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης (front-month) TTF, το σημείο αναφοράς φυσικού αερίου της Ευρώπης, ενισχύονται κατά περίπου 2,5% πάνω από τα 40 ευρώ ανά μεγαβατώρα
Ορισμένοι παρατηρητές της αγοράς ανησυχούν ότι το Ιράν θα μπορούσε να επιλέξει να επιτεθεί σε δεξαμενόπλοια που διαπλέουν το Ορμούζ. Το Κατάρ ζήτησε την Τρίτη από τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου να περιμένουν έξω από το στενό μέχρι να είναι έτοιμα για φόρτωση εν μέσω της κλιμάκωσης της βίας. Περίπου το ένα πέμπτο του παγκόσμιου εμπορίου LNG διέρχεται από το σημείο αυτό.
Ενώ η φυσική παράδοση υγροποιημένου φυσικού αερίου δεν φαίνεται να επηρεάζεται προς το παρόν, οποιαδήποτε διαταραχή θα ασκούσε πιέσεις στην αγορά σε μια κρίσιμη στιγμή της περιόδου αποθήκευσης της Ευρώπης. Παρόλο που το LNG του Κατάρ αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 4% της ευρωπαϊκής προσφοράς, ένας αποκλεισμός θα μπορούσε να προκαλέσει παγκόσμιες διαταραχές της προσφοράς.
Κανονικά οι μεταφορές
«Η πλωτή οδός παραμένει υπό αυστηρή παρακολούθηση, καθώς οποιαδήποτε διαταραχή στις εμπορικές ροές μπορεί να οδηγήσει σε δυσανάλογη αύξηση των τιμών – ιδιαίτερα για χώρες που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το LNG που προέρχεται από την περιοχή», αναφέρει σε σημείωμά του ο Λου Μινγκ Πανγκ, ανώτερος αναλυτής της Rystad Energy. «Είναι προς το συμφέρον όλων των χωρών της Μέσης Ανατολής να διατηρήσουν ανοιχτά τα Στενά του Ορμούζ και να αποτρέψουν οποιαδήποτε διαταραχή του εφοδιασμού».
Σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων του Bloomberg, μέχρι στιγμής πλοία φορτωμένα με LNG με κατεύθυνση νότια διέρχονται από την θαλάσσια αρτηρία χωρίς καθυστερήσεις, ενώ τρία δεξαμενόπλοια με κατεύθυνση βόρεια περιμένουν έξω από την πλωτή οδό, ενώ ένα ακόμη ενδέχεται να μπει την Τετάρτη. Οι τιμές του πετρελαίου είναι επίσης υψηλότερες από την περασμένη Παρασκευή λόγω εμπορικών κινδύνων κατά μήκος της πλωτής οδού.
Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη «θα πρέπει να είναι σχετικά υψηλότερες από το αργό πετρέλαιο Brent», σύμφωνα με τους αναλυτές της Citigroup Inc. με επικεφαλής τις Maggie Xueting Lin και Anthony Yuen. «Αυτό οφείλεται σε μια θεμελιωδώς πιο σφιχτή ισορροπία στην αγορά του παγκόσμιου φυσικού αερίου από ό,τι του πετρελαίου, καθώς και στην τυπικά ισχυρότερη αρχική αύξηση της τιμής του πετρελαίου από ό,τι του φυσικού αερίου μετά από μια απότομη κλιμάκωση των γεωπολιτικών εντάσεων, παρά την αποτελεσματική αντιμετώπιση πολύ παρόμοιων κινδύνων διαταραχής της διαμετακόμισης».
Ηλεκτρονικές παρεμβολές
Πάντως, οι ηλεκτρονικές παρεμβολές στα συστήματα πλοήγησης εμπορικών πλοίων έχουν αυξηθεί τις τελευταίες ημέρες γύρω από τα Στενά του Ορμούζ και τον ευρύτερο Κόλπο, γεγονός που έχει αντίκτυπο στα πλοία που διαπλέουν την περιοχή. Μάλιστα, όπως αναφέρει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή ένωση στον κόσμο, ορισμένοι πλοιοκτήτες επιλέγουν να αποφύγουν τον στρατηγικά σημαντικό δίαυλο, αντανακλώντας ένα αυξανόμενο αίσθημα ανησυχίας στον κλάδο καθώς μαίνεται η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν.
Η ανάφλεξη στην περιοχή αναγκάζει ορισμένους πλοιοκτήτες να επιδείξουν επιπλέον προσοχή τόσο στην Ερυθρά Θάλασσα όσο και στα Στενά του Ορμούζ, μια κρίσιμη πύλη προς την παγκόσμια πετρελαϊκή βιομηχανία – και ένα ζωτικό σημείο εισόδου για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που καταπλέουν στο τεράστιο λιμάνι Τζεμπέλ Άλι του Ντουμπάι.
Ο Γιάκομπ Λάρσεν, επικεφαλής ασφαλείας της Bimco, η οποία εκπροσωπεί τους παγκόσμιους πλοιοκτήτες, δήλωσε ότι η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν φαίνεται να κλιμακώνεται, προκαλώντας ανησυχίες στην κοινότητα των πλοιοκτητών και προκαλώντας μια «μέτρια μείωση» στον αριθμό των πλοίων που πλέουν στην περιοχή.