Καλύτερη πρόσβαση σε κινεζικές σπάνιες γαίες και κρίσιμα ορυκτά αναμένεται να επιδιώξουν οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διάρκεια της συνόδου κορυφής με την Κίνα τον επόμενο μήνα, σύμφωνα με πηγές τις οποίες επικαλείται το Reuters, καθώς οι δύο πλευρές αντιμετωπίζουν μια σειρά από ζητήματα που σχετίζονται με τους δασμούς.
Επί χρόνια, η Κίνα είχε σχεδόν μονοπώλιο στην παραγωγή σπάνιων γαιών. Αύξησε τους ελέγχους εξαγωγών των ορυκτών, τα οποία έχουν ζήτηση από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, την αμυντική βιομηχανία και τους παραγωγούς ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μετά τους δασμούς που ανακοίνωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στις 2 Απριλίου.
Η Κίνα έχει επίσης εκφράσει παράπονα προς την ΕΕ, καθώς η Ένωση έχει επιδιώξει να προστατεύσει την αυτοκινητοβιομηχανία της από φθηνότερες κινεζικές εισαγωγές, ενώ η Κίνα έχει επιβάλει μέτρα στη γαλλική βιομηχανία μπράντι.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Αντόνιο Κόστα, θα μεταβούν στο Πεκίνο για τη σύνοδο κορυφής στις 24-25 Ιουλίου.
Η συνάντηση αυτή σηματοδοτεί 50 χρόνια σχέσεων ΕΕ-Κίνας και θα πραγματοποιηθεί δύο εβδομάδες μετά την προθεσμία που όρισαν οι Ηνωμένες Πολιτείες για τους περισσότερους εμπορικούς εταίρους να καταλήξουν σε συμφωνίες για την αποφυγή υψηλότερων δασμών.
Το «πράσινο κανάλι»
Καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δηλώσει ότι οι περιορισμοί στις εξαγωγές κραμάτων, μειγμάτων και μαγνητών σπάνιων γαιών της Κίνας θα μπορούσαν να προκαλέσουν καθυστερήσεις στην παραγωγή, οι Ευρωπαίοι ηγέτες αναμένεται να πιέσουν για την υποστήριξή τους σε ξεχωριστές συναντήσεις που θα έχουν με τον πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ και τον πρωθυπουργό Λι Κιανγκ, δήλωσε αξιωματούχος της ΕΕ.
Δύο πηγές της ΕΕ δήλωσαν ότι η αποστολή της ΕΕ στην Κίνα επικεντρώνεται αποκλειστικά στις σπάνιες γαίες.
Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας δήλωσε τον Μάιο ότι είχε δημιουργηθεί ένα «πράσινο κανάλι» που επιταχύνει την έκδοση αδειών για σπάνιες γαίες για εταιρείες της ΕΕ. Ωστόσο, ένας διπλωμάτης της ΕΕ δήλωσε ότι από τις αρκετές εκατοντάδες αιτήσεις, όχι περισσότερες από τις μισές είχαν δείξει σημάδια διεκπεραίωσης.
«Η κατάσταση βελτιώνεται, αν και το ποσοστό των εκτελωνισμένων αδειών ποικίλλει. Επιπλέον, ακόμη και μετά την έκδοση της άδειας, εξακολουθούν να παρατηρούνται καθυστερήσεις στους εκτελωνισμούς», δήλωσε ο Άνταμ Ντάνετ, γενικός γραμματέας του Ευρωπαϊκού Εμπορικού Επιμελητηρίου στην Κίνα.
Η αναζήτηση λύσης στην κρίση εφοδιασμού συγκαταλέγεται σε μια σειρά εμπορικών συγκρούσεων μεταξύ Ευρώπης και Κίνας.
Οι Βρυξέλλες έχουν επιβάλει δασμούς σε ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής, ισχυριζόμενες αθέμιτες κρατικές επιδοτήσεις, ωθώντας την Κίνα να επιβάλει μέτρα αντιντάμπινγκ στο μπράντι της ΕΕ. Το Πεκίνο έχει επίσης ξεκινήσει εμπορικές έρευνες για το χοιρινό κρέας της ΕΕ και ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα.
Η Νέα Ζηλανδία ανέστειλε τη χρηματοδότηση εκατομμυρίων δολαρίων προς τις Νήσους Κουκ λόγω των αυξανόμενων δεσμών της χώρας με την Κίνα.
Πεκίνο και όχι Βρυξέλλες
Όπως επισημαίνει το Reuters, η προετοιμασία για τη σύνοδο κορυφής δεν ήταν ομαλή. Ήταν η σειρά των Βρυξελλών να φιλοξενήσουν τη σύνοδο, αλλά αφού η Κίνα υπέδειξε ότι ο Σι δεν θα ταξίδευε στην πρωτεύουσα του Βελγίου, επιλέχθηκε το Πεκίνο ως τόπος διεξαγωγής.
Ορισμένοι αξιωματούχοι της ΕΕ δήλωσαν ότι δεν περίμεναν από τη σύνοδο κορυφής να καταλήξουν σε σημαντικές συμφωνίες, με έναν να σχολιάζει ότι η Κίνα «παίζει πολύ καλά τα χαρτιά της». Ο αξιωματούχος είπε ότι η Κίνα είχε εντοπίσει τις σπάνιες γαίες ως ένα σημαντικό τρωτό σημείο και περίμενε μέχρι την τελευταία στιγμή για να κάνει οποιεσδήποτε παραχωρήσεις.