Arla: Η Δωδώνη και μια συγχώνευση που φέρνει μια νέα ταξη πραγμάτων

H Arla και οι νέες ισορροπίες που διαμορφώνονται στον κλάδο των τροφίμων

Arla: Η Δωδώνη και μια συγχώνευση που φέρνει μια νέα ταξη πραγμάτων

Ο  κλάδος των τροφίμων βρίσκεται σε μια περίοδο έντονων ζυμώσεων, συγχωνεύσεων – όπως εκείνη των Arla-DMK- και εξαγορών, καθώς μεγάλοι «παίκτες» επιχειρούν να ενισχύσουν τη θέση τους σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από αυξημένο ανταγωνισμό, ανάγκη για καινοτομία και διαρκή αναζήτηση οικονομιών κλίμακας.

Οι μεγάλοι γίνονται μεγαλύτεροι, οι μικροί αναζητούν συμμάχους ή διεξόδους, ενώ το παρασκήνιο είναι γεμάτο συμφωνίες, διαπραγματεύσεις και… τρίτες προσπάθειες που τελικά στέφονται με επιτυχία.

Από τις κοσμογονικές εξελίξεις στο ευρωπαϊκό γαλακτοκομικό στερέωμα, με τη συμμαχία των Arla-DMK Group, μέχρι τις εξαγορές που αναδιαμορφώνουν τον ελληνικό χάρτη του λιανεμπορίου — όπως η Μασούτης με την Κρητικός, η ΑVE με την Bazaar και την Carrefour και τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία με τη Δωδώνη — το μήνυμα είναι σαφές: όποιος δεν μεγαλώνει, κινδυνεύει να εξαφανιστεί.

Το παιχνίδι δεν παίζεται πια μόνο στο ράφι — παίζεται στις αίθουσες διαπραγματεύσεων, στα διοικητικά συμβούλια και στα σχέδια εκείνων που βλέπουν το αύριο όχι ως απειλή, αλλά ως ευκαιρία.

Και αυτή τη φορά, οι ισχυροί δεν αρκούνται στο να διατηρήσουν τη θέση τους — θέλουν να την επεκτείνουν.

Το ερώτημα πλέον δεν είναι ποιος θα κινηθεί, αλλά ποιος θα προλάβει.

Arla – DMK: Μια συμμαχία με ευρωπαϊκή βαρύτητα

Η συγχώνευση των συνεταιρισμών Arla Foods και DMK Group έλαβε την οριστική έγκριση από τα διοικητικά συμβούλια των δύο εταιρειών, σηματοδοτώντας μια ιστορική συμφωνία στον ευρωπαϊκό γαλακτοκομικό τομέα.

Οι δύο πλευρές, μετά από ισχυρή στήριξη των συνεταιριστικών μελών τους, προχωρούν στην ένωση των δυνάμεών τους με στόχο τη δημιουργία ενός γίγαντα στον κλάδο.

«Μαζί είμαστε πιο δυνατοί»

Η συγχώνευση συνδυάζει τη διεθνή εμβέλεια και την τεχνογνωσία καινοτομίας της Arla με το ισχυρό και διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων της DMK. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Arla, Jan Toft Nørgaard, «Μαζί είμαστε πιο ισχυροί και μπορούμε να διαμορφώσουμε ένα βιώσιμο και καινοτόμο μέλλον για τη γαλακτοβιομηχανία».

Ο Ίνγκο Μίλερ, διευθύνων σύμβουλος της DMK δήλωσε ότι η έγκριση από τα μέλη του συνεταιρισμού είναι ισχυρό σημάδι. «Δείχνει ότι ζούμε την ιδέα του συνεταιρισμού και πιστεύουμε στο να ενώσουμε δυνάμεις για να γίνουμε ακόμα πιο δυνατοί, και ότι είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε ευθύνη — για τις επιχειρήσεις μας, για την επόμενη γενιά αγροτών και για την παροχή ποιοτικών τροφίμων στους καταναλωτές εδώ στη Γερμανία, αλλά και πιο πέρα».

Η νέα ενιαία εταιρεία θα λειτουργεί υπό την επωνυμία Arla Foods, με έδρα τη Δανία, ενώ το σχήμα ηγεσίας θα περιλαμβάνει στελέχη και από τους δύο οργανισμούς

Συμπληρώνοντας τις δυνατότητες του ενός με του άλλου, ο κοινός συνεταιρισμός θα αποδώσει μεγαλύτερη αξία μέσω μιας ευρύτερης γκάμας ποιοτικών γαλακτοκομικών προϊόντων, ενισχυμένης καινοτομίας προϊόντων και ανθεκτικής παρουσίας στην αγορά.

Η νέα ενιαία εταιρεία θα λειτουργεί υπό την επωνυμία Arla Foods, με έδρα τη Δανία, ενώ το σχήμα ηγεσίας θα περιλαμβάνει στελέχη και από τους δύο οργανισμούς.

Το εγχείρημα τελεί υπό την τελική έγκριση των αρμόδιων ρυθμιστικών αρχών και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026.

Μέχρι να ληφθεί απόφαση από τα ρυθμιστικά όργανα, οι δύο εταιρείες θα συνεχίσουν να λειτουργούν ως ανεξάρτητες οντότητες.

AVE: Το deal με την Bazaar που μεγαλώνει την Carrefour

Στην ίδια κατεύθυνση φαίνεται να κινείται και η AVE του Νίκου Βαρδινογιάννη.

H τρίτη προσπάθεια της AVE να ισχυροποιήσει την παρουσία της στον κλάδο του λιανεμπορίου ήταν επιτυχής! Εκλεισε συμφωνία για την εξαγορά του 40% – σε πρώτη φάση – της Bazaar AE του κ. Γιώργου Βερούκα.

Επιπλέον, η Retail & More AE, θυγατρική του ομίλου της AVE, διαχειρίζεται στην ελληνική αγορά στο εμπορικό σήμα της Carrefour και διαθέτει 42 καταστήματα.

Στη διάρκεια της τελευταίας διετίας προσπάθησε κατ΄αρχήν να εξαγοράσει την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, αλλά δεν τα κατάφερε.

Η τρίτη της προσπάθεια ήταν προσφορά εξαγοράς στον κ. Βερούκα, μέτοχος της Bazaar ΑΕ και ήταν επιτυχής.

Εν συνεχεία απευθύνθηκε στην Market In, αλλά και από εκεί εισέπραξε άρνηση.

Η τρίτη της προσπάθεια ήταν προσφορά εξαγοράς στον κ. Βερούκα, μέτοχος της Bazaar ΑΕ και ήταν επιτυχής.

Πλέον με την ολοκλήρωση της εξαγοράς – ο κ. Βερούκας θα παραμείνει διευθύνων σύμβουλος – το σήμα της Carrefour, τέσσερα χρόνια μετά από την επιστροφή του στην ελληνική αγορά, θα ηγείται σε μία μεσαίου μεγέθους αλυσίδα με καλές προοπτικές

Δωδώνη: Στους αδελφούς Σαράντη η ηπειρώτικη γαλακτοβιομηχανία

Η συμφωνία εξαγοράς της γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη από τον όμιλο των Ελληνικών Γαλακτοκομείων των αδελφών Τάκη και Μιχάλη Σαράντη ανακοινώθηκε τον Απρίλιο, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον του κλάδου.

Το CVC μετά από αρκετές ημέρες δύσκολων διαπραγματεύσεων συμφώνησε να πουλήσει την γαλακτοβιομηχανία – στο πλαίσιο της αποεπένδυσής του από την ελληνική αγορά – αντί του ποσού των 110 εκατ. ευρώ. Παράλληλα ο όμιλος των αδελφών Σαράντη αναλαμβάνει δάνεια ύψους 95 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος των αδελφών Σαράντη προσπάθησε άλλες δύο φορές στο παρελθόν να αποκτήσει τη Δωδώνη, αλλά δεν τα κατάφερε. Αυτή ήταν η τρίτη φορά.

Επισημαίνεται ότι η εν λόγω εξαγορά αποτελεί στρατηγική επιλογή των Ελληνικών Γαλακτοκομείων, διότι αποκτά ένα ισχυρό εξαγωγικό brand name στις διεθνείς αγορές σε μία περίοδο που η φέτα είναι το δεύτερο success story της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας,

Από την άλλη πλευρά, εξαγοράζει ένα ισχυρό μερίδιο στην εσωτερική αγορά. Η Δωδώνη κατέχει τη πρώτη θέση στην εσωτερική αγορά με 13,2%.

Καραμούζης, SMERC: «Εάν είσαι μικρός δεν μπορείς να σταθείς»

Τη σημασία του μεγέθους μιας εταιρείας ώστε να μπορεί να σταθεί και της ανάπτυξης των μικρομεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων, φαίνεται να έχει καταλάβει και εφαρμόσει στις επιχειρηματικές του συμφωνίες ο Νίκος Καραμούζης, που ηγείται του επενδυτικού ταμείου SMERC.

Οι ελληνικές ΜμΕ χρειάζεται να μεγαλώσουν για να μπορούν να σταθούν στο διεθνή ανταγωνισμό, δήλωσε προχθές ο κ. Καραμούζης, συμπληρώνοντας πως παγκοσμίως «η συγκέντρωση στη διανομή αυξάνεται, και εάν είσαι μικρός δεν μπορείς να σταθείς».

Tο fund SMERC προσπαθεί να δημιουργήσει έναν όμιλο «από πάνω προς τα κάτω»

Σε αυτή τη λογική κινείται και το SMERC, το οποίο προωθεί την αναβάθμιση της μικρομεσαίας ελληνικής επιχείρησης, ώστε να σταθεί στα κύματα του ανταγωνισμού.

Όπως είπε ο κ. Καραμούζης, το fund προσπαθεί να δημιουργήσει έναν όμιλο «από πάνω προς τα κάτω», έναν όμιλο που θα έχει κάτω από την ομπρέλα του όλες τις εταιρείες που έχει επενδύσει μέχρι σήμερα (π.χ. Αροσις, Προϊόντα Γης Βοϊού, Λατζιμάς, ΕΨΑ).

Η εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από τη Μασούτης

Η κίνηση της Μασούτης να εξαγοράσει την αλυσίδα ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός φέρνει νέα δεδομένα στο οργανωμένο λιανεμπόριο.

Η διαδικασία της εξαγοράς της Κρητικός θα έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2026.

Οι δυο πλευρές μέσα από ανεπίσημες διαπραγματεύσεις διευθέτησαν κρίσιμα σημεία της επικείμενης εξαγοράς, διαμορφώνοντας το πλαίσιο εντός του οποίου θα κινηθούν οι επίσημες διαδικασίες.

Με την εξαγορά της Κρητικός, η Μασούτης αναβαθμίζει σημαντικά την θέση της στην Αττική και την ενισχύει σε άλλες περιοχές της χώρας. Και τούτο διότι η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός διαθέτει 450 σημεία πώλησης – πολλά εξ αυτών είναι μικρά, αλλά αυτό δεν είναι κατ΄ανάγκην αρνητικό, διότι η επικρατούσα τάση τα τελευταία χρόνια είναι ο υψηλός ρυθμός ανάπτυξης των μικρών σημείων πώλησης.

Η Μασούτης είναι ίσως από τις λίγες περιπτώσεις των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου που αναπτύχθηκε εξαγοράζοντας μικρότερες επιχειρήσεις

Πέρυσι οι πωλήσεις της ανήλθαν στα 703 εκατ. ευρώ έναντι 497 εκατ. ευρώ το 2022. Η Μασούτης ΑΕ διαθέτει 389 σημεία πώλησης, ενώ οι πωλήσεις της το 2023 ανήλθαν στα 1,077 δισ. ευρώ έναντι 940,2 εκατ. ευρώ το 2022.

Η Μασούτης είναι ίσως από τις λίγες περιπτώσεις των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου που αναπτύχθηκε εξαγοράζοντας μικρότερες επιχειρήσεις – η ενίσχυση του δικτύου της με την δημιουργία δικών της καταστημάτων ήταν μία συμπληρωματική δραστηριότητα.

ΔΕΛΤΑ: Το «πάγωμα» του πωλητηρίου και οι εξελίξεις στην Ελλάδα

Σε αντίθεση με τη δυναμική κίνηση των Arla και DMK, στην ελληνική αγορά η τέταρτη απόπειρα πώλησης της ΔΕΛΤΑ Τροφίμων απέτυχε, με το fund CVC Capital Partners να αποσύρει το πωλητήριο μετά από ναυάγιο στις διαπραγματεύσεις με τον όμιλο των εταιρειών του κ. Θεοδωρόπουλου, προέδρου του ΣΕΒ.

Η πρόταση του κ. Θεοδωρόπουλου που υπέβαλε στον μέτοχο της ΔΕΛΤΑ Τροφίμων ΑΕ ήταν μέσω της Μεβγάλ ΑΕ – στην οποία ο πρόεδρος του ΣΕΒ κατέχει το 25% – και ήταν ύψους 170 εκατ. ευρώ.

Αντιθέτως το CVC ζητούσε «αδιαπραγμάτευτα» 300 εκατ. ευρώ.

Η απόσταση κρίθηκε αγεφύρωτη, με αποτέλεσμα το CVC να εξετάζει πλέον τη μεταβίβαση της ΔΕΛΤΑ σε άλλο fund του ομίλου του, αναμένοντας πιθανώς την εμφάνιση νέου υποψηφίου αγοραστή μέσα στα επόμενα χρόνια.

Αξιοσημείωτο είναι ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές, και οι συζητήσεις περιορίζονται εντός της ελληνικής αγοράς.

Ένας δυνητικός υποψήφιος είναι ο όμιλος των αδελφών Σαράντη, οι οποίοι έχουν ήδη αποκτήσει μέσω του CVC δύο γαλακτοκομικές μονάδες – μία στη Βουλγαρία και τη Δωδώνη στα Ιωάννινα, με τη θυγατρική της και στην Κύπρο.

Ωστόσο, η εξαγορά της Δωδώνης βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και αναμένεται να εγκριθεί από τις Επιτροπές Ανταγωνισμού σε Ελλάδα και Κύπρο. Έτσι, οποιαδήποτε συζήτηση για περαιτέρω εξαγορές από τον συγκεκριμένο όμιλο τοποθετείται χρονικά μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, ίσως σε 1-2 χρόνια.

Το σκηνικό που διαμορφώνεται δεν αφήνει περιθώρια για στασιμότητα.

Σε μια αγορά που επιβραβεύει το μέγεθος, την εξωστρέφεια και τη στρατηγική τόλμη, όσοι κινηθούν έγκαιρα θα είναι αυτοί που θα καθορίσουν τους κανόνες του παιχνιδιού την επόμενη μέρα.

Για τους υπόλοιπους, ο δρόμος στενεύει επικίνδυνα…

OT Originals

Περισσότερα από Τρόφιμα – ποτά

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο