Μια λούτρινη κούκλα-ξωτικό, ονόματι Labubu, έχει μετατρέψει έναν κινεζικό όμιλο σε μία από τις πολυτιμότερες εταιρείες παιχνιδιών στον κόσμο, οδηγώντας σε ετήσιες πωλήσεις σχεδόν 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων και σηματοδοτώντας σπάνια παγκοσμιοποίηση για κινεζική καταναλωτική μάρκα.
Η Labubu, ένα άσχημο αλλά χαριτωμένο κουκλάκι που πωλείται από την Pop Mart με έδρα το Πεκίνο, έχει εκτοξευθεί σε δημοτικότητα τον τελευταίο χρόνο. Έχουν ξεσπάσει συμπλοκές στα καταστήματα για τα λούτρινα παιχνίδια μεγέθους παλάμης, μερικά από τα οποία πωλούνται τριπλάσια από την τιμή λιανικής τους στις δευτερογενείς αγορές.
Viral σε όλο τον κόσμο
Έχουν γίνει viral θέματα βίντεο στο TikTok και έχουν δημιουργήσει τεράστιες ουρές έξω από τα καταστήματα Pop Mart από το Παρίσι μέχρι το Λος Άντζελες. Διασημότητες όπως η Ντούα Λίπα, η Ριάνα και η Λίσα του συγκροτήματος K-pop Blackpink έχουν φορέσει το χαμογελαστό τερατάκι ως αξεσουάρ τσάντας.
Η Labubu είναι μία από τις λίγες κινεζικά καταναλωτικά brands που έχουν αποκτήσει παγκόσμια αναγνώριση, με την κεφαλαιοποίηση αγοράς της Pop Mart, η οποία ανέρχεται σε 40 δισεκατομμύρια δολάρια, να είναι πλέον διπλάσια από την αξία των αμερικανικών ομίλων Hasbro και Mattel μαζί.
«Είναι σαν μια παγκόσμια γλώσσα», δήλωσε στους Financial Times ο Τζέισον Γιου, διευθύνων σύμβουλος για την Κίνα στον ερευνητικό όμιλο Kantar Worldpanel, αναφερόμενος στην αντισυμβατική γοητεία της Labubu.
@magicalmagical88 🩷La Bubu Official Pop Mart για πρώτη φορά στην Ελλάδα και La fufu!!! 💌Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες!!! ##fypシ゚##greektiktok##φοργιου##μπεςφοργιουγαμω##labubu##videoviral##Αθηνα ♬ Enjoy the Moment – Zeca Zilocchi
Τα τελευταία χρόνια, η Pop Mart έχει ξεκινήσει μια φιλόδοξη παγκόσμια επέκταση, με ένα από τα στελέχη της να λέει στους Financial Times το 2022 ότι η εταιρεία ήθελε να μιμηθεί τη Lego πραγματοποιώντας το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων στο του εξωτερικό.
Στο τέλος του περασμένου έτους, είχε 130 φυσικά καταστήματα και 192 σημεία πώλησης αυτόματων πωλητών εκτός της ηπειρωτικής Κίνας, κυρίως σε ΗΠΑ, Ευρώπη και νοτιοανατολική Ασία. Απευθύνεται επίσης σε καταναλωτές μέσω διαδικτυακών πλατφορμών, όπως η Amazon και το TikTok.

Τα «τυφλά κουτιά»
Τα παιχνίδια της Pop Mart πωλούνται συνήθως σε «τυφλά κουτιά» που συνήθως πωλούνται στην Κίνα για 69 γιουάν (10 δολάρια), αν και τα καταστήματα πωλούν επίσης μεγαλύτερες Labubu σε πολύ υψηλότερες τιμές. Οι πελάτες δεν γνωρίζουν ποιον συγκεκριμένο χαρακτήρα έχουν αγοράσει μέχρι να ανοίξουν τη συσκευασία, οδηγώντας σε επαναλαμβανόμενες αγορές και σε μια ζωντανή δευτερογενή αγορά, ιδιαίτερα μεταξύ των συλλεκτών πλήρων σετ. Η Labubu είναι μόνο μία από μια σειρά κούκλων που πωλεί η Pop Mart.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2010 από τον εικοσάχρονο τότε Γουάνγκ Νονγκ, από την επαρχία Henan της κεντρικής Κίνας. Η εισαγωγή της στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ το 2020 και η επακόλουθη άνοδος της τιμής της μετοχής της έχουν ωθήσει τον πλούτο του Γουάνγκ σε περισσότερα από 21 δισεκατομμύρια δολάρια, καθιστώντας τον τον δωδέκατο πλουσιότερο άνθρωπο της Κίνας, σύμφωνα με τον δείκτη δισεκατομμυριούχων του Bloomberg.
Τα έσοδα από χώρες εκτός ηπειρωτικής Κίνας πέρυσι ήταν 5,1 δισεκατομμύρια γιουάν, περίπου το 39% του συνόλου. Οι μετοχές έχουν σχεδόν εξαπλασιαστεί τον τελευταίο χρόνο λόγω του πυρετού Labubu. Η ζήτηση έχει φτάσει σε σημείο που η Pop Mart αναγκάστηκε να αναστείλει τις πωλήσεις δύο φορές, σε Λονδίνο και Σεούλ αυτή την εβδομάδα, λόγω συμπλοκών μεταξύ πελατών.
Πρόσφατα, ένα δημοσίευμα στην κρατική People’s Daily επικαλέστηκε νομικούς εμπειρογνώμονες που ζητούσαν αυστηρότερη ρύθμιση των τυφλών κουτιών, λέγοντας ότι ενέχουν κίνδυνο πρόκλησης εθismo;y μεταξύ ανηλίκων. Οι μετοχές της Pop Mart μειώθηκαν περίπου 5% στο Χονγκ Κονγκ την Παρασκευή μετά την έκθεση.
Το επιχειρηματικό μοντέλο έχει επίσης οδηγήσει σε άνοδο των τιμών στη δευτερογενή αγορά. Δύο έφηβοι πελάτες στο κατάστημα της Σαγκάης δήλωσαν ότι μια κούκλα Labubu αξίας 1.000 γιουάν πωλούνταν σχεδόν τριπλάσια δε διαδικτυακές πλατφόρμες δευτερογενούς αγοράς. Η Pop Mart πουλάει επίσης εκδόσεις αποκλειστικά για την πόλη, με μια κούκλα Mega Space Molly μόνο για την Σαγκάη, έναν από τους άλλους χαρακτήρες της Pop Mart, να πωλείται λιανικά για 1.299 γιουάν.

Εθισμός στην Labubu
Οι ένθερμοι συλλέκτες έχουν ξοδέψει πολύ υψηλότερα ποσά για να εξασφαλίσουν τις πιο σπάνιες και πιο επιθυμητές εκδόσεις. Την περασμένη εβδομάδα, ένας φαν πλήρωσε 1,2 εκατομμύρια γιουάν, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας, για μια κούκλα περιορισμένης έκδοσης σε ανθρώπινο μέγεθος Labubu σε δημοπρασία στο Πεκίνο.
Οι αναλυτές ανέφεραν ότι το «φαινόμενο του κραγιόν» – σύμφωνα με το οποίο οι καταναλωτές που κανονικά θα αγόραζαν είδη πολυτελείας σε περιόδους οικονομικής ανάπτυξης ξοδεύουν χρήματα σε λιγότερο ακριβά διακριτικά αγαθά κατά τη διάρκεια των υφέσεων – υποστήριζε την ορμητική ανάπτυξη της Pop Mart.
Ο Γιου του Kantar Worldpanel δήλωσε ότι τα παιχνίδια στην Κίνα αντανακλούσαν τη σημασία της «συναισθηματικής οικονομίας», στην οποία οι νεότεροι καταναλωτές αναζητούν προϊόντα που παρέχουν μια αίσθηση συντροφικότητας. «Πολλά παιδιά στην Κίνα είναι το προϊόν της πολιτικής του ενός παιδιού τις τελευταίες δεκαετίες, επομένως βιώνουν πραγματικά πολλή μοναξιά», είπε.
Οι πωλήσεις σε άλλες εταιρείες designer παιχνιδιών, συμπεριλαμβανομένων της Miniso με έδρα την Γκουανγκζού και της Sanrio της Ιαπωνίας, δημιουργού της Hello Kitty, έχουν επίσης αυξηθεί τον τελευταίο χρόνο. Η Miniso δήλωσε αυτόν τον μήνα ότι εξετάζει το ενδεχόμενο απόσχισης και εισαγωγής της μάρκας Top Toy.
Η εκρηκτική ανάπτυξη είχε αφήσει την Pop Mart εκτεθειμένη στις ασταθείς καταναλωτικές τάσεις στην έντονα ανταγωνιστική αγορά παιχνιδιών σχεδιαστών, δήλωσε στους FT ο Τζεφ Ζανκγκ, αναλυτής της Morningstar, προσθέτοντας ότι η εισαγωγή νέων χαρακτήρων θα ήταν κλειδί για μελλοντική ανάπτυξη.
Οι πωλήσεις της σειράς Monsters, της οποίας μέρος είναι η Labubu, οκταπλασιάστηκαν πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας το ένα πέμπτο των εσόδων, αλλά και άλλες συλλογές αυξάνονται ραγδαία. Οι πωλήσεις της σειράς Crybaby της Pop Mart αυξήθηκαν περισσότερο από 16 φορές πέρυσι.
«Για το 2024-25 εξακολουθούμε να βλέπουμε πολύ σταθερή ανάπτυξη σε όλο τον κόσμο, αλλά με την πάροδο του χρόνου, εάν [η Pop Mart] δεν καταφέρει να αναπτύξει νέα προϊόντα, νέα [πνευματική ιδιοκτησία] που θα μπορούσαν να είναι ελκυστικά για τη βάση των θαυμαστών της, τότε μπορεί να δούμε κάποια εξασθένηση», δήλωσε ο Ζανγκ.