Ένα επιπλέον «πονοκέφαλο» θα κληθεί να αντιμετωπίσει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, εξαιτίας της εντεινόμενης σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή, η οποία οδηγεί σε άνοδο των τιμών των καυσίμων. Κι αυτό διότι εάν συνεχιστούν οι ανατιμήσει θα ανοίξει κι άλλο το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών που αποτελεί ήδη πρόβλημα για την ελληνική οικονομία. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τον Απρίλιο του 2025, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών μειώθηκε κατά 385,7 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον Απρίλιο του 2024 και διαμορφώθηκε σε 2,1 δισ. ευρώ (από 2,5 δισ. ευρώ τον Απρίλιο του 2024).
Εν μέρει αυτό οφείλεται στη μείωση του ισοζυγίου καυσίμων με την πτώση των εισαγωγών λίγο πάνω από 1 δισ. ευρώ σε σχέση το σχεδόν 1,75 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών συρρικνώθηκε, καθώς η μείωση των εισαγωγών υπερέβη εκείνη των εξαγωγών σε απόλυτους όρους. Σε τρέχουσες τιμές, οι εξαγωγές υποχώρησαν κατά 14,1% (-6,6% σε σταθερές τιμές) και οι εισαγωγές κατά 11,5% (-8,4% σε σταθερές τιμές). Ειδικότερα, σε τρέχουσες τιμές οι εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα παρουσίασαν οριακή μείωση κατά 0,5% (αύξηση 2,6% σε σταθερές τιμές), ενώ οι εισαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα μειώθηκαν κατά 2,9% (-3,4% σε σταθερές τιμές).
Δεν υπάρχει επιστροφή
Ωστόσο, με βάση τις νέες συνθήκες οι τιμές που υπήρχαν στα καύσιμα κατά τον Απρίλιο φαντάζει δύσκολο να επιστρέψουν τουλάχιστον μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα και φυσικά ανάλογα με τις εξελίξεις στο γεωπολιτικό πεδίο. Από τις αρχές Μαΐου η ανοδική πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου είναι σταθερή και σε πολλές περιπτώσεις ενισχύεται, λόγω της γεωπολιτικής έντασης στη Μέση Ανατολή.
Σε κάθε περίπτωση και παρά την…καλύτερη εικόνα του Απριλίου, τα στοιχεία του τετραμήνου εξακολουθούν να αποτυπώνουν το πρόβλημα στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών διαμορφώθηκε στα 6,58 δισ. ευρώ, έναντι 6,26 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024 και 5,62 δισ. ευρώ το 2023, κάτι που αναδεικνύει τη χειροτέρευση της κατάστασης.
Παράλληλα, το έλλειμμα στο ισοζύγιο αγαθών παραμένει σε υψηλά επίπεδα, φτάνοντας τα 11,39 δισ. ευρώ, ελάχιστα μειωμένο σε σχέση με τα 11,41 δισ. ευρώ του τετραμήνου του 2024. Η επιβάρυνση είναι ακόμη πιο έντονη, όταν δε συμπεριληφθούν τα καύσιμα στην εξίσωση. Το ισοζύγιο αγαθών χωρίς καύσιμα παρουσίασε οριακή βελτίωση, ήτοι από 9,31 δισ. ευρώ το 2024 σε 9,25 δισ. ευρώ φέτος, αλλά το έλλειμμα παραμένει μεγάλο.
Μεγάλες πιέσεις
Το πλεόνασμα του ισοζυγίου υπηρεσιών συρρικνώθηκε, κυρίως λόγω της επιδείνωσης του ισοζυγίου μεταφορών και, σε μικρότερο βαθμό, της μείωσης του πλεονάσματος του ισοζυγίου λοιπών υπηρεσιών, που αντισταθμίστηκε έως ένα βαθμό από τη βελτίωση του ταξιδιωτικού ισοζυγίου. Σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του 2024, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 5,8% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 10,6%.
Η συνολική εικόνα των στοιχείων δείχνει πως ότι η Ελλάδα συνεχίζει να καταναλώνει περισσότερα από όσα παράγει. Παράλληλα, η εξάρτησή του ισοζυγίου από τις τιμές του πετρελαίου αποτυπώνεται το γεγονός πως η χώρα μας είναι ευεπίφορη σε εξωτερικές κρίσεις, οι οποίες πλήττουν εν συνεχεία και το εσωτερικό.