Όταν το 1975 ο Amancio Ortega άνοιξε το πρώτο κατάστημα Zara στην A Coruña της Γαλικίας, ελάχιστοι φαντάζονταν ότι επρόκειτο για τη γέννηση ενός brand που θα μεταμόρφωνε τη μόδα.
Πενήντα χρόνια αργότερα, η Zara δεν κάνει ανασκόπηση, αλλά επιχειρεί ανανέωση με στόχο να παραμείνει… στη μόδα.
Το «μοντέλο Zara»
Με παρουσία σε 97 χώρες και πάνω από 5.500 καταστήματα παγκοσμίως, η Zara επιδιώκει να βρει τρόπους να επεκτείνει την κυριαρχία της.
Ο CEO της Inditex, Óscar García Maceiras – που όπως δηλώνει χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του στους Financial Times είναι «της ίδιας σοδειάς με τη Zara», καθώς γίνεται 50 τον Οκτώβριο – επιμένει πως υπάρχει ακόμα τεράστιο περιθώριο ανάπτυξης: τόσο στις ώριμες αγορές, όσο και σε νέες.
Η εταιρεία, που στο παρελθόν προτίμησε τη συγκράτηση από την επιθετική επέκταση, αλλάζει σήμερα ταχύτητα με στρατηγικές κινήσεις.
Η Ισπανία, παρότι αποτελεί την πιο ώριμη αγορά για τη Zara με 1.000+ καταστήματα, εξακολουθεί να προσφέρει ευκαιρίες μέσω της αντικατάστασης μικρών και παλαιών σημείων με νέα, πολυτελή flagship stores που συνδυάζουν μόδα, τεχνολογία και… καφέ.
Επέκταση σε νέες αγορές και digital παρουσία
Η Zara εισήλθε πρόσφατα στο Ουζμπεκιστάν, ενώ μέσα στο 2026 σχεδιάζει νέο κατάστημα στη Βόρεια Καρολίνα, φτάνοντας τις 26 πολιτείες στις ΗΠΑ.
Παρά το γεγονός ότι λειτουργεί μόλις 100 καταστήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες, η χώρα είναι ήδη η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της σε τζίρο, μετά την Ισπανία.
Πέρα από τα φυσικά καταστήματα, η Inditex έχει επενδύσει σταθερά στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Από το 2021, περίπου το 25% των πωλήσεών της πραγματοποιούνται online, με σαφές πλάνο αύξησης.
Ταχύτητα, ευελιξία και «ψυχολογία της αγοράς»
Σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές, η πραγματική δύναμη της Zara δεν είναι ούτε το μέγεθός της ούτε οι τιμές της. Είναι η ταχύτητα.
Με κέντρα διανομής στην Ισπανία και την Ολλανδία, sourcing κυρίως από Ισπανία, Πορτογαλία, Τουρκία και Μαρόκο, και logistics ακριβείας, η εταιρεία μπορεί να λανσάρει νέα κομμάτια εντός 2-3 εβδομάδων από την έμπνευσή τους.
Κάθε κατάστημα ανανεώνεται δύο φορές την εβδομάδα, δημιουργώντας ψυχολογία «αν δεν το πάρεις τώρα, αύριο μπορεί να λείπει». Μια στρατηγική που εδραιώνει τη Zara ως το πιο γρήγορο «mainstream catwalk» του πλανήτη.
Οικονομικές επιδόσεις: Ανάπτυξη παρά τις δυσκολίες
Το 2024, η Inditex κατέγραψε καθαρά κέρδη 5,9 δισ. ευρώ, με τις πωλήσεις να αυξάνονται έστω και ήπια. Παρά την επιβράδυνση στην ανάπτυξη —μόλις 1,5% στο πρώτο τρίμηνο του 2025— η εμπιστοσύνη στο επιχειρηματικό μοντέλο παραμένει ισχυρή.
Από το 2019, η εταιρεία έχει μειώσει τον αριθμό των καταστημάτων της κατά περίπου 2.000, αλλά ταυτόχρονα αύξησε τον συνολικό χώρο πώλησης και την αποδοτικότητα ανά τετραγωνικό μέτρο, ενισχύοντας τα έσοδα.
Κρίσιμα ερωτήματα για τα δευτερεύοντα brands
Ενώ η Zara παραμένει ο βασικός πυλώνας της Inditex, ερωτήματα προκύπτουν για τα υπόλοιπα brands όπως Bershka, Stradivarius και Pull&Bear.
Αναλυτές όπως ο Simon Irwin τονίζουν πως το positioning τους δεν είναι πάντα ξεκάθαρο, με αμφιβολίες για τη διαφοροποίηση τους.
Η διοίκηση, πάντως, επιμένει πως υπάρχουν «παρθένες» αγορές για την ανάπτυξή τους, όπως η Ινδία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Zara με… espresso
Μία από τις πιο φιλόδοξες καινοτομίες είναι τα νέα concept stores της Zara, που ενσωματώνουν καφέ, art spaces και sleek interiors. Η φιλοσοφία πλέον δεν περιορίζεται στο «ψωνίζω», αλλά επεκτείνεται στο «βιώνω».
Η προσέγγιση αυτή έχει δώσει ήδη τεράστια ώθηση στις πωλήσεις ανά τετραγωνικό μέτρο, αλλά οι ειδικοί προειδοποιούν πως τα φυσικά όρια αυξήσεων κάποια στιγμή εξαντλούνται. Η περαιτέρω ανάπτυξη θα προέλθει κυρίως από το online.
Το μέλλον της Inditex
Η Inditex δεν δείχνει σημάδια κόπωσης. Σύμφωνα όσα αναφέρουν στελέχη της, προετοιμάζεται για το επόμενο μεγάλο βήμα, εστιάζοντας σε premium concepts, στη βιωσιμότητα, και σε διεθνή επέκταση.
Ο García Maceiras δηλώνει ήρεμος απέναντι στις προκλήσεις: από την αβεβαιότητα της παγκόσμιας οικονομίας, μέχρι τους δασμούς των ΗΠΑ και τον γεωπολιτικό αναβρασμό.
Και όσο ο κόσμος αλλάζει, η Zara φαίνεται να κρατά το ρυθμό — όχι ως παλιά πρωταγωνίστρια, αλλά ως brand που γνωρίζει πώς να «ωριμάζει με στιλ».