Ραγδαία εξέλιξη γνωρίζει ο ελληνικός οινοτουρισμός τα τελευταία χρόνια, καθιστώντας τα επισκέψιμα οινοποιεία όλης της χώρας, σε κορυφαίους προορισμούς.
Από τα 130 ενεργά επισκέψιμα οινοποιεία σήμερα – αριθμός που έχει διπλασιαστεί μέσα σε τρία χρόνια – μέχρι τις νέες δομές που εμφανίζονται σε περιοχές χωρίς τουριστική παράδοση, ο κλάδος εξελίσσεται δυναμικά και στοχεύει ακόμη ψηλότερα.
Ο οινοτουρισμός δεν είναι απλώς μια θεματική μορφή τουρισμού, αλλά ένας κρίκος σε μια μεγαλύτερη αλυσίδα αξίας
«Βλέπουμε πλέον τον οινοτουρισμό να εξαπλώνεται. Οι υποδομές ενισχύονται, τα οινοποιεία γεμίζουν με πολλές δράσεις και εκδηλώσεις, ενώ νέες περιοχές, όπως το Αμύνταιο, η Αλεξανδρούπολη, η Θεσσαλία κ.ά μπαίνουν δυναμικά στον χάρτη», επισημαίνει στον ΟΤ, η πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Οινοτουρισμού Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου.
Η προοπτική είναι ξεκάθαρη: Ο οινοτουρισμός δεν είναι απλώς μια θεματική μορφή τουρισμού, αλλά ένας κρίκος σε μια μεγαλύτερη αλυσίδα αξίας, που ενώνει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (παραγωγούς, εστίαση, ξενοδοχεία) με στόχο να φέρει το ελληνικό κρασί στο τραπέζι του παγκόσμιου επισκέπτη.
Η Επιτροπή, σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ, εργάζεται για τη δημιουργία ενός ενιαίου δικτύου επισκέψεων οινοποιείων με κοινή σήμανση και χαρτογράφηση, ώστε ο επισκέπτης να μπορεί να εντοπίζει εύκολα τους «δρόμους κρασιού» σε όλη την Ελλάδα. «Ο στρατηγικός μας στόχος είναι οι «δρόμοι του κρασιού» να αποκτήσουν εθνική ταυτότητα, με σήμανση που θα αναγνωριστεί είτε βρίσκεται κανείς στην Κρήτη είτε στον Έβρο», λέει χαρακτηριστικά η κ. Τριανταφυλλοπούλου.

Σε εγρήγορση οινοποιεία και παραγωγοί
Η δράση συνοδεύεται και από σημαντικές διεθνείς πρωτοβουλίες, όπως η πρόσφατη παρουσίαση του οινικού τουρισμού και η σύνδεσή του με άλλες μορφές δραστηριότητας, στην πρεσβεία του Βερολίνου σε τουριστικούς πράκτορες. Στόχος, όπως ανέφερε στον ΟΤ η κ. Τριανταφυλλοπούλου, είναι σε συνεργασία με τα γραφεία των οικονομικών υποθέσεων των πρεσβειών, να «μοιραστεί» η εμπειρία του ελληνικού κρασιού και σε αγορές ο στόχους όπως η Αγγλία, η Ολλανδία κ.ά.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία αυτή την στιγμή λειτουργούν περί τα 1.700 οινοποιεία σε όλη τη χώρα (130 επισκέψιμα οινοποιεία), στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα πολύ μικρά, ενώ στη λίστα των επισκέψιμων μπορούν να ενταχθούν περίπου 300 με 350.
«Ο οινοτουρισμός είναι μία από τις οργανωμένες θεματικές δομές και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι όλος ο κλάδος βρίσκεται σε εγρήγορση. Σε αυτή την κατεύθυνση προσπαθούμε να βρίσκουμε τρόπους μέσα από τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία (leader, αναπτυξιακοί νόμοι) ώστε να προχωράμε σε επενδύσεις. Φιλοδοξούμε ότι τα επισκέψιμα και μέσα από δράσεις του υπουργείου Τουρισμού θα αποκτήσουν μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα», επισημαίνει η πρόεδρος της Επιτροπής Οινοτουρισμού.
«Για μας είναι πρόκληση να καταφέρνουμε να διοχετεύουμε τα προϊόντα μας στους τουρίστες, μια αγορά των 33 εκατ., η οποία μπορεί να αγοράζει, να πίνει και να παίρνει μαζί του στην πατρίδα του το ελληνικό κρασί. Ο οινοτουρισμός είναι στην αλυσίδα αξίας», σημειώνει χαρακτηριστικά η κ. Τριανταφυλλοπούλου.
Ο Τύρναβος διαθέτει 25.000 στρέμματα αμπελώνων και 13 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή κρασιού και αποσταγμάτων
Στόχος ένα ολοκληρωμένο τουριστικό προϊόν
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της δυναμικής του οινοτουρισμού στην ηπειρωτική Ελλάδα αποτελεί ο Αγροτικός Οινοποιητικός Συνεταιρισμός (ΑΟΣ) Τυρνάβου, ο οποίος τα τελευταία δύο χρόνια έχει ενταχθεί στα επισκέψιμα οινοποιεία.
Η διευθύντρια του, Αναστασία Παναγιώτου, τονίζει την ανάγκη για ολιστική τουριστική προσέγγιση: «Δεν αρκεί να έχουμε επισκέψιμα οινοποιεία. Σε περιοχές σαν τη δική μας, χρειαζόμαστε συνέργειες με τον τομέα της φιλοξενίας και της γαστρονομίας, ώστε να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο τουριστικό προϊόν που να ελκύει τον επισκέπτη».
Ο Τύρναβος διαθέτει 25.000 στρέμματα αμπελώνων και 13 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή κρασιού και αποσταγμάτων. «Είμαστε μια περιοχή με όλα τα παραγωγικά χαρακτηριστικά για να αναπτυχθεί ο οινοτουρισμός, αρκεί να στηριχθεί με υποδομές, διαμονή υψηλών προδιαγραφών και χρηματοδοτικά εργαλεία. Αυτή την στιγμή μπορούμε να δείξουμε στον επισκέπτη μας τα αμπέλια μας, πώς παράγουμε το κρασί και το τσίπουρό μας, να του μιλήσουμε για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου μας. Έχουμε όμως ακόμα δρόμο για να φτάσουμε σε ένα επίπεδο αντάξιο αυτού του προϊόντος που θέλουμε να αναδείξουμε, αλλά και να μπορούμε να καλύψουμε και τις ανάγκες του τουρίστα», προσθέτει η κ. Παναγιώτου.