Επιχειρήσεις και AI

Περιορισμένες οι επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη

Επιχειρήσεις και AI

Άπειρα άρθα κατακλύζουν τα μέσα ενημέρωσης καθημερινά έχοντας ένα κοινό θέμα: την τεχνητή νοημοσύνη. Επενδύσεις δισεκατομμυρίων, λύσεις που θα αλλάξουν τον τρόπο που εργαζόμαστε, εργαλεία που θα αυξήσουν την παραγωγικότητά μας, απαντήσεις στις ανησυχίες όσων θεωρούν ότι η AI θα μας πάρει τις δουλειές βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη.

Και ενώ στο εξωτερικό και ιδιαίτερα σε επίπεδων μεγάλων οργανισμών η τεχνητή νοημοσύνη έχει ήδη ενσωματωθεί στην καθημερινή λειτουργία των επιχειρήσεων, φαίνεται ότι τα πράγματα δεν κινούνται με τον ίδιο ρυθμό στην Ελλάδα. Η ετήσια έρευνα επιχειρηματικότητας της ΕΥ Ελλάδος έδειξε ότι το 27% των επιχειρηματιών δεν έχει πραγματοποιήσει καμία επένδυση σχετική με την τεχνητή νοημοσύνη την τελευταία τριετία. Ωστόσο, το 76% πιστεύει πως η AI θα ενισχύσει την λειτουργία των επιχειρήσεων τους.

Ουσιαστικά, η έρευνα της ΕΥ Ελλάδος αποκαλύπτει μία αμφιθυμία από την πλευρά των ελληνικών επιχειρήσεων: από τη μία αναγνωρίζεται η αξία και η πίστη ότι η AI μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο για μία επιχείρηση, αλλά διατηρούνται και οι ανησυχίες που έχουν να κάνουν με το κόστος, τις δεξιότητες, τη διαχείριση των δεδομένων.

Με τον τρόπο αυτό πρακτικά επιβεβαιώνεται και ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, όταν τον περασμένο Δεκέμβριο σημείωνε ότι ενώ η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι μελλοντικά ο βασικός παράγοντας που θα κρίνει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, εντούτοις αναγνώριζε δυσκολίες στην αφομοίωση των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης από τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Καταρχήν, σύμφωνα με τον κ. Θεοδωρόπουλο, είναι η πεποίθηση των επιχειρήσεων ότι η AI είναι κάτι που δεν τους αφορά, ενώ δεύτερος σημαντικός παράγοντας είναι η χαμηλή ψηφιακή ωριμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων. Ακολουθεί το γεγονός ότι το προσωπικό των επιχειρήσεων στην Ελλάδα δεν είναι αρκετά εξοικειωμένο με την τεχνητή νοημοσύνη και τέλος είναι ο φόβος των επιχειρήσεων να διαθέσουν τα δεδομένα τους σε ένα σύστημα AI, φοβούμενοι την ασφάλεια των δεδομένων.

Σημειώνεται ότι έρευνα του ΣΕΒ για την ενσωμάτωση της AI στις λειτουργίες των επιχειρήσεων έδειξε ότι μια στις 4 εταιρείες βρίσκονται στα πρώτα στάδια ή υλοποιούν κάποια πιλοτικά προγράμματα ενώ το 55% δεν έχουν καμία πρόθεση αξιοποίησης της ΑΙ. Πάντως, αυτό ισχύει μόνο για το 14% των μεγάλων επιχειρήσεων, σύμφωνα με την έρευνα του ΣΕΒ. Το 68% θεωρεί ότι οδηγεί στη μείωση των ανθρώπινων σφαλμάτων και το 55% στη βελτίωση των διαδικασιών μιας επιχείρησης.

Παρόλα αυτά η έρευνα της ΕΥ Ελλάδος έδειξε ότι το 65% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα σχεδιάζει επενδύσεις σε νέα ή αναβαθμισμένα συστήματα πληροφορικής, ενώ το 62% σε εξοπλισμό και μηχανήματα. Σύμφωνα με την έρευνα μόνο το 5% των ερωτηθέντων έχει επενδύσει ποσά άνω των 250 χιλιάδων ευρώ στην τεχνητή νοημοσύνη, ενώ η πλειοψηφία χρηματοδοτεί τις επενδύσεις μέσω επανεπένδυσης κερδών, αποφεύγοντας τον τραπεζικό δανεισμό.

Πρόβλημα παραμένει για τις ελληνικές επιχειρήσεις και η εύρεση προσωπικού με τις κατάλληλες δεξιότητες: το 78% δυσκολεύεται να βρει υποψήφιους με τις απαραίτητες δεξιότητες και το 61% με την απαιτούμενη εμπειρία.

Συνολικά, οι Έλληνες επιχειρηματίες ενώ αναγνωρίζουν, σύμφωνα με την EY Ελλάδος, τα πλεονεκτήματα της τεχνητής νοημοσύνης – βελτίωση αποφάσεων (49%), μείωση κόστους μέσω αυτοματισμών (48%), βελτίωση ποιότητας (46%) – θεωρούν ότι χωρίς στρατηγική, τεχνογνωσία και ανθρώπινο δυναμικό, η αξιοποίησή της παραμένει σε θεωρητικό επίπεδο.

Η αντίστοιχη έρευνα του ΣΕΒ έδειξε ότι οι επιχειρήσεις θεωρούν μεγάλη πρόκληση την έλλειψη των εργαζομένων με τις κατάλληλες γνώσεις για την αξιοποίηση της ΑΙ. Την ίδια ώρα, και στην έρευνα του ΣΕΒ, βασικός φόβος είναι το κόστος και ακολουθεί η απώλεια ευαίσθητων δεδομένων.

Όπως είχε πει παλαιότερα ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, «εμπόδιο είμαστε οι ίδιοι οι επιχειρηματίες» για να συμπληρώσει «δεν έχουμε την κουλτούρα να τολμήσουμε και να πειραματιστούμε με τις νέες τεχνολογίες».

Ίσως με την περαιτέρω βελτίωση των υποδομών, την σταδιακή ολοκλήρωση των επενδύσεων που εξαγγέλονται για τη δημιουργία κέντρων δεδομένων ανά την Ελλάδα και αν λύσουμε το πρόβλημα των στελεχών που θα διαθέτουν ουσιαστικές ψηφιακές δεξιότητες, σε μελλοντικές σχετικές έρευνες να βλέπουμε μια εντελώς διαφορετική εικόνα.

OT Originals

Περισσότερα από Opinion

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο