Tesla: 15 χρόνια από το ντεμπούτο στο Nasdaq

Το στοίχημα του Ιλον Μασκ με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Tesla: 15 χρόνια από το ντεμπούτο στο Nasdaq

Μια επένδυση 10.000 δολαρίων στη δημόσια προσφορά της Tesla πριν απο 15 χρόνια, σήμερα θα άξιζε τρία εκατομμύρια δολάρια.

Το στοίχημα στην Tesla, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στον Nasdaq στις 29 Ιουνίου του 2010, ήταν ένα στοίχημα στην ικανότητα του διευθύνοντος συμβούλου Ιλον Μασκ να αναπτύξει ένα ρόστερ ηλεκτρικών αυτοκινήτων μαζικής αγοράς και να κλιμακώσει μια αυτοκινητοβιομηχανία μακριά από το κέντρο αυτοκινήτων του Ντιτρόιτ, εστιάζοντας αντ’ αυτού στη Silicon Valley, όπου βρίσκεται μεγάλο μέρος των κορυφαίων ταλέντων της παγκόσμιας τεχνολογίας.

Ο Μασκ δεν ξεκίνησε την Tesla, αλλά επένδυσε νωρίς, διετέλεσε πρόεδρος και ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου τον Οκτώβριο του 2008, αφού ηγήθηκε μιας εξέγερσης του διοικητικού συμβουλίου κατά του ιδρυτικού διευθύνοντος συμβούλου και εφευρέτη Μάρτιν Έμπερχαρντ στις αρχές του ίδιου έτους.

Χρηματιστηριακή αξία

Μακριά από τις μέρες που ήταν μια πειραματική νεοφυής επιχείρηση καθαρής τεχνολογίας με επικεφαλής ένα μέλος της «μαφίας του PayPal», η Tesla είναι σήμερα η όγδοη πιο πολύτιμη εισηγμένη εταιρεία των ΗΠΑ, με χρηματιστηριακή αξία πάνω από 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, αφού σχεδόν έφτασε τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα πέρυσι.

Το Roadster έχει μείνει σε μεγάλο βαθμό στην ιστορία και το Model S δεν έχει πλέον μεγάλη σημασία για το τελικό αποτέλεσμα της εταιρείας. Αντίθετα, είναι τα κορυφαία σε πωλήσεις SUV Model Y και το Model 3 sedan της Tesla, μαζί με τις πωλήσεις των περιβαλλοντικών ρυθμιστικών πιστώσεων, που βοήθησαν να καθοριστεί η οικονομική επιτυχία της εταιρείας την τελευταία δεκαετία, σημειώνει το CNBC.

Αλλά για τον 54χρονο Μασκ (τα γενέθλιά του ήταν το Σάββατο), που σήμερα είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, αυτό είναι παρελθόν. Έχει πει στους επενδυτές ότι ο λόγος για να αγοράσουν και να κατέχουν μετοχές της Tesla από εδώ και πέρα δεν έχει σχεδόν καμία σχέση με την πώληση αυτοκινήτων στους καταναλωτές.

«Αν κάποιος δεν πιστεύει ότι η Tesla θα λύσει το πρόβλημα της αυτονομίας, νομίζω ότι δεν θα πρέπει να είναι επενδυτής στην εταιρεία», δήλωσε ο Μασκ σε μια κλήση για τα κέρδη τον Απρίλιο του περασμένου έτους. Και πρόσθεσε: «Θα το κάνουμε και το κάνουμε».

Δύο μήνες μετά από αυτό, ο Musk δήλωσε ότι τα ανθρωποειδή ρομπότ Optimus της εταιρείας του, που ελπίζει ότι κάποια μέρα θα αποδίδουν όπως ο R2-D2 και ο C-3PO στον Πόλεμο των Άστρων, θα μπορούσαν κάποια μέρα να ανεβάσουν την κεφαλαιοποίηση της Tesla στα 25 τρισεκατομμύρια δολάρια.

Η κυβερνητική εμπειρία

Ο Μασκ πέρασε τους πρώτους μήνες του 2025 ηγούμενος του υπουργείου Αποδοτικότητας της Κυβέρνησης (DOGE) του Προέδρου Τραμπ, μειώνοντας το μέγεθος της ομοσπονδιακής κυβέρνησης και αφαιρώντας πόρους από τις ρυθμιστικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που ήταν επιφορτισμένες με την εποπτεία των εταιρειών του.

Αλλά η στροφή του στην πολιτική είχε κόστος, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Η φωνητική και οικονομική υποστήριξη του Μασκ προς τον Τραμπ, η υποστήριξη του ακροδεξιού κόμματος AfD της Γερμανίας και η εκτεταμένη σειρά φορτισμένων και διχαστικών σχολίων και χειρονομιών, συμπεριλαμβανομένων των εμφανίσεών του στον Τύπο στο κοινωνικό του δίκτυο X, έχουν συσχετιστεί με μειώσεις στη φήμη της Tesla και μείωση της συνολικής του προτίμησης, σύμφωνα με στοιχεία δημοσκοπήσεων.

«Εκτός αν η Tesla καταφέρει να δημιουργήσει μια ολόκληρη σειρά νέων προϊόντων που θα ενθουσιάσουν πραγματικά τους καταναλωτές και εκτός αν μπορέσουν να μετριάσουν μέρος του ανταγωνισμού που προκαλεί ο ηγέτης τους, θα θεωρηθούν ότι έχουν περάσει το απόγειό τους και θα αρχίσουν να μειώνονται», δήλωσε τον Ιανουάριο ο Ντέιβιντ Χέιγ , Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας έρευνας και συμβούλων Brand Finance.

Η κόντρα με τον Τραμπ

Τα στοιχεία της Brand Finance έδειξαν ότι η αξία της μάρκας Tesla μειώθηκε κατά 26% το 2024, μια δεύτερη συνεχόμενη ετήσια πτώση. Αυτό συνέβη πριν από την περίοδο που ο Μάσκ εργαζόταν στη δεύτερη κυβέρνηση Trump.

Τραμπ

Ο Ιλον Μασκ με τον Ανερικανό πρόεδρο στο Οβάλ γραφείο

Η επίσημη θητεία του Μασκ στην Ουάσινγκτον έληξε νωρίτερα τον Ιούνιο, ακριβώς τη στιγμή που η σχέση του με τον πρόεδρο χειροτέρευε. Οι μετοχές της Tesla υποχώρησαν κατά 14% στις 5 Ιουνίου, καθώς ο Πρόεδρος Τραμπ απείλησε να αποσύρει τις κυβερνητικές συμβάσεις για τις εταιρείες του Μασκ, κλιμακώνοντας έναν πόλεμο λέξεων σχετικά με το νομοσχέδιο δαπανών του προέδρου.

Ο Μασκ επιβράδυνε προσωρινά τις αναρτήσεις του για την πολιτική στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μετά από αυτό και φάνηκε να επικεντρώνεται περισσότερο στην προώθηση των επιχειρήσεών του. Αλλά αυτό το Σαββατοκύριακο επανέλαβε την επίθεση σε τμήματα του νομοσχεδίου που θα εμπόδιζαν τις εταιρείες ηλιακής ενέργειας και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της Tesla.

Οι καλοί μήνες

Οι επενδυτές της Tesla έχουν καταλάβει ότι η αστάθεια αποτελεί μεγάλο μέρος της ιστορίας, και αυτό ισχύει από τότε που η εταιρεία έκανε το ντεμπούτο της στο χρηματιστήριο. Σε περισσότερες από 40 περιπτώσεις τα τελευταία 15 χρόνια, η μετοχή της Tesla έχει κερδίσει ή χάσει τουλάχιστον 20% σε έναν μόνο μήνα.

Μάϊος 2013

Στον καλύτερο μήνα που έχει καταγράψει η Tesla, η μετοχή σημείωσε άλμα 81%. Η εταιρεία ανακοίνωσε για πρώτη φορά τριμηνιαία κέρδη, αν και πολύ μικρά. Δεν σηματοδότησε μια ξαφνική στροφή προς την κερδοφορία, καθώς η Tesla συνέχισε να χάνει χρήματα μέχρι το 2018. Όμως οι πωλήσεις των αυτοκινήτων Model S ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις, όπως και τα έσοδα από τις πιστώσεις για οχήματα μηδενικών εκπομπών (ZEV), οι οποίες αποτελούν εδώ και καιρό μια ευλογία για την εταιρεία και μερικές φορές ήταν η διαφορά μεταξύ ενός τριμήνου που τελειώνει στο κόκκινο ή στο μαύρο.

Αύγουστος 2020

Μετά από μια μεγάλη βουτιά στις πρώτες ημέρες της πανδημίας του Covid, η μετοχή της Tesla ξεκίνησε ένα ιστορικό ράλι, που οδήγησε σε οκταπλασιασμό της μετοχής το 2020, το μακράν καλύτερο έτος που έχει καταγραφεί.

Ο καλύτερος μήνας εκείνης της χρονιάς ήταν ο Αύγουστος, όταν η τιμή της μετοχής σημείωσε άλμα 74%. Οι πωλήσεις του Model 3 επιταχύνονταν ραγδαία, αλλά μεγάλο μέρος της δυναμικής συνδέθηκε με τη φημολογία ότι η εταιρεία θα μπορούσε σύντομα να εισέλθει στον S&P 500, καθώς και με μια πανδημική έκρηξη της αγοράς, όταν οι μικροεπενδυτές ξεχύθηκαν σε μετοχές meme, κρυπτονομίσματα και περιουσιακά στοιχεία FOMO (fear of missing out).

Η μεγάλη ανακοίνωση της Tesla τον Αύγουστο του 2020 ήταν η διάσπαση των μετοχών πέντε προς ένα, με την τιμή της μετοχής να έχει εκτοξευθεί πολύ πάνω από τα 1.000 δολάρια. Η Tesla θα διαιρούσε ξανά τις μετοχές της το 2022.

Νοέμβριος 2010

Το ράλι της Tesla κατά 62% στον πέμπτο πλήρη μήνα της ως δημόσια εταιρεία ήταν τόσο σημάδι της πρώιμης μεταβλητότητας όσο και οτιδήποτε άλλο. Τον επόμενο μήνα, η εταιρεία θα έχανε σχεδόν το ένα τέταρτο της αξίας της, εξανεμίζοντας τα περισσότερα από αυτά τα κέρδη.

Η ταμειακή θέση της Tesla στο τέλος του 2010 ήταν αρκετά επισφαλής ώστε η εταιρεία προειδοποίησε ότι ίσως χρειαστεί να αντλήσει περισσότερα χρήματα στο μέλλον, ιδιαίτερα «αν υπάρξουν καθυστερήσεις στην κυκλοφορία του Model S».

Στις 9 Νοεμβρίου 2010, η Tesla ανακοίνωσε πτώση των εσόδων της κατά 31% σε σχέση με την προηγουμενη χρονιά στα 31,2 εκατομμύρια δολάρια και καθαρή ζημία 35 εκατομμυρίων δολαρίων. Μια εβδομάδα νωρίτερα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι η Panasonic είχε επενδύσει 30 εκατομμύρια δολάρια στην Tesla μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης.

OT Originals

Περισσότερα από World

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο