Σούπερ μάρκετ: Τι ταμείο θα κάνουν φέτος βιομηχανία – λιανεμπόριο

Η νέα έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταγράφει συγκρατημένη αισιοδοξία για το 2025

Σούπερ μάρκετ: Τι ταμείο θα κάνουν φέτος βιομηχανία – λιανεμπόριο

Ο κλάδος τροφίμων και ποτών αποτελεί διαχρονικά βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας.

Το 2024 βρήκε τις επιχειρήσεις του χώρου σε φάση σταθεροποίησης και επανατοποθέτησης, με φόντο τη σταδιακή αποκλιμάκωση του κόστους και την προσαρμογή σε νέα καταναλωτικά πρότυπα.

Παρά τις πληθωριστικές πιέσεις και τη διεθνή αβεβαιότητα, ο κλάδος τροφίμων στην Ελλάδα εμφανίζει ανθεκτικότητα.

Σύμφωνα με την πρόσφατη εξαμηνιαία κυλιόμενη έρευνα «Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG» του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που συγκεντρώνει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα, η πλειονότητα των ερωτηθέντων (65%) αναμένει αύξηση της αξίας των πωλήσεων το επόμενο εξάμηνο, με ένα μικρό ποσοστό 12% να αναμένει μείωση.

Έρευνα ΙΕΛΚΑ

Η έρευνα καταγράφει βελτιωμένο οικονομικό κλίμα, προσδοκίες για αύξηση πωλήσεων – τόσο σε αξία όσο και σε όγκο – και ομαλή συνέχεια ή μικρή βελτίωση των αποτελεσμάτων του 2025 σε σχέση με το 2024.

Συγκεκριμένα: το 32% αναμένει τα ίδια περίπου αποτελέσματα, το 29% καλύτερα και το 28% χειρότερα αποτελέσματα (σχήμα 1).

ΙΕΛΚΑ

Σχήμα 1

Το 32% αναμένει κέρδη άνω του 2%, το 29% κέρδη έως 2% , το 19% δεν μπορεί να κάνει πρόβλεψη, το 12% δεν αναμένει ούτε κέρδη αλλά ούτε και ζημιές, το 6% αναμένει ζημιές έως 2% και το 2% ζημιές άνω του 2% (σχήμα 2).

ΙΕΛΚΑ

Σχήμα 2

Συνολικά, 2 στις 3 επιχειρήσεις προβλέπουν κάποια κερδοφορία και λίγο πάνω από 1 στις 12 αναμένει ζημιές.

Η σταδιακή αποκλιμάκωση του κόστους πρώτων υλών και ενέργειας, αλλά και η συγκράτηση των τιμών καταναλωτή, ενισχύουν τα περιθώρια κέρδους και διαμορφώνουν θετικές προοπτικές για τον επόμενο χρόνο.

Μέσα από τα παρακάτω, ενδεικτικά παραδείγματα από την αγορά – αλυσίδες και brands – σκιαγραφείται η οικονομική κατάσταση και οι προοπτικές ενός ιδιαίτερα απαιτητικού έτους.

Γαλαξίας: Από την «αδάνειστη» σιγουριά στη μείωση της κερδοφορίας

Το 2024 ήταν μία απαιτητική χρονιά για την αλυσίδα Γαλαξία (ΠΕΝΤΕ Α.Ε.)

Η αλυσίδα που διαχρονικά ξεχωρίζει για τη σταθερότητα και τον μηδενικό δανεισμό της, είδε τον τζίρο της να μειώνεται κατά 3,99% στα €514,29 εκατ., εν μέσω γενικής ανόδου της αγοράς.

Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 7,9 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά -53,64% σε σχέση με τα 17 εκατ. ευρώ του 2023.  Τα καθαρά της κέρδη μειώθηκαν κατά 56,93% σε σχέση με το 2023, όμως παρέμειναν υψηλά, στα 5,95 εκατ. ευρώ. Επίσης, τα καθαρά κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων ανήλθαν σε 16,65 εκατ. ευρώ ή 3,24% επί κύκλου εργασιών και σε σχέση με την προηγούμενη χρήση παρουσίασαν μείωση -37,47% καθώς το 2023 είχαν ξεπεράσει τα 26,6 εκατ. ευρώ (4,97% επί κύκλου εργασιών).

Ωστόσο, η διοίκηση παραμένει ψύχραιμη και αισιόδοξη. Στρατηγικός στόχος για το 2025 είναι η σταθεροποίηση των πωλήσεων, χάρη στη βελτιστοποίηση της λειτουργίας των υφιστάμενων καταστημάτων.

Το επενδυτικό πλάνο 2024–2025 περιλαμβάνει 20 εκατ. ευρώ για ανακαίνιση 12 καταστημάτων, αναβάθμιση συστημάτων logistics και επέκταση ψηφιακών υπηρεσιών.

OK Anytime! Markets: Σταθερή αναπτυξιακή τροχιά

Σε ένα πιο ήσυχο αλλά σταθερά ανοδικό μονοπάτι, η OK! Anytime Markets κατέγραψε αύξηση τζίρου 7,7% φτάνοντας τα €80,52 εκατ. για το 2024.

Τα μικτά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 15,47 εκατ. ευρώ, από 14,43 εκατ. ευρώ το 2023, καταγράφοντας άνοδο 7,2%.

Τα αποτελέσματα προ φόρων ανήλθαν σε 1,39 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 28% σε σχέση με το 2023, όταν είχαν διαμορφωθεί σε 1,08 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν σχεδόν κατά 50%, στα €960 χιλ., αποδεικνύοντας τη δυναμική ενός μοντέλου βασισμένου στην ευελιξία και τη συνεχή ανάπτυξη του δικτύου των 157 καταστημάτων της.

Η διοίκηση αναμένει πολύ καλύτερα αποτελέσματα για το 2025, με στόχο την ανάπτυξη πωλήσεων 5%, κέρδη προ φόρων 2 εκατ. ευρώ και το άνοιγμα 12 νέων καταστημάτων.

Paliria: Ανάπτυξη με εξαγωγικό πρόσημο και επενδύσεις

Με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης συνεχίζει η Paliria, αυξάνοντας τον κύκλο εργασιών της κατά 13% στα €113,29 εκατ. και την καθαρή κερδοφορία της κατά 28,78% στα €13,35 εκατ. για το 2024.

Παρά τις επιβαρύνσεις από συναλλαγματικά συμβόλαια και πρόγραμμα μετοχών, τα EBITDA της εταιρείας ανήλθαν σε €24,6 εκατ. εξαιρουμένων των έκτακτων στοιχείων.

Η στρατηγική επέκτασης στο οργανωμένο λιανεμπόριο και η ενίσχυση της παρουσίας της σε αγορές όπως η Αγγλία και η Αμερική – μέσω συνεργασιών με κολοσσούς όπως Walmart, Tesco, Waitrose, Costco – αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της αναπτυξιακής της στρατηγικής. Με πάνω από το 87% του τζίρου να προέρχεται ήδη από το εξωτερικό, ο στόχος για €150 εκατ. κύκλο εργασιών μέχρι το 2027 φαίνεται εφικτός.

Το τριετές επενδυτικό πρόγραμμα €18 εκατ. φτάνει φέτος στην ολοκλήρωσή του, δίνοντας ώθηση στην παραγωγική ικανότητα και την τεχνολογική αναβάθμιση των εγκαταστάσεων.

Για το 2025, προβλέπεται αύξηση πωλήσεων κατά 10%, με επέκταση σε νέες αγορές και ενίσχυση της παρουσίας στο premium retail των ΗΠΑ. Το ενδιαφέρον της Paliria για καινοτόμα plant-based προϊόντα αναμένεται να ενισχύσει και το προϊοντικό μείγμα.

Nestlé Hellas: Οριακή αύξηση πωλήσεων, πιέσεις στα καθαρά κέρδη

Το 2024 βρήκε τη Nestlé Ελλάδας με οριακή αύξηση πωλήσεων κατά 1,1% καθώς ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 413,6 εκατ. ευρώ, έναντι 409 εκατ. ευρώ το 2023.

Το μικτό κέρδος διαμορφώθηκε στα 142,3 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 2,7%, με το περιθώριο να διατηρείται στο 34%.

Ωστόσο, παρατηρήθηκε αισθητή πτώση στα προ φόρων κέρδη, στα 5,7 εκατ. ευρώ από 26,5 εκατ. ευρώ (-3,1%), ενώ τα καθαρά κέρδη υποχώρησαν κατά 5%, φτάνοντας τα 20,1 εκατ. ευρώ

Για το 2025, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που παραθέτει η εταιρεία στις οικονομικές καταστάσεις της, προβλέπεται συγκρατημένη ανάπτυξη στον κλάδο, με έμφαση στη διατήρηση χαμηλού κόστους και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Η στρατηγική της επικεντρώνεται στη σταθερή παραγωγή, την καινοτομία προϊόντων μέσω R&D και την προσαρμογή στις νέες καταναλωτικές συνήθειες, σε ένα περιβάλλον όπου το 70% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων τροφίμων δηλώνει ότι το περιθώριο κέρδους αποτελεί κορυφαία πρόκληση.

Ιχθυοκαλλιέργειες Γαλαξίδι: Επιστροφή στην κερδοφορία και δυναμικές προοπτικές για το 2025

Η εταιρεία Γαλαξίδι Θαλάσσιες Καλλιέργειες Α.Ε. κατέγραψε σημαντική ανάκαμψη το 2024, επιστρέφοντας σε θετικά οικονομικά αποτελέσματα, μετά τις ζημίες της προηγούμενης χρονιάς.

Οι ενοποιημένες πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 5,5% και διαμορφώθηκαν στα 84,32 εκατ. ευρώ, ενώ τα προ φόρων κέρδη έφτασαν τα 2,49 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 3,3 εκατ. το 2023.

Το EBITDA σχεδόν τριπλασιάστηκε, στα 8,75 εκατ. ευρώ από 3,19 εκατ. ευρώ το 2023, ενισχύοντας το προφίλ της εταιρείας.

Καθοριστικό ρόλο στην ανάκαμψη έπαιξε η αύξηση των τιμών πώλησης κατά 8% και η μείωση του κόστους πωληθέντων κατά 2,18 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα τη βελτίωση του μικτού περιθωρίου κέρδους.

Η διεθνής στρατηγική της εταιρείας επιβεβαιώνεται από τις εξαγωγές που άγγιξαν τα 80,78 εκατ. ευρώ, με βασικές αγορές την Ε.Ε. και τις ΗΠΑ.

Για το 2025 προβλέπεται περαιτέρω αύξηση παραγωγής έως και 4,5%, αξιοποιώντας την ευνοϊκή συγκυρία που διαμορφώνεται λόγω της περιορισμένης προσφοράς στην Τουρκία.

OT Originals

Περισσότερα από Business

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο