Η ασταθής δασμολογική πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ, σε συνδυασμό με τις χαμηλές στάθμες των ποταμών, προκαλούν τη χειρότερη συμφόρηση στην εφοδιαστική αλυσίδα στην Ευρώπη από την πανδημία του κορονοϊού αναφέρουν στους Financial Times ναυτιλιακές εταιρείες και εταιρείες logistics.
Τα φορτηγά πλοία περιμένουν μέρες για να παραλάβουν εμπορεύματα και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντιμετωπίζουν μεγάλες αναμονές, με τα προβλήματα – τα χειρότερα στα λιμάνια του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας και του Αμβούργου – να αναμένεται να συνεχιστούν για τουλάχιστον αρκετούς μήνες.
«Όλοι οι μεγάλοι κόμβοι είναι υπερπλήρεις», σχολιάζει στους FT ο Σίζαρ Λουικενάαρ, διευθύνων σύμβουλος της WEC Lines, μιας ναυτιλιακής εταιρείας με έδρα την Ολλανδία. Και προσθέτει ότι αρκετά σημαντικά λιμάνια σε όλη την Ευρώπη λειτουργούν στη μέγιστη χωρητικότητά τους.
Ο Άλμπερτ βαν Όμεν, διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής εταιρείας logistics Euro-Rijn Group, δήλωσε ότι πιστεύει ότι η συμφόρηση ήταν η χειρότερη από την πανδημία.
Τα προβλήματα αποτελούν το τελευταίο πλήγμα σε ένα παγκόσμιο σύστημα logistics που μέχρι πρόσφατα επέτρεπε σε πολλές εταιρείες να διατηρούν ελάχιστα αποθέματα, γνωρίζοντας ότι οι προγραμματισμένες υπηρεσίες αποστολής θα αναπλήρωναν τα αποθέματα τακτικά, σύμφωνα με ένα καθορισμένο χρονοδιάγραμμα.
Προειδοποιήσεις για καθυστερήσεις
Μια γερμανική εταιρεία logistics, η Contargo, προειδοποίησε τους πελάτες ότι οι φορτηγίδες περιμένουν κατά μέσο όρο 66 ώρες για να φορτώσουν εμπορευματοκιβώτια στην Αμβέρσα και 77 ώρες στο Ρότερνταμ. Στις φορτηγίδες προσφέρονται συνήθως καθορισμένες χρονικές ζώνες για φόρτωση στους τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων, ώστε να διασφαλίζεται ότι μπορούν να απομακρύνουν τα εμπορευματοκιβώτια γρήγορα και αποτελεσματικά.
Oι εταιρείες logistics απέδωσαν την κρίση σε ζητήματα όπως οι απότομες αλλαγές στην δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ
Ο Κάσπερ Έλερμπαεκ, ανώτερο στέλεχος της γερμανικής DHL, δήλωσε ότι οι καθυστερήσεις δεν έχουν ακόμη αναγκάσει κανέναν από τους πελάτες του να σταματήσει την παραγωγή λόγω ελλείψεων σε εξαρτήματα, αλλά ότι ένα τέτοιο «δράμα» παραμένει κίνδυνος.
Ο Βαν Όμεν δήλωσε ότι στην Αμβέρσα, το δεύτερο πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης, τα πλοία ξεφόρτωναν με καθυστέρηση τριών έως πέντε ημερών.
Οι εταιρείες logistics απέδωσαν την κρίση σε ζητήματα όπως οι απότομες αλλαγές στην δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ υπό τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, οι οποίες έχουν αναγκάσει τις ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων να αναδιαμορφώσουν τα δίκτυά τους για να ανταποκριθούν στις ραγδαία μεταβαλλόμενες παγκόσμιες εμπορικές ροές.
Τα ρηχά νερά των ποταμών
Τα προβλήματα επιδεινώνονται περαιτέρω από τους περιορισμούς στη φόρτωση στον ποταμό Ρήνο, εξαιτίας της ασυνήθιστα χαμηλής στάθμης των νερών.
Ταυτόχρονα, οι τερματικοί σταθμοί αντιμετωπίζουν μια σημαντική αναδιάρθρωση των συμμαχιών μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών, αφότου η ελβετική Mediterranean Shipping Company και η δανέζικη Maersk, οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τερμάτισαν την προηγούμενη συμφωνία συνεργασίας τους. Τέτοιες αλλαγές μπορούν να οδηγήσουν σε βραχυπρόθεσμες διαταραχές, επειδή ωθούν τις εταιρείες να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους ή να στραφούν σε διαφορετικούς τερματικούς σταθμούς.
Εν τω μεταξύ, τα ευρωπαϊκά λιμάνια αντιμετωπίζουν επίσης αυξημένους όγκους εισαγωγών από την Ασία, καθώς οι υψηλοί δασμοί των ΗΠΑ προκαλούν εκτροπή αγαθών αλλού.

Ο Έλερμπάεκ της DHL απέδωσε την απότομη αύξηση του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς την Ευρώπη — την οποία εκτίμησε ότι κινούνταν περίπου στο 7% σε ετήσια βάση — στις αλλαγές στρατηγικής των Ασιατών εξαγωγέων.
«Αν κοιτάξετε τα επίπεδα ανάπτυξης στις διάφορες συναλλαγές, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχουμε δει την Ευρώπη να αποκτά μεγάλο μερίδιο που ιστορικά θα προοριζόταν για την αγορά των ΗΠΑ», δήλωσε ο Έλερμπαεκ.
Στοιχεία του κλάδου ανέφεραν ότι οι φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών – κυρίως ιδιωτικές εταιρείες που μισθώνουν χώρο αποβάθρας από δημόσιες λιμενικές αρχές – έσπευσαν να προσλάβουν νέο προσωπικό και να αγοράσουν νέο εξοπλισμό σε μια προσπάθεια να μετριάσουν τις πιέσεις.
Συμφόρηση
Η ECT, ένας από τους κύριους φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών στο Ρότερνταμ, αναγνώρισε ότι υπάρχει αυξημένη κίνηση στις εγκαταστάσεις, αλλά επέμεινε ότι το φαινόμενο ήταν συνηθισμένο σε όλα τα λιμάνια της βόρειας Ευρώπης.
Επισήμανε τις αλλαγές στις συμμαχίες, την αυξανόμενη ζήτηση και τις «γεωπολιτικές και οικονομικές αβεβαιότητες» ως αιτίες για τα προβλήματα. Ο Μαρκ Ρόζενμπεργκ, επικεφαλής εμπορικός διευθυντής λιμένων και τερματικών σταθμών στην DP World του Ντουμπάι, η οποία κατέχει τερματικούς σταθμούς σε τοποθεσίες όπως η Αμβέρσα και το Ρότερνταμ, δήλωσε ότι οι ομάδες της εταιρείας «εργάζονται επιμελώς» για να διαχειριστούν τη ροή φορτίου και να «μετριάσουν τις διαταραχές όπου είναι δυνατόν».
«Η DP World παραμένει προσηλωμένη στη διατήρηση υψηλών επιπέδων εξυπηρέτησης, στην επένδυση στη χωρητικότητα και στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο τερματικών σταθμών μας, για να υποστηρίξουμε τους πελάτες μας σε αυτήν την περίοδο μετασχηματισμού σε ολόκληρο τον κλάδο», δήλωσε ο Ρόζενμπεργκ.
Θα χρειαστούν χρόνια για να επιλυθούν όλα τα προβλήματα με επενδύσεις σε δυναμικότητα
Η Λιμενική Αρχή της Αμβέρσας-Μπριζ, ο δημόσιος ιδιοκτήτης του λιμανιού, αναγνώρισε ότι υπήρχε «παρατεταμένη, αυξημένη συμφόρηση». Και πρόσθεσε: «Αυτό οδηγεί σε βραχυπρόθεσμες λειτουργικές ανεπάρκειες, αλλά τα συστήματά μας συνεχίζουν να λειτουργούν εντός των προγραμματισμένων αποθεμάτων ασφαλείας».
Δυσκολίες
Ωστόσο, ορισμένοι στον κλάδο εξέφρασαν απαισιοδοξία ότι η συμφόρηση δύσκολα θα μπορούσε να επιλυθεί. Ο Λουικενάαρ δήλωσε ότι ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες που εξυπηρετούν την τοπική αγορά στην Ευρώπη αναγκάζονται να αφιερώνουν μία εβδομάδα, αντί για το κανονικό μέγιστο των τριών ημερών, συλλέγοντας εμπορευματοκιβώτια από διαφορετικούς τερματικούς σταθμούς στο Ρότερνταμ για διανομή στα λιμάνια της περιοχής. Και υπογράμμισε ότι θα χρειαστούν χρόνια για να επιλυθούν όλα τα προβλήματα με επενδύσεις σε δυναμικότητα. «Αυτό δεν είναι κάτι που φεύγει εύκολα», ανέφερε.