Goldman Sachs: Εγκαταλείπει τα σχέδια για τη δημιουργία ξενοδοχειακού brand στην Ελλάδα

Η Goldman Sachs είχε μεγάλες φιλοδοξίες για τρία θέρετρα με θέα στο Αιγαίο Πέλαγος - Δελεάστηκε από την ανάπτυξη και τις χαμηλές τιμές ακινήτων

Goldman Sachs: Εγκαταλείπει τα σχέδια για τη δημιουργία ξενοδοχειακού brand στην Ελλάδα

Μόλις πριν από λίγα χρόνια, η Goldman Sachs εξέφρασε τη φιλοδοξία της να δημιουργήσει ένα ξενοδοχειακό brand στην Ελλάδα,  το οποίο μπορούσε να επεκταθεί σε αρκετά σημεία γύρω από τη Μεσόγειο.

Ο γίγαντας της Wall Street αγόρασε τρία παραθαλάσσια θέρετρα στη βόρεια Ελλάδα το 2022, με σχέδια να τα ανακαινίσει και να αρχίσει να υποδέχεται επισκέπτες ήδη από φέτος. Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει η Wall Street Journal, επικαλούμενη πηγές με γνώση του deal,  και έχει ήδη γράψει ο ΟΤ, την άνοιξη Goldman πούλησε ξαφνικά τα τρία ξενοδοχεία, ξεπερνώντας οριακά τα περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ (περίπου 117 εκατομμύρια δολάρια) που είχε επενδύσει στο έργο.  Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι η επενδυτική τράπεζα σταμάτησε τα σχέδιά της ένα ξενοδοχειακό brand στην περιοχή. Τα θέρετρα δεν άνοιξαν ποτέ και ορισμένοι υπάλληλοι που εργάστηκαν στην επένδυση δεν εργάζονται πλέον στην εταιρεία.

Τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης χαρακτήρισαν τη συμφωνία ως «ναυάγιο», τονίζει η WSJ.

«Εμβληματική» επένδυση

Ενώ η επένδυση ήταν μικρή για το τμήμα διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων της Goldman, ήταν ενδεικτική της επιθυμίας της για μεγάλες αποδόσεις προκειμένου να αντισταθμίσει τις επικερδείς αλλά ασταθείς επιχειρήσεις της στη Wall Street. Στόχος της στην Ελλάδα ήταν να χρησιμοποιήσει κυρίως χρήματα πελατών και χρηματοδότηση για να αυξήσει την αξία των ξενοδοχείων και στη συνέχεια να καταγράψει μεγάλα κέρδη όταν αυτά πωλούνταν. Σε όλο αυτό το διάστημα, η Goldman εισέπραττε αμοιβές διαχείρισης από τους πελάτες των οποίων τα χρήματα είχαν επενδυθεί.

Σύμφωνα με την WSJ, όταν αγόρασε τα θέρετρα, η Goldman δελεάστηκε από την ενισχυόμενη οικονομία της χώρας, την αποδοχή ξένων επενδύσεων και τις χαμηλότερες τιμές ακινήτων σε σύγκριση με τη Δυτική Ευρώπη. Πολλά ξενοδοχεία στην Ελλάδα είναι επίσης οικογενειακά και παραδίδονται σε νέες γενιές που είναι πιο ανοιχτές στην πώληση.

Άλλες εταιρείες είχαν επίσης επενδύσει στη χώρα, συμπεριλαμβανομένης της επιτυχημένης επένδυσης της Blackstone στην Hotel Investment Partners, η οποία διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο δεκάδων ξενοδοχείων στη Μεσόγειο, το οποίο έχει επεκταθεί και περιλαμβάνει περίπου 10 στην Ελλάδα. Η Goldman αποφάσισε ότι η δική της μεσογειακή περιπέτεια θα ξεκινούσε στην Ελλάδα.

Το Grand Resort στο Λαγονήσι

Η WSJ γράφει επίσης ότι η εταιρεία συνέχισε να αναζητά περισσότερες εξαγορές ξενοδοχείων και μάλιστα εξέτασε το ενδεχόμενο εξαγοράς του Grand Resort Lagonissi, χωρίς ωστόσο να συνεχίσει την προσπάθεια. Το  περασμένο καλοκαίρι, ο πρόεδρος της Goldman, Τζον Γουάλντρον, επισκέφθηκε την Ελλάδα και συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό της χώρας και τους επικεφαλής των τοπικών τραπεζών. Το μήνυμά του ήταν σαφές: Η Goldman είχε επενδύσει σημαντικά στη χώρα, τόσο μέσω της επενδυτικής τραπεζικής της όσο και μέσω της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων. Αλλά μέχρι τότε, η επένδυση της Goldman στα ξενοδοχεία είχε αρχίσει να μειώνεται. Οι ανακαινίσεις απαιτούσαν μια εντατική εργασία που θα κόστιζε πολύ περισσότερο από ό,τι ανέμενε η εταιρεία.

Καθυστερημένη και εκτός προϋπολογισμού

Η Goldman είχε σχεδιάσει να κατεδαφίσει και να ανοικοδομήσει σε μεγάλο βαθμό τα ξενοδοχεία, που βρίσκονται στη βόρεια χερσόνησο της Χαλκιδικής, προτού ανοίξουν ξανά τις πόρτες τους.

Οι υπάλληλοι διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας στο Λονδίνο και την Ισπανία εργάστηκαν για την επένδυση από τα αντίθετα άκρα της Ευρώπης, με επικεφαλής έναν συνεργάτη στη Μαδρίτη. Η τράπεζα αποφάσισε να δημιουργήσει τη δική της ομάδα διαχείρισης για να επιβλέψει την ανακαίνιση, αντί να προσλάβει μια εταιρεία με εμπειρία στον ξενοδοχειακό τομέα, όπως είχαν κάνει άλλοι.

Η Goldman δεν διέθετε τις απαραίτητες διασυνδέσεις για να ξεπεράσει εύκολα τα εμπόδια στις κατασκευαστικές εργασίες. Δημιούργησε μια πλατφόρμα φιλοξενίας στην Ελλάδα που ονομάζεται «Ουσία», που σημαίνει ουσία, η οποία θα επέβλεπε τα θέρετρα και θα βοηθούσε στην εύρεση νέων επενδύσεων σε ξενοδοχεία. Διέθετε περίπου 10 υπαλλήλους στην Αθήνα, συμπεριλαμβανομένων αρκετών με σημαντική εμπειρία στον ξενοδοχειακό κλάδο.

Περίπου ένα χρόνο μετά την έναρξη της επένδυσης της Goldman, οι καθυστερήσεις στις άδειες, την κατασκευή και τη μηχανική άρχισαν να αποτελούν ανησυχία.

Η Goldman συνειδητοποίησε ότι θα χρειαζόταν περισσότερο χρόνο και χρήματα για να ολοκληρώσει το έργο. Το αρχικό σχέδιο ήταν να επενδυθούν μεταξύ περίπου 150 και 200 ​​εκατομμυρίων ευρώ. Το κόστος για τα υλικά κατασκευής και την εργασία αυξήθηκε, μειώνοντας τις προβλεπόμενες αποδόσεις της επένδυσης.

Κάποια στιγμή, η Goldman και μια κατασκευαστική εταιρεία με την οποία συνεργαζόταν αποφάσισαν να χωρίσουν τους δρόμους τους, γράφει η WSJ και προσθέτει ότι η Goldman είχε προκαταρκτικές συζητήσεις για έναν τοπικό συνεργάτη που θα βοηθούσε με τις εργασίες. Γύρω στο περασμένο φθινόπωρο, η Goldman άρχισε να διερευνά μια πώληση.

Η εταιρεία πούλησε τα ξενοδοχεία την άνοιξη στον όμιλο Sani/Ikos, μια ιδιωτική εταιρεία που κατέχει και λειτουργεί ξενοδοχεία στην Ελλάδα και την Ισπανία.

Τελικά, η Goldman αποφάσισε να αποσυρθεί πλήρως από τις επενδύσεις σε ξενοδοχεία στη χώρα, με εξαίρεση το μειοψηφικό της μερίδιο στην εταιρεία επενδύσεων ακινήτων Prodea.

Αξιολογώντας το επενδυτικό χαρτοφυλάκιο

Η Goldman δήλωσε ότι αξιολογεί την αποεπένδυσή της όταν αυτό είναι προς το συμφέρον των πελατών της. «Διαχειριζόμαστε ενεργά όλες τις επενδύσεις μας, διατηρώντας ισχυρή έμφαση στην επιχειρησιακή πειθαρχία και την προστιθέμενη αξία», δήλωσε εκπρόσωπος.

Η εστίαση της εταιρείας στην επενδυτική τραπεζική και τη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων στην Ελλάδα παραμένει κατά τα άλλα αμετάβλητη.

Ο νέος ιδιοκτήτης των ξενοδοχείων ανακοίνωσε επένδυση άνω των 400 εκατομμυρίων ευρώ στο έργο. Τα ακίνητα θα διαθέτουν σχεδόν 750 δωμάτια, πολλαπλές πισίνες, περισσότερα από 30 εστιατόρια και μπαρ, θέατρα και σπα.

Τα ξενοδοχεία έχουν προγραμματιστεί να ανοίξουν το 2029.

OT Originals

Περισσότερα από Τουρισμός

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο