Η Tess Holliday θυμάται το 2019 ως μια «ένδοξη» χρονιά για τη plus-size μόδα. Το plus-size μοντέλο και ακτιβίστρια περπάτησε στην πασαρέλα της Εβδομάδας Μόδας της Νέας Υόρκης. Την είχαν παρουσιάσει περιοδικά όπως το Cosmopolitan UK, το Nylon και το Self. Η πολιτιστική αλλαγή ήταν αισθητή – η επίδειξη της Rihanna Savage X Fenty στην πασαρέλα έγινε πρωτοσέλιδο για την ποικιλομορφία των μεγεθών των μοντέλων της και η Lizzo ήταν στην κορυφή των charts με πιασάρικα τραγούδια και μήνυμα ενδυνάμωσης. «Επιτέλους αισθανθήκαμε ότι βρισκόμασταν σε ένα μέρος όπου αυτό ήταν ο κανόνας», λέει η Holliday, σύμφωνα με δημοσίευμα των FT.
Αυτός ο αισιόδοξος νέος κανόνας, ωστόσο, ήταν βραχύβιος. Η πανδημία – και όλες οι κλήσεις μέσω Zoom – έκαναν τους ανθρώπους να εξετάσουν την εμφάνισή τους. Ορισμένες μεγάλες μάρκες που είχαν κάνει επιδρομές στη σφαίρα των plus-size μειώθηκαν. Τότε ήρθε το Ozempic και η άνοδος των φαρμάκων απώλειας βάρους GLP-1, που υπόσχονταν θαύματα και θα μπορούσαν να απομακρύνουν τους αγοραστές από το τμήμα με τα μεγάλα μεγέθη εντελώς.
«Δεν βλέπω πραγματικά να βελτιώνεται ή να μετατοπίζεται σε ένα σημείο όπου ίσως να ακούμε τον όρο body positivity και να βλέπουμε τις μάρκες να το προωθούν με τον τρόπο που το προωθούσαν», λέει η Holliday, συγγραφέας του επερχόμενου βιβλίου “Take Up Space, Y’all: Bold & Bright Guide to Self-Love”. «Θέλω να πω, δείτε τι συνέβη με το backswing της ποικιλομορφίας και της συμμετοχικότητας».
Η μόδα
Το αδύνατο στιλ είναι της μόδας πολιτισμικά και η βιομηχανία της μόδας είναι στην ευχάριστη θέση να ανταποκριθεί. Η παραγωγή ενδυμάτων plus-size παρουσιάζει μοναδικές λειτουργικές προκλήσεις που πολλές μάρκες θα προτιμούσαν να αποφύγουν. Τα φάρμακα για την απώλεια βάρους αδυνατίζουν ένα μέρος του πληθυσμού και μπορεί να αλλάξουν με τη σειρά τους τα μείγματα αποθεμάτων. Πολλοί λιανοπωλητές και εταιρείες μόδας δεν ενθουσιάστηκαν ποτέ με την εξυπηρέτηση των plus-size πελατών – παρόλο που υπολογίζεται ότι περίπου τα δύο τρίτα των Αμερικανίδων ανήκουν σε αυτή την κατηγορία – οπότε χαίρονται που έχουν έναν λόγο να απευθύνονται.
«Είμαι πεπεισμένη σε αυτό το σημείο ότι μας θέλουν απλώς να τρέχουμε γυμνές», λέει η Holliday.

Ακόμα και πριν από την έκρηξη του GLP-1, οι μάρκες που επιχείρησαν να εισέλθουν στην αγορά των plus-size είχαν ήδη υποχωρήσει. Το 2021, η Loft διέκοψε τις επιλογές plus-size μόλις τρία χρόνια μετά την κυκλοφορία της πρώτης της συλλογής plus-size, επικαλούμενη «συνεχιζόμενες επιχειρηματικές προκλήσεις». Το 2022, η Old Navy ανακοίνωσε ότι θα αποσύρει ορισμένες επιλογές από τα καταστήματά της, περίπου ένα χρόνο αφότου έκανε μεγάλο θέμα τις προσπάθειές της να τοποθετήσει όλα τα μεγέθη μαζί στον χώρο των πωλήσεων αντί να διαχωρίζει τμήματα. Ο λιανοπωλητής εξακολουθεί να διαθέτει ρούχα plus-size, απλά είναι κυρίως online. Τον Ιούνιο, η εταιρεία λιανικής Torrid ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να κλείσει έως και 180 καταστήματα.
Η Lauren Hope Krass, η οικοδέσποινα του «Belly Laughs», ενός podcast αποδοχής του σώματος και μιας διαδικτυακής σειράς με τίτλο «Fat Fashion», αναφέρει ότι η υποχώρηση της Loft πόνεσε πολύ επειδή πολλά από αυτά που προσφέρει η μάρκα είναι ρούχα για επαγγελματίες. “Θα ακούσετε πολλές plus-size πελάτισσες να διαμαρτύρονται για το ότι θέλουν σέξι ρούχα.
Οι αγοραστές και οι influencers
Ανεπίσημα, οι plus-size αγοραστές και οι influencers λένε ότι έχουν παρατηρήσει μια υποχώρηση των εμπορευμάτων από διάφορους λιανοπωλητές, συμπεριλαμβανομένης της H&M. Εκτός από τους οξυδερκείς αγοραστές, υπάρχουν δεδομένα που δείχνουν ότι οι επιλογές ρούχων μεγάλου μεγέθους γίνονται όλο και πιο δύσκολο να βρεθούν. Σε μια έκθεση του 2024, η εταιρεία πληροφοριών λιανικής Edited διαπίστωσε ότι η εταιρεία λιανικής πώλησης ρούχων Aritzia είχε μειώσει το μερίδιο των φορεμάτων 2XL μεταξύ των νέων αφίξεων κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες από το 2023, ενώ το αύξησε σε πολλά μικρότερα μεγέθη.
Η ASOS μείωσε παρομοίως τη συλλογή της σε plus-size κατά 15% από το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με την έκθεση, και η Reformation μείωσε την εκτεταμένη γκάμα μεγεθών της κατά 46%.
Μια ξεχωριστή έκθεση για το 2024 από τη συμβουλευτική εταιρεία εμπορίας και απογραφής Impact Analytics εξέτασε το Upper East Side του Μανχάταν, μια εύπορη γειτονιά όπου τα GLP-1 για την απώλεια βάρους είχαν εξέχουσα θέση, και διαπίστωσε ότι οι πωλήσεις σε μικρότερα μεγέθη για τα γυναικεία πουκάμισα με κουμπιά αυξήθηκαν κατά 12% για τους τοπικούς λιανοπωλητές μόδας από το 2022 έως το 2024, ενώ οι πωλήσεις των μεγαλύτερων μεγεθών μειώθηκαν κατά λίγο λιγότερο.
Η Impact Analytics διαπίστωσε μια παρόμοια, αν και λιγότερο έντονη, τάση για τους άνδρες. Στελέχη της Lafayette 148, της Rent the Runway και της Amarra δήλωσαν πέρυσι στη Wall Street Journal ότι είχαν εντοπίσει μια αύξηση των πελατών που μεταπηδούν σε μικρότερα μεγέθη.

Λύσεις
Οι συντάκτες της έκθεσης της Edited σημειώνουν ότι δεν είναι σαφές αν το Ozempic μπορεί να συνδεθεί άμεσα με την αυξημένη ζήτηση για μικρότερα μεγέθη. Οι μοντέρνες λύσεις απώλειας βάρους συχνά έρχονται και φεύγουν και μόνο ένα μικρό κομμάτι των Αμερικανών λαμβάνει GLP-1.
Αλλά η βιομηχανία της μόδας είχε ήδη απομακρυνθεί από το plus size όταν τα φάρμακα έγιναν ανάρπαστα και ένα σενάριο στο οποίο οι άνθρωποι χάνουν βάρος και πρέπει να αγοράσουν νέα ρούχα (και ίσως να ξαναπάρουν βάρος και να πρέπει να αγοράσουν περισσότερα νέα ρούχα) είναι πολύ καλό για τους λιανοπωλητές.