Η OpenAI ξεκίνησε την άνθηση της τεχνητής νοημοσύνης με το ChatGPT το 2022. Σχεδιάζει να κατασκευάσει κάποιο είδος μυστηριώδους συσκευής με τον διάσημο σχεδιαστή της Apple, Τζόνι Άιβ.
Όντως ο Σαμ Άλτμαν και η εταιρεία εργάζονται πάνω σε ένα πρόγραμμα περιήγησης ιστού. Το ενδιαφέρον της OpenAI για ένα πρόγραμμα περιήγησης είναι κάτι σαν κοινό μυστικό στον κόσμο της Big Tech. Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, το Reuters ανέφερε ότι η εταιρεία σχεδιάζει να κυκλοφορήσει το πρόγραμμα περιήγησής της «τις επόμενες εβδομάδες».
Αλλά γιατί η OpenAI να αφιερώσει χρόνο σε τεχνολογία που φαινόταν πολύ σημαντική τη δεκαετία του 1990 — όταν το διαδίκτυο ήταν ολοκαίνουργιο — αλλά δεν φαίνεται να είναι στην κορυφή του ενδιαφέροντος αυτή τη στιγμή;
Ένας εκπρόσωπος εκεί αρνήθηκε να σχολιάσει την ύπαρξη του προγράμματος περιήγησης της εταιρείας ή οτιδήποτε άλλο, όταν ρωτήθηκε από το Business Insider.
Αλλά οι άνθρωποι που αφιερώνουν τον χρόνο τους σε προγράμματα περιήγησης πιστεύουν ότι το σχέδιο της OpenAI είναι απλό: Όπως και άλλες εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης, η OpenAI λέει ότι θα δημιουργήσει εικονικούς βοηθούς που θα μπορούν να μαθαίνουν για εσάς, να καταλαβαίνουν τι χρειάζεστε και να το παρέχουν όποτε το χρειάζεστε — αυτό είναι το «πρακτικό» μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης για το οποίο μιλάνε συνεχώς οι άνθρωποι. Και για να το κάνει αυτό, θα πρέπει να διεισδύσει στη ζωή σας και θα πρέπει να έχει πρόσβαση σε κάθε είδους δεδομένα και ιστότοπους.
Μια εφαρμογή δεν μπορεί να το κάνει αυτό. Αλλά ένα πρόγραμμα περιήγησης, θεωρητικά, μπορεί — ειδικά για άτομα που αφιερώνουν πολύ χρόνο χρησιμοποιώντας τους υπολογιστές τους για εργασία, ψώνια και άλλες εργασίες.

Πως οι πράκτορες ΑΙ θα πάρουν τον ρόλο περιήγησης
«Αν πιστεύετε ότι οι πράκτορες Τεχνητής Νοημοσύνης θα είναι το μέλλον του κλάδου μας, αυτοί οι πράκτορες θα χρειαστούν δύο πράγματα», είπε στο Business Insider ο Τζος Μίλερ, Διευθύνων Σύμβουλος της The Browser Company. «Θα χρειαστούν πρόσβαση στα εργαλεία που χρησιμοποιείτε καθημερινά και πρέπει να είναι μαζί σας καθώς κάνετε τη δουλειά σας, ώστε να έχουν το κατάλληλο πλαίσιο».
Και για τους ίδιους λόγους, υποστηρίζουν ορισμένοι τεχνικοί, το να έχει η OpenAI ένα πρόγραμμα περιήγησης δεν είναι απλώς ωραίο — είναι ένα κρίσιμο μέρος των σχεδίων της εταιρείας. Είναι επίσης ένας τρόπος να προστατευτεί εάν ανταγωνιστές όπως η Apple ή η Google — που έχουν τις δικές τους ατζέντες Τεχνητής Νοημοσύνης — περιορίσουν την πρόσβαση της OpenAI στις πλατφόρμες τους.
Αλλά το να ανακοινώνετε ότι έχετε ένα πρόγραμμα περιήγησης διαφέρει από το να κάνετε τους ανθρώπους να αλλάζουν προγράμματα περιήγησης, κάτι που δεν είναι κάτι που οι περισσότεροι κάνουν πρόθυμα ή συχνά.
Αλλά περιοδικά, οι άνθρωποι προσπαθούν να εισαγάγουν νέα προγράμματα περιήγησης. Η Brave, για παράδειγμα, ξεκίνησε το 2016 προωθώντας τον εαυτό της ως πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων, αλλά έκτοτε έχει δώσει έμφαση στις συνδέσεις με τα κρυπτονομίσματα. Η Browser Company λάνσαρε ευρέως το Arc Browser το 2023, παρουσιάζοντάς το ως πρόγραμμα περιήγησης για άτομα που ήταν απογοητευμένα με το Chrome.
«Οι αγορές προγραμμάτων περιήγησης είναι αθάνατες», λέει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Brave, Μπρένταν Άιχ, υποστηρίζοντας ότι οι ευκαιρίες για νέους συμμετέχοντες εμφανίζονται κάθε λίγα χρόνια.
Η Brave λέει ότι τώρα έχει περισσότερους από 90 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες, αριθμός όχι πολύ μεγάλος. Εν τω μεταξύ, η Browser Company ανακοίνωσε ότι μεταβαίνει από το Arc στην εστίαση στο Dia, ένα νέο πρόγραμμα περιήγησης που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη. Ο Μίλερ λέει ότι η Arc ξεπέρασε τα «μερικά εκατομμύρια». Η εταιρεία βρήκε αμέσως μια ομάδα θαυμαστών που ήταν πρόθυμοι να αφιερώσουν χρόνο μαθαίνοντας πώς να χρησιμοποιούν το περίπλοκο σύνολο λειτουργιών της και την λάτρεψαν, αλλά λέει ότι δυσκολεύτηκε να βρει περισσότερους χρήστες μετά από αυτό.

Δεν υπάρχει μαγική λύση να προσελκύσεις χρήστες
Ούτε ο Άιχ ούτε ο Μίλερ έχουν μαγική λύση για να προωθούν νέα προγράμματα περιήγησης, εκτός από το να φέρουν το λογισμικό στα χέρια ενθουσιωδών χρηστών που μηνύουν σε άλλους να το χρησιμοποιήσουν.
Υπάρχουν άλλες επιλογές; Η Microsoft συνδύασε τον Internet Explorer με το λογισμικό των Windows, για να αποκτήσει μερίδιο αγοράς πυροδοτώντας για άλλη μια φορά μια σκληρή αγωγή για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας. Αλλά ακόμα κι αν η OpenAI έχει 800 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως — σύμφωνα με μια πρόσφατη αναφορά του Άλτμανn — δεν θα είχε νόημα για την εταιρεία να απαιτήσει από αυτούς τους χρήστες να κατεβάσουν το πρόγραμμα περιήγησής της. «Αν προσπαθήσετε να επιβάλετε ένα πρόγραμμα περιήγησης στους ανθρώπους, επαναστατούν», λέει ο Άιχ.
Αυτό σημαίνει ότι ο Άλτμαν πρέπει να πείσει τους χρήστες ότι το πρόγραμμα περιήγησης του OpenAI δεν είναι απλώς καλύτερο από τις εναλλακτικές λύσεις, αλλά προσφέρει νέα εργαλεία και νέους τρόπους χρήσης τους.