Χούθι: Πόσο επηρέασαν τις θαλάσσιες μεταφορές – Πώς σχεδιάζουν τις επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα 

Έξι στα δέκα πλοία εξακολουθούν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα λόγω των επιθέσεων των Χούθι 

Χούθι: Πόσο επηρέασαν τις θαλάσσιες μεταφορές – Πώς σχεδιάζουν τις επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα 

Οι διελεύσεις πλοίων μέσω των στενών Bab el Mandeb βρίσκονται σε κανονικά επίπεδα μετά τη διπλή επίθεση των Χούθι την περασμένη εβδομάδα, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι περισσότεροι χρήστες του νότιου στενού της Ερυθράς Θάλασσας δεν έχουν επηρεαστεί από την επανεμφάνιση των ανταρτών της Υεμένης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων της Lloyd’s List Intelligence, από τις 7 έως τις 13 Ιουλίου καταγράφηκαν περίπου 244 διελεύσεις φορτηγών πλοίων άνω των 10.000 dwt, τα οποία συνήθως εξυπηρετούν το διεθνές εμπόριο.

Την εβδομάδα πριν την διπλή επίθεση στα ελληνόκτητα πλοία Magic Seas και Eternity C (7 και 8 Ιουλίου) που βυθίστηκαν είχαν καταγραφεί 232 διελεύσεις. Όμως παραμένουν κατά 60% λιγότερες σε σύγκριση με την περίοδο που δεν υπήρχε η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Η εμφάνιση των Χούθι

Σημειώνεται ότι πριν την εμφάνιση των Χούθι στην Ερυθρά τον Νοέμβριου του 2023 οι εβδομαδιαίες διελεύσεις πλοίων από την περιοχή έφταναν τις 550 κατά μέσο όρο. Η αμετάβλητη ροή της κυκλοφορίας μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, παρά την αναζωπύρωση της βίας των Χούθι, δεν είναι πάντως ανεξήγητη.

Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα σήμερα είναι ελαφρώς διαφορετική από ό,τι πριν από ένα χρόνο, καθώς οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές πλοίων προετοίμαζαν μια προσωρινή επιστροφή.

Το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας

Μια έρευνα της Lloyd’s List δείχνει ότι οι μεγαλύτερες εταιρείες που εκτρέψαν τους στόλους τους στην αρχή της κρίσης είχαν αρχίσει να επαναλαμβάνουν τις διαβάσεις στο Bab el Mandeb από τον Ιανουάριο.

Οι τελευταίες επιθέσεις των Χούθι αναμένεται να τους αναγκάσουν να επανεκτιμήσουν τους κινδύνους του ταξιδιού τους και πιθανότατα θα οδηγήσουν σε έναν δεύτερο γύρο εκτροπής προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Οι Χούθι είναι ειδικοί στο να επιλέγουν το χρονικό σημείο των ενεργειών τους

Ωστόσο, οι επιθέσεις δεν θα επηρεάσουν όσους συνέχιζαν να στέλνουν πλοία μέσω του Bab el Mandeb καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης.

«Με λίγα λόγια, οι διαχειριστές των πλοίων που διέρχονταν από την Ερυθρά Θάλασσα τους τελευταίους μήνες δεν έχουν κανένα λόγο να αλλάξουν γνώμη τώρα, επειδή η απειλή των Χούθι δεν έχει αλλάξει», λέει αναλυτής της Risk Intelligence, Dirk Siebels.

Σκόπιμη η επίθεση;

Αν και δεν έχει σημειωθεί σημαντική επιστροφή στην Ερυθρά Θάλασσα τους τελευταίους έξι μήνες, μόλις στις αρχές Ιουλίου υπήρξαν αναφορές ότι εταιρείες ετοιμάζονταν για μελλοντική επιστροφή στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ο Arran Kennedy, αναλυτής της Control Risks, δήλωσε ότι η χρονική στιγμή των πρόσφατων επιθέσεων ήταν πιθανώς σκόπιμη.

«Οι Χούθι είναι ειδικοί στο να επιλέγουν το χρονικό σημείο των ενεργειών τους, ώστε να μεγιστοποιούν τον αντίκτυπο και το μήνυμα που στέλνουν», δήλωσε ο Kennedy.

«Πιθανότατα περίμεναν μέχρι να προετοιμαστεί ή τουλάχιστον να εξετάσει σοβαρά την επανέναρξη των δρομολογίων στη Θάλασσα Ερυθρά ένας αυξανόμενος αριθμός πλοιοκτητών και διαχειριστών, προτού βυθίσουν τα δυο πλοία σε πολλαπλές επιθέσεις και, με τη σειρά τους, να ανατρέψουν αυτά τα καλά σχεδιασμένα σχέδια για αρκετούς μήνες».

Ωστόσο, δεν είναι όλοι πεπεισμένοι ότι οι τελευταίες επιθέσεις θα παρατείνουν το χρονοδιάγραμμα των μεταφορέων που αλλάζουν τη διαδρομή τους μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα.

Κίνητρα από τη Διώρυγα του Σουέζ

Μετά τη διαφημισμένη διέλευση του νεότερου μεγάλου πλοίου μεταφοράς αυτοκινήτων της BYD, BYD Xi’An, αυτή την εβδομάδα, ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, υποστράτηγος Οσάμα Ράμπι, άδραξε την ευκαιρία για να ενθαρρύνει τους ιδιοκτήτες να επιστρέψουν στη διώρυγα.

Ο Rabie δήλωσε ότι η διέλευση του BYD αποτελεί ένδειξη εμπιστοσύνης ότι «η Διώρυγα του Σουέζ θα παραμείνει η κύρια αρτηρία του παγκόσμιου εμπορίου από την ανατολή προς τη δύση και ότι η σταδιακή επιστροφή των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών στη διώρυγα είναι αναπόφευκτη».

Σε δήλωση του την προηγούμενη Δευτέρα, ο Rabie προέβλεψε αύξηση 20% στον όγκο των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων που θα διέρχονται από τη διώρυγα το δεύτερο εξάμηνο του 2025 σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Πόσα έχει η Αίγυπτος

Η SCA, με την υποστήριξη της αιγυπτιακής κυβέρνησης, έχει εντείνει πρόσφατα τις προσπάθειές της να προσελκύσει ξανά τους μεταφορείς στο κανάλι μέσω μειωμένων τελών διέλευσης.

Τα έσοδα του καναλιού του Σουέζ μειώθηκαν στα 880,9 εκατομμύρια δολάρια το τέταρτο τρίμηνο του 2024, σημειώνοντας απότομη πτώση από τα 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με την κεντρική τράπεζα της Αιγύπτου.

Σύμφωνα με συντηρητικές εκτιμήσεις, η αιγυπτιακή κυβέρνηση έχει χάσει πάνω από 8 δισ. δολάρια εσόδων από τη διώρυγα του Σουέζ από την έναρξη των επιθέσεων των Χούθι, που οδήγησαν σε ανακατεύθυνση του 60% της κυκλοφορίας γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

OT Originals
Περισσότερα από Ποντοπόρος

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο