Οι δασμοί του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στις εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων αναμενόταν ότι θα επέφεραν ένα σκληρό πλήγμα — αλλά οι πρόσφατες ανακοινώσεις με τα αποτελέσματα που εξέδωσαν οι κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες της περιοχής αποκαλύπτουν τον πραγματικό αντίκτυπο της αμερικανικής εμπορικής πολιτικής.
Επιδιώκοντας να προστατεύσει και να ενισχύσει την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, ο Τραμπ επέβαλε δασμούς 25% σε οχήματα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στο εξωτερικό στις αρχές Απριλίου.
Ο κλάδος αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρείται ευρέως ως εξαιρετικά ευάλωτος σε δασμούς, ιδίως δεδομένης της υψηλής παγκοσμιοποίησης των αλυσίδων εφοδιασμού και της μεγάλης εξάρτησης από τις κατασκευαστικές δραστηριότητες σε όλη τη Βόρεια Αμερική.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ αύξησε επίσης τους δασμούς στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου στο 50% για τις περισσότερες χώρες. Ο χάλυβας και το αλουμίνιο είναι απαραίτητα υλικά για κρίσιμα προϊόντα όπως αυτοκίνητα και ψυγεία.
Ο Τραμπ απείλησε πρόσφατα να αυξήσει τους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων της ΕΕ στο 30% από την 1η Αυγούστου, αυξάνοντας την πίεση στα 27 κράτη-μέλη του ευρωπαϊκού μπλοκ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκτοτε εξετάζει την αντίδρασή της χωρίς όμως ακόμα να έχει καταλήξει σε κάποια συγκεκριμένη απάντηση.
Stellantis
Σε μια απροσδόκητη ενημέρωση τη Δευτέρα, η κατασκευάστρια εταιρεία της μάρκας Jeep, Stellantis, ανακοίνωσε ότι οι δασμοί Τραμπ της κόστισαν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια.
Ο πολυεθνικός όμιλος, ο οποίος κατέχει γνωστές μάρκες αυτοκινήτων όπως Jeep, Dodge, Fiat, Chrysler και Peugeot, ανακοίνωσε ότι αναμένει να έχει υποστεί ένα αρχικό πλήγμα περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ λόγω των δασμών που επιβλήθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Ο οικονομικός διευθυντής της Stellantis, Doug Ostermann, δήλωσε επίσης ότι ο αντίκτυπος των δασμών των ΗΠΑ για ολόκληρο το έτος θα μπορούσε να ανέλθει σε 1-1,5 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με το Reuters. Τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας για το πρώτο εξάμηνο του 2025 θα δημοσιευτούν στις 29 Ιουλίου.

Ωστόσο τη Δευτέρα ανακοινώθηκαν καθαρές ζημίες 2,3 δισ. ευρώ ως εκτίμηση για το πρώτο εξάμηνο του έτους, καθώς η Stellantis πλήττεται από το κόστος αναδιάρθρωσης και τον αντίκτυπο των δασμών του προέδρου των ΗΠΑ. Η εταιρεία ανακοίνωσε επίσης 3,3 δισ. ευρώ σε χρεώσεις προ φόρων, συμπεριλαμβανομένου του κόστους αναδιάρθρωσης, καθώς επιδιώκει να αναζωογονήσει την φθίνουσα πορεία της.
Υπενθυμίζεται πώς ότι η Stellantis είχε ανακοινώσει κέρδη 5,6 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο πέρυσι.
Volvo
Η σουηδική Volvo Cars, η οποία θεωρείται μία από τις πιο εκτεθειμένες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες στους δασμούς των ΗΠΑ, ανέφερε πρόσφατα μια απότομη μείωση των λειτουργικών κερδών του δεύτερου τριμήνου σε ετήσια βάση.
Η εταιρεία ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι τα λειτουργικά κέρδη του δεύτερου τριμήνου, εξαιρουμένων των στοιχείων που επηρεάζουν τη συγκρισιμότητα, μειώθηκαν σε 2,9 δισεκατομμύρια σουηδικές κορώνες (302,3 εκατομμύρια δολάρια), από 8 δισεκατομμύρια την ίδια περίοδο πέρυσι.

Απαντώντας στους δασμούς του Τραμπ, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volvo Cars, Χόκαν Σάμουελσον, δήλωσε την Πέμπτη στην εκπομπή “Europe Early Edition” του CNBC ότι η εταιρεία σκοπεύει να προσθέσει το best-seller SUV XC60 στη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου αυτοκινήτων της στη Νότια Καρολίνα.
Αλλού, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault μείωσε την Τετάρτη τις προβλέψεις της για το 2025 και ανακοίνωσε τον διορισμό του Ντάνκαν Μίντο ως προσωρινού διευθύνοντος συμβούλου.
Renault
Η Renault τα πήγε καλύτερα από πολλούς από τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές της τους τελευταίους μήνες, με μια πληθώρα νέων κυκλοφοριών να ενισχύουν τις πωλήσεις σε βασικές αγορές.
Η αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία δεν έχει άμεση παρουσία στην αγορά των ΗΠΑ, έχει προηγουμένως χαρακτηριστεί ως μια εταιρεία σχετικά απομονωμένη από την αναστάτωση στο εμπόριο που προκλήθηκε από τους δασμούς του Τραμπ.
Παρόλα αυτά, η Renault εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πιέσεις από τη μειωμένη ευρωπαϊκή ζήτηση και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από τους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων.