Το ρόλο έξι τραπεζιτών εξετάζει η UBS Group, οι οποίοι πούλησαν σύνθετα παράγωγα συναλλάγματος σε Ελβετούς πελάτες που δεν κατανοούσαν πλήρως τον κίνδυνο, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg.
Μερικοί από τους τραπεζίτες έχουν ήδη αποχωρήσει από την τράπεζα ενώ ερευνάται η στάση των υπόλοιπων συμβούλων.
«Ολοκληρώσαμε μια επανεξέταση αυτού του θέματος και διαπιστώσαμε ότι ένας πολύ μικρός αριθμός πελατών σε ορισμένες τοποθεσίες στην Ελβετία αντιμετώπισε απροσδόκητες επιπτώσεις από την αστάθεια της αγοράς που σχετίζεται με τους δασμούς των ΗΠΑ τον Απρίλιο του 2025» ανέφερε εκπρόσωπος της UBS.
«Από την αρχή έχουμε λάβει σοβαρά υπόψη αυτό το θέμα και έχουμε εξετάσει την περίπτωση κάθε πελάτη ξεχωριστά» πρόσθεσε ενώ αρνήθηκε να αναφερθεί στο τι γίνεται με τους τραπεζίτες.
Η ζημιά
Η UBS προσπαθεί να θέσει τέλος στο ζήτημα, αφού οι ζημίες από τα συμβόλαια προκάλεσαν αναταραχή στην Ελβετία. Έχει πραγματοποιήσει «πληρωμές υπεραξίας» σε πελάτες που θεωρεί ότι δεν έχουν κατανοήσει πλήρως τους κινδύνους που σχετίζονται με τα σύνθετα επενδυτικά προϊόντα.
Οι Financial Times ανέφεραν νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι η UBS πραγματοποίησε περίπου 100 πληρωμές σε Ελβετούς πελάτες που υπέστησαν ζημίες από τις συμβάσεις. Τα προϊόντα απευθυνόταν σε επαγγελματίες επενδυτές και επενδυτές υψηλού κινδύνου, οι οποίοι συμφώνησαν να ανταλλάσσουν τακτικά δολάρια με ελβετικά φράγκα με σταθερή ισοτιμία, εφόσον η ισοτιμία παρέμενε εντός ορισμένων ορίων, είχε αναφέρει προηγουμένως το Reuters.
Οι άγριες διακυμάνσεις στις χρηματαγορές άφησαν τους πελάτες με ζημίες που σε ορισμένες περιπτώσεις υπερέβαιναν το ποσό που επενδύθηκε, δήλωσαν στο Bloomberg News δικηγόροι που εκπροσωπούν τους επηρεαζόμενους πελάτες. Η κατάστασή ορισμένων εξ αυτών δεν έχει ακόμη συζητηθεί με την τράπεζα.
Η Ελβετική Ένωση για την Προστασία των Επενδυτών ανακοίνωσε ότι σε αρκετές από τις περιπτώσεις υπήρξαν σημαντικές ζημίες ή ακόμη και περιθώρια κέρδους. Ιδιώτες πελάτες με μεσαία έως μεγάλα περιουσιακά στοιχεία επηρεάστηκαν ιδιαίτερα, συμπεριλαμβανομένων ηλικιωμένων χωρίς εξειδικευμένες γνώσεις, ανέφερε η ομάδα.
«Οι περισσότεροι από αυτούς έχουν καταλήξει σε συμφωνία με την UBS», δήλωσε στο Bloomberg ο Γενικός Γραμματέας Arik Roeschke. Είπε ότι ενώ άκουσε για πελάτες της UBS που αποζημιώθηκαν για το 80%-90% των ζημιών τους, οι όροι παραμένουν ασαφείς επειδή οι πελάτες υπέγραψαν συμφωνία εμπιστευτικότητας ως μέρος του διακανονισμού.
Σύμφωνα με τις πηγές οι πληρωμές καθορίζονται κατά περίπτωση και συχνά κυμαίνονται γύρω στο 50%-70%.