Δασμοί Τραμπ: Κλείνει το deal με ΕΕ για δασμούς στο 15%;

Για επικείμενη συμφωνία των Βρυξελλών με την Ουάσινγκτον γράφουν διεθνή μέσα ενημέρωσης- Πού θα «καθίσουν» οι δασμοί Τραμπ

Δασμοί Τραμπ: Κλείνει το deal με ΕΕ για δασμούς στο 15%;

Προς την Ευρώπη στρέφεται τώρα ο Ντόναλντ Τραμπ, αφού… τακτοποίησε τους λογαριασμούς του με την Ιαπωνία, τουλάχιστον για την ώρα, ανακοινώνοντας ότι επετεύχθη συμφωνία-πλαίσιο.

«Αύριο έρχεται η Ευρώπη και την επόμενη μέρα έρχονται και άλλες», είπε ο Τραμπ αργά την Τρίτη (τοπική ώρα), χωρίς να δώσει λεπτομέρειες, ενώ από την πλευρά της Ευρώπης έχει ανακοινωθεί ότι την Τετάρτη θα πραγματοποιηθεί σσυνομιλία του επιτρόπου Εμπορίου Μάρος Σέφκοβιτς με τον υπουργό Εμπορίου των ΗΠΑ Χάουαρντ Λούτνικ.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα των FT και του Bloomberg, η δύο πλευρές πλησιάζουν σε μια εμπορική συμφωνία που θα επιβάλλει δασμούς 15% στις ευρωπαϊκές εισαγωγές, παρόμοια με τη συμφωνία που σύναψε ο Ντόναλντ Τραμπ με την Ιαπωνία.

Ευρωπαίοι διπλωμάτες προσκείμενες στις συζητήσεις, τους οποίους επικαλούνται οι συντάκτες των άρθρων, υποστηρίζουν πως οι Βρυξέλλες θα μπορούσαν να συμφωνήσουν σε έναν τέτοιο συντελεστή προκειμένου να γλιτώσουν το 30% με το οποίο απειλεί ο Τραμπ από 1ης Αυγούστου, εάν δεν υπάρξει συμφωνία.

Και οι δύο πλευρές θα παραιτηθούν από τους δασμούς σε ορισμένα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των αεροσκαφών, των οινοπνευματωδών ποτών και των ιατρικών συσκευών, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.

Είπαν, επίσης, ότι, όπως αντιλαμβάνονται, στην πραγματικότητα ένα γενικό δασμολογικό ποσοστό της τάξης του 15% θα ισοδυναμεί με το ισχύον δασμολογικό καθεστώς.  Δηλαδή, από τον προηγούμενο Απρίλιο, ο Ντόναλντ Τραμπ έχει επιβάλει ένα επιπλέον 10% στα προϊόντα που εισάγονται στις ΗΠΑ από την ΕΕ, το οποίο προστέθηκε στο προϋπάρχον 4,8%.

Οι δασμοί στα αυτοκίνητα, οι οποίοι σήμερα ανέρχονται στο 27,5%, θα μειωθούν επομένως στο 15%.

Η Ευρωπαϊκή Ενωση

Νωρίτερα σήμερα, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν δήλωσε ότι «η κύρια εστίαση της ΕΕ είναι στην επίτευξη ενός αποτελέσματος κατόπιν διαπραγμάτευσης με τις ΗΠΑ. Συνεχίζονται οι εντατικές επαφές σε τεχνικό και πολιτικό επίπεδο».

Η πίεση στους διαπραγματευτές εντείνεται όσο περνούν οι μέρες και πλησιάζει η 1η Αυγούστου, η ημερομηνία κατά την οποία θα τεθούν σε ισχύ οι δασμοί ύψους 30% εάν μέχρι τότε δεν έχει επιτευχθεί μια πρώτη συμφωνία.

Οσο, πάντως, διαρκούν οι διαπραγματεύσεις και δεν οριστικοποιείται κάποια συμφωνία, η ΕΕ εξακολουθεί να ετοιμάζει αντίποινα για το σενάριο στο οποίο δεν δώσουν τα χέρια οι διαπραγματευτές των δύο πλευρών.

Σκληραίνοντας τη στάση τους οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες συσπειρώνονται γύρω από την πρόταση Γερμανίας και Γαλλίας που πιέζει για επιβολή αντιποίνων, εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία.

Η ΕΕ θα συγχωνεύσει δύο πακέτα μέτρων αντιποίνων κατά των αμερικανικών δασμών σε ένα, το οποίο θα είναι έτοιμο προς χρήση σε περίπτωση που οι εμπορικές διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση Τραμπ αποτύχουν, δήλωσε την Τετάρτη εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

«Για να κάνουμε τα αντίμετρά μας σαφέστερα, απλούστερα και ισχυρότερα, θα συγχωνεύσουμε τις λίστες 1 και 2 σε ένα ενιαίο κατάλογο», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο εκπρόσωπος εμπορίου της ΕΕ, Όλοφ Γκιλ. Ο πρώτος κατάλογος έχει ανασταλεί επί του παρόντος μέχρι τις 6 Αυγούστου και ο δεύτερος αναμένει ψηφοφορία από τις 27 χώρες μέλη της ΕΕ.

Ο συνδυασμένος κατάλογος θα στοχεύει σε εισαγωγές ΗΠΑ στην ΕΕ ύψους 93 δισεκατομμυρίων ευρώ, συμπεριλαμβανομένων μπέρμπον, αεροπλάνων και σόγιας.

Ο πρώτος έχει εγκριθεί ήδη από τον Μάρτιο που ανακοινώθηκαν οι δασμοί Τραμπ στον χάλυβα και στο αλυομίβιο, ενώ ο δεύτερος οριστικοποιήθηκε πρόσφατα. Ο Γκιλ δήλωσε ότι ο συνδυασμένος κατάλογος θα τεθεί σε ισχύ στις 7 Αυγούστου, αν και η Κομισιόν μπορεί να αναστείλει τα μέτρα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Το «μπαζούκας» της ΕΕ

Στο πλαίσιο των αντιποίνων που εξετάζονται, παραμένει το ερώτημα εάν θα συζητηθεί η ενεργοποίηση του «μηχανισμού κατά του εξαναγκασμού» της ΕΕ, ή ACI, σε ένα σενάριο μη συμφωνίας.

Το ACI είναι το «μπαζούκας» της ΕΕ σε έναν εμπορικό πόλεμο και όλο και περισσότερες χώρες – μέλη πιέζουν για τη χρήση του εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία με τις ΗΠΑ.

Ο μηχανισμός αυτός έχει σχεδιαστεί κυρίως ως αποτρεπτικός και προς το παρόν δεν βρίσκεται στο τραπέζι, με την ενεργοποίησή του να απαιτεί την υποστήριξη της ειδικής πλειοψηφίας των κρατών μελών.

Το ACI θα επέτρεπε στην ΕΕ να ξεκινήσει ένα ευρύ φάσμα αντιποίνων, μεταξύ των οποίων νέοι φόροι στους αμερικανικούς τεχνολογικούς κολοσσούς, στοχευμένοι περιορισμοί στις αμερικανικές επενδύσεις και περιορισμός της πρόσβασης στην αγορά της ΕΕ.

Η Γερμανία και η Γαλλία τάσσονται υπέρ της χρήσης του ACI, αλλά ορισμένα κράτη μέλη είναι επιφυλακτικά ως προς την αντίδραση που θα μπορούσε να προκαλέσει από τον Τραμπ. Δεν είναι αβάσιμος ο φόβος ότι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα προκαλούνταν ένας γενικευμένος πολυμέτωπος εμπορικός πόλεμος με άγνωστη έκταση και ανυπολόγιστες επιπτώσεις.

Αισιοδοξία… εξ ανατολών

Ωστόσο, η συμφωνία ΗΠΑ-Ιαπωνίας φαίνεται να έχει διαδώσει ένα θετικό κλίμα μεταξύ των αναλυτών.

«Η συμφωνία με την Ιαπωνία έχει αυξήσει σημαντικά τις ελπίδες ότι η ΕΕ θα μπορούσε επίσης να καταλήξει σε μια εμπορική συμφωνία», ανέφεραν οι στρατηγικοί αναλυτές και οικονομολόγοι της Deutsche Bank Research σε σημείωμα της Τετάρτης.

Ο Katsuhiko Aiba, οικονομολόγος της Citi, υποστήριξε σε αντίστοιχο σημείωμα ότι οι λεπτομέρειες της συμφωνίας της Ιαπωνίας με τις ΗΠΑ θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις διαπραγματεύσεις με την ΕΕ. «Είναι αξιοσημείωτο ότι οι δασμοί στα αυτοκίνητα μειώθηκαν χωρίς κανένα όριο στις εξαγωγές αυτοκινήτων για μια σημαντική χώρα εξαγωγής αυτοκινήτων, κάτι που μπορεί να έχει επιπτώσεις στις διαπραγματεύσεις με την ΕΕ και τη Νότια Κορέα», επεσήμανε.

Η συμφωνία ΗΠΑ-Ιαπωνίας περιλαμβάνει βασικό δασμολογικό συντελεστή 15%, με το Reuters να αναφέρει ότι οι δασμοί στα αυτοκίνητα θα μειωθούν επίσης σε αυτό το επίπεδο – από το 25% που ισχύει σήμερα.

Η πρόβλεψη εξαιρέσεων ή χαμηλότερων συντελεστών για ορισμένους βασικούς τομείς είναι μεταξύ των διεκδικήσεων της ΕΕ στις συζητήσεις με τις ΗΠΑ, με τους αναλυτές να εκφράζουν βεβαιότητα ότι η Ευρώπη θα μπορούσε να αποδεχτεί έναν γενικό βασικό δασμό σε αντάλλαγμα για τέτοιες κλαδικές εξαιρέσεις. Αλλωστε τα οχήματα συγκαταλέγονται στις τρεις κορυφαίες εξαγωγές από την ΕΕ προς τις ΗΠΑ.

OT Originals
Περισσότερα από World

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο