Σημαντική επίδραση φαίνεται να έχουν οι υψηλές θερμοκρασίας στην πορεία των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων και όπως έχει δείξει η εμπειρία σε αντίστοιχες περιπτώσεις η πτώση του τζίρου στα φυσικά καταστήματα κυμαίνονταν από 15-20%, ενώ αντίθετα όπως είναι λογικό ενισχύονται αξιόλογα οι πωλήσεις online. O πρόεδρος του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕ) Βασίλης Κορκίδης μιλώντας στην ΕΡΤ, περιέγραψε τις επιπτώσεις του καύσωνα στην αγορά, ξεκινώντας από τη μειωμένη κίνηση που παρατηρείται στα καταστήματα, αφού οι καταναλωτές αποφεύγουν τις μετακινήσεις, ειδικά σε ανοιχτές αγορές ή καταστήματα χωρίς κλιματισμό. Ειδικά σε ώρες αιχμής (12:00-18:00) η ζήτηση σημειώνει κατακόρυφη πτώση.
Παράλληλα, άλλη μια αρνητική επίπτωση των υψηλών θερμοκρασιών είναι ότι παρουσιάζεται μείωση στις αυθόρμητες αγορές, καθώς λόγω δυσφορίας και κόπωσης, οι πελάτες τείνουν να μην περιηγούνται στους διαδρόμους ή στις βιτρίνες — και άρα ψωνίζουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα. Επιπλέον, οι προγραμματισμένες εξορμήσεις στα μαγαζιά…αναστέλλονται μέχρι νεωτέρας, αφού οι οικογένειες ή τουρίστες αποφεύγουν εμπορικά κέντρα και αγορές, ειδικά σε ηπειρωτικές πόλεις χωρίς τουριστικό χαρακτήρα.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Ωστόσο, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ.Κορκίδης υπάρχουν και κάποιες ουδέτερες ή θετικές εξαιρέσεις από το γενικότερο κλίμα και αυτές σχετίζονται με την αύξηση των οnline Αγορών και την ενίσχυση των πωλήσεων εποχικών ειδών. Σε περιόδους καύσωνα, υπάρχει μετατόπιση προς το e-commerce, καθώς οι καταναλωτές προτιμούν να ψωνίζουν από το σπίτι, ενώ αυξάνεται η ζήτηση για «δροσιστικά προϊόντα» όπως ανεμιστήρες, κλιματιστικά, ελαφριά ρούχα, μαγιό, είδη θαλάσσης που περιλαμβάνονται στις εκπτώσεις.
Σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, οι περίοδοι με παρατεταμένους καύσωνες το 2021 & 2023 συνοδεύτηκαν από πτώση τζίρου έως 15-20% σε φυσικά καταστήματα, ιδιαίτερα εκτός μεγάλων εμπορικών κέντρων. Αντίθετα, online πωλήσεις ενισχύθηκαν έως και 10% την ίδια περίοδο. Τι μπορούν να κάνουν οι έμποροι όμως τουλάχιστον για να περιορίσουν κατά το δυνατόν τις απώλειες; Σύμφωνα με τον κ.Κορκίδη θα πρέπει να εστιάσουν στην εξυπηρέτηση σε πιο δροσερές ώρες, με απογευματινό-βραδινό άνοιγμα, να επικεντρωθούν στην online προβολή και προσφορές μέσω e-shop και στην προώθηση εποχικών ειδών με σύνδεση με τις καιρικές συνθήκες.