Οι ΗΠΑ και η ΕΕ κατέληξαν σε αυτό που χαρακτηρίζεται ως η μεγαλύτερη εμπορική συμφωνία στην ιστορία, μετά από συνομιλίες στη Σκωτία. Στην πραγματικότητα μοιάζει πιο πολύ με πλαίσιο μιας συμφωνίας και όχι με μια πλήρη εμπορική συμφωνία, με τις λεπτομέρειες να παραμένουν ασαφείς, όπως αναφέρει σε άρθρο – ανάλυσή του το ΒBC.
Ωστόσο, τα κύρια στοιχεία που ανακοίνωσαν ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ και η επικεφαλής της ΕΕ Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν προσφέρουν ενδείξεις για το ποιοι κλάδοι της οικονομίας και επιχειρηματικοί όμιλοι θα μπορούσαν να πληγούν περισσότερο ή να προσμένουν να κερδίσουν περισσότερα.
Στους περισσότερους σχολιαστές φαίνεται ότι η ΕΕ έχει υποχωρήσει περισσότερο, με την άμεση ανάλυση της Capital Economics να υποδηλώνει μείωση 0,5% στο ΑΕΠ του μπλοκ
Τραμπ – κερδισμένος
Αφού υποσχέθηκε νέες εμπορικές συμφωνίες με δεκάδες χώρες, ο Τραμπ μόλις εξασφάλισε τη μεγαλύτερη από όλες.
Στους περισσότερους σχολιαστές φαίνεται ότι η ΕΕ έχει υποχωρήσει περισσότερο, με την άμεση ανάλυση της Capital Economics να υποδηλώνει μείωση 0,5% στο ΑΕΠ του μπλοκ.

Θα υπάρξουν επίσης δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια που θα εισρεύσουν στα ταμεία των ΗΠΑ σε φόρους εισαγωγής.
Ωστόσο, οι λαμπεροί τίτλοι για τον Τραμπ μπορεί να μην διαρκέσουν πολύ αν μια σειρά από οικονομικά στοιχεία που αναμένονται αργότερα αυτή την εβδομάδα δείξουν ότι η ριζική αναμόρφωση της αμερικανικής οικονομίας αποτυγχάνει.
Τα στοιχεία για τον πληθωρισμό, την απασχόληση, την ανάπτυξη και την καταναλωτική εμπιστοσύνη θα δώσουν μια σαφέστερη εικόνα για το αν οι δασμοί του Τραμπ φέρνουν πόνο ή κέρδος.
Αμερικανοί καταναλωτές – χαμένοι
Οι απλοί Αμερικανοί είναι ήδη δυσαρεστημένοι με το αυξημένο κόστος ζωής και αυτή η συμφωνία θα μπορούσε να αυξήσει την πίεση που βιώνουν αυξάνοντας τις τιμές στα προϊόντα της ΕΕ.
Αν και δεν είναι τόσο απότομο όσο θα μπορούσε να είναι, το εμπόδιο που αντιπροσωπεύει ένας δασμολογικός συντελεστής 15% εξακολουθεί να είναι σημαντικό και πολύ πιο έντονο από τα εμπόδια που υπήρχαν πριν ο Τραμπ επιστρέψει στο προεδρικό αξίωμα.

Οι δασμοί είναι φόροι που επιβάλλονται σε αγαθά που αγοράζονται από άλλες χώρες. Συνήθως, είναι ένα ποσοστό της αξίας ενός προϊόντος. Έτσι, ένας δασμός 15% σημαίνει ότι ένα προϊόν αξίας 100 δολαρίων που εισάγεται στις ΗΠΑ από την ΕΕ θα έχει επιπλέον φόρο 15 δολαρίων – ανεβάζοντας το συνολικό κόστος για τον εισαγωγέα στα 115 δολάρια.
Οι εταιρείες που εισάγουν ξένα αγαθά στις ΗΠΑ πρέπει να πληρώσουν τον φόρο στην κυβέρνηση και συχνά μετακυλούν μέρος ή το σύνολο του επιπλέον κόστους στους πελάτες.
Αγορές – κερδισμένες
Οι χρηματιστηριακές αγορές στην Ασία και την Ευρώπη σημείωσαν άνοδο τη Δευτέρα μετά την ανακοίνωση της είδησης για το πλαίσιο της συμφωνίας.
Σύμφωνα με το πλαίσιο, οι ΗΠΑ θα επιβάλουν δασμό 15% στα αγαθά που εισάγονται από την ΕΕ. Ενώ αυτό το ποσοστό είναι σημαντικό, είναι μικρότερο από αυτό που αρχικά είχε ανακοινωθεί και τουλάχιστον προσφέρει βεβαιότητα στους επενδυτές.
Η συμφωνία είναι «σαφώς φιλική προς την αγορά και θα πρέπει να προσδώσει περαιτέρω ανοδικές δυνατότητες στο ευρώ», δήλωσε στο AFP ο Chris Weston της Pepperstone, μιας αυστραλιανής χρηματιστηριακής εταιρείας.
Ευρωπαϊκή αλληλεγγύη – χαμένη
Η συμφωνία θα πρέπει να υπογραφεί και από τα 27 μέλη της ΕΕ, καθένα από τα οποία έχει διαφορετικά συμφέροντα και επίπεδα εξάρτησης από την εξαγωγή αγαθών στις ΗΠΑ.
Ενώ ορισμένα μέλη έχουν χαιρετίσει τη συμφωνία με επιφυλακτικότητα, άλλα έχουν ασκήσει κριτική – υπαινισσόμενοι διαιρέσεις εντός του μπλοκ, το οποίο προσπαθεί επίσης να ανταποκριθεί σε άλλες κρίσεις όπως ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία.
Ο Γάλλος πρωθυπουργός Φρανσουά Μπαϊρού σχολίασε: «Είναι μια σκοτεινή μέρα όταν μια συμμαχία ελεύθερων λαών, που ενώθηκαν για να επιβεβαιώσουν τις κοινές τους αξίες και να υπερασπιστούν τα κοινά τους συμφέροντα, υποκύπτει στην υποταγή». Ακολούθησαν τουλάχιστον άλλοι δύο υπουργοί της γαλλικής κυβέρνησης, καθώς και από ο Βίκτορ Όρμπαν, ο ηγέτης της Ουγγαρίας, ο οποίος είπε ότι ο Τραμπ «έφαγε την φον ντερ Λάιεν για πρωινό».
Αυτοκινητοβιομηχανίες στη Γερμανία – χαμένες
Ο δασμός που αντιμετωπίζουν οι εισαγωγείς που φέρνουν αυτοκίνητα της ΕΕ στις ΗΠΑ έχει σχεδόν μειωθεί στο μισό, από το ποσοστό του 27,5% που επέβαλε ο Τραμπ τον Απρίλιο σε ένα νέο ποσοστό 15%.
Τα αυτοκίνητα είναι μία από τις κορυφαίες εξαγωγές της ΕΕ προς τις ΗΠΑ. Και ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην ΕΕ – χάρη στις VW, Mercedes και BMW – η Γερμανία θα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.

Ο γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς χαιρέτισε τη νέα συμφωνία, ενώ παραδέχτηκε ότι θα είχε χαιρετίσει μια «περαιτέρω χαλάρωση του διατλαντικού εμπορίου».
Αυτό το απαισιόδοξο συναίσθημα επαναλήφθηκε από τον γερμανικό οργανισμό εμπορίου αυτοκινήτων, την VDA, η οποία προειδοποίησε ότι ακόμη και ένας συντελεστής 15% θα «κόστιζε στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δισεκατομμύρια ετησίως».
Αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ – κερδισμένες
Ο Τραμπ προσπαθεί να ενισχύσει την παραγωγή οχημάτων στις ΗΠΑ. Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έλαβαν ώθηση όταν έμαθαν ότι η ΕΕ μείωνε τον δικό της δασμό στα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ από 10% σε 2,5%. Θεωρητικά, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στην αγορά περισσότερων αμερικανικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.

Αυτό θα μπορούσε να είναι καλό για τις πωλήσεις των ΗΠΑ στο εξωτερικό, αλλά η συμφωνία δεν φέρνει μόνο καλά νέα όσον αφορά τις εγχώριες πωλήσεις. Αυτό οφείλεται στον περίπλοκο τρόπο με τον οποίο συναρμολογούνται τα αμερικανικά αυτοκίνητα.
Πολλά από αυτά συναρμολογούνται στην πραγματικότητα στο εξωτερικό – στον Καναδά και το Μεξικό – και ο Τραμπ τα υποβάλλει σε δασμό 25% όταν εισάγονται στις ΗΠΑ. Αυτό συγκρίνεται με έναν χαμηλότερο δασμολογικό συντελεστή 15% για τα οχήματα της ΕΕ. Έτσι, οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί τώρα να φοβούνται ότι θα υποτιμηθούν από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές.
Ευρωπαϊκές φαρμακοβιομηχανίες – χαμένες
Υπάρχει σύγχυση σχετικά με τον δασμολογικό συντελεστή που θα επιβληθεί στα ευρωπαϊκά φάρμακα που αγοράζονται στις ΗΠΑ. Η ΕΕ θέλει τα φάρμακα να υπόκεινται στον χαμηλότερο δυνατό συντελεστή, για να ωφεληθούν οι πωλήσεις.

Ο Τραμπ δήλωσε ότι τα φαρμακευτικά προϊόντα δεν καλύπτονται από τη συμφωνία που ανακοινώθηκε την Κυριακή, βάσει της οποίας ο συντελεστής σε ορισμένα προϊόντα μειώθηκε στο 15%. Αλλά η φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι συμπεριλήφθηκαν, και μια πηγή του Λευκού Οίκου επιβεβαίωσε το ίδιο στο BBC.
Κάθε σενάριο θα αποτελέσει απογοήτευση για τις ευρωπαϊκές φαρμακευτικές, οι οποίες αρχικά ήλπιζαν σε πλήρη απαλλαγή από τους δασμούς. Η βιομηχανία αυτή τη στιγμή απολαμβάνει μεγάλη έκθεση στην αγορά των ΗΠΑ χάρη σε προϊόντα όπως το Ozempic, ένα εξαιρετικό φάρμακο για τον διαβήτη τύπου 2 που παρασκευάζεται στη Δανία.
Αυτό έχει τονιστεί στην Ιρλανδία, όπου τα κόμματα της αντιπολίτευσης έχουν επισημάνει τη σημασία της βιομηχανίας και έχουν επικρίνει την καταστροφική επίδραση της αβεβαιότητας.
Εταιρείες ενέργειας ΗΠΑ – κερδισμένες
Ο Τραμπ δήλωσε ότι η ΕΕ θα αγοράσει 750 δισεκατομμύρια δολάρια (638 δισεκατομμύρια ευρώ) σε αμερικανική ενέργεια, εκτός από την αύξηση των συνολικών επενδύσεων στις ΗΠΑ κατά 600 δισεκατομμύρια δολάρια.
«Θα αντικαταστήσουμε το ρωσικό φυσικό αέριο και πετρέλαιο με σημαντικές αγορές αμερικανικού LNG [υγροποιημένου φυσικού αερίου], πετρελαίου και πυρηνικών καυσίμων», δήλωσε η φον ντερ Λάιεν.
Αυτό θα εμβαθύνει τους δεσμούς μεταξύ της ευρωπαϊκής ενεργειακής ασφάλειας και των ΗΠΑ σε μια εποχή που απομακρύνονται από την εισαγωγή ρωσικού φυσικού αερίου από την πλήρη εισβολή τους στην Ουκρανία.
Αεροπορική βιομηχανία σε ΕΕ και ΗΠΑ – κερδισμένη
Η φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι ορισμένα «στρατηγικά προϊόντα» δεν θα υπόκεινται σε δασμούς, συμπεριλαμβανομένων αεροσκαφών και εξαρτημάτων αεροσκαφών, ορισμένων χημικών ουσιών και ορισμένων γεωργικών προϊόντων.
Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες που κατασκευάζουν εξαρτήματα για αεροπλάνα θα έχουν εμπόριο χωρίς τριβές μεταξύ των τεράστιων εμπορικών συνασπισμών.
Πρόσθεσε ότι η ΕΕ εξακολουθεί να ελπίζει να επιτύχει περισσότερες συμφωνίες «μηδέν προς μηδέν», ιδίως για κρασιά και οινοπνευματώδη ποτά, τις επόμενες ημέρες.