Οι ΗΠΑ και η Νότια Κορέα συμφώνησαν σε μια εμπορική συμφωνία που θα επιβάλει δασμούς 15% στις εξαγωγές της χώρας της ανατολικής Ασίας, την τελευταία συμφωνία με εμπορικό εταίρο των ΗΠΑ για μείωση των δασμών καθώς πλησιάζει η προθεσμία της 1ης Αυγούστου, προκαλώντας θριαμβολογίες από μέρους Τραμπ.
Η Νότια Κορέα θα «δώσει στις Ηνωμένες Πολιτείες 350 δισεκατομμύρια δολάρια για επενδύσεις που ανήκουν και ελέγχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, και τις οποίες έχω επιλέξει εγώ, ως Πρόεδρος», έγραψε ο Τραμπ στο Truth Social την Τετάρτη.
Ο Τραμπ πρόσθεσε ότι η ασιατική χώρα θα δεσμευτεί επίσης να αγοράσει 100 δισεκατομμύρια δολάρια αμερικανικής ενέργειας και να «επενδύσει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό» στις ΗΠΑ.
Το ποσό θα αποκαλυφθεί εντός των επόμενων δύο εβδομάδων, όταν ο πρόεδρος της Νότιας Κορέας Λι Τζάε Μιουνγκ επισκεφθεί τον Λευκό Οίκο, έγραψε ο Τραμπ.
Το γραφείο του Λι επιβεβαίωσε ότι οι ΗΠΑ θα μειώσουν τον δασμό αυτοκινήτων από 25% σε 15% για τα νοτιοκορεατικά αυτοκίνητα, σύμφωνα με παρόμοιες συμφωνίες που προσφέρθηκαν στην Ιαπωνία και την ΕΕ.
«Συμφωνείται επίσης ότι η Νότια Κορέα θα είναι πλήρως ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ με τις Ηνωμένες Πολιτείες και ότι θα δεχτεί αμερικανικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων αυτοκινήτων και φορτηγών, γεωργίας κ.λπ.», έγραψε ο Τραμπ.
Η συμφωνία έρχεται μετά τη συνάντηση Νοτιοκορεατών διπλωματών με τον Πρόεδρο Τραμπ την Τετάρτη στον Λευκό Οίκο. Είναι η τελευταία συμφωνία που ανακοίνωσε ο Τραμπ πριν από την προθεσμία της 1ης Αυγούστου, όταν πρόκειται να επιστρέψουν οι αυστηροί «αμοιβαίοι» δασμοί του.

Μετά τις συμφωνίες με ΕΕ και Ιαπωνία, σειρά είχε η Νότια Κορέα
Οι συνομιλίες μεταξύ των ΗΠΑ και της Νότιας Κορέας καθυστέρησαν για αρκετούς μήνες λόγω της πολιτικής αναταραχής στη Σεούλ μετά την καθαίρεση του πρώην Κορεάτη προέδρου Γιουν Σουκ Γέολ.
«Η συμφωνία θα απαλλαγεί από τις αβεβαιότητες στο εξαγωγικό μας περιβάλλον και, καθιστώντας τους δασμούς εξαγωγών μας προς τις ΗΠΑ χαμηλότερους ή ισότιμους με τους κύριους εξαγωγείς μας, έχουμε θέσει τις προϋποθέσεις για να ανταγωνιστούμε τις μεγάλες χώρες επί ίσοις όροις ή με καλύτερους όρους», δήλωσε ο Λι σε ανακοίνωσή του.
Ο Κιμ Γιονγκ-μπέομ, επικεφαλής γραμματέας πολιτικής του Λι, δήλωσε στους δημοσιογράφους την Πέμπτη ότι θα υπάρξει μόνο μια «μικρή μετατόπιση» από τους προμηθευτές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Νότια Κορέα από τη Μέση Ανατολή προς τους Αμερικανούς, ανέφεραν οι Financial Times.
Πρόσθεσε ότι οι άμεσες επενδύσεις θα αποτελούσαν ένα «μικρό μέρος» των κορεατικών επενδύσεων που ανακοίνωσε ο Τραμπ, με την πλειονότητα των κεφαλαίων να προέρχεται από δάνεια και εγγυήσεις. Επιβεβαίωσε ότι οι υπάρχουσες κορεατικές επενδύσεις στην αμερικανική μεταποίηση είχαν συμπεριληφθεί στα στοιχεία που ανακοινώθηκαν την Πέμπτη.
Παρά τις «έντονες» απαιτήσεις των ΗΠΑ, «συμφωνήσαμε να μην ανοίξουμε την εγχώρια αγορά ρυζιού και βοδινού κρέατος λαμβάνοντας υπόψη την επισιτιστική ασφάλεια και την ευαισθησία της γεωργίας», δήλωσε ο Κιμ.

Έπονται τα ζητήματα άμυνας και ασφάλειας
Πρόσθεσε ότι οι δασμοί 50% του Τραμπ στον χάλυβα και το αλουμίνιο δεν είχαν συζητηθεί και ότι τα ζητήματα άμυνας θα αποτελέσουν αντικείμενο ξεχωριστής διαπραγμάτευσης κατά την επίσκεψη του Λι στην Ουάσινγκτον.
Οι ΗΠΑ αντιπροσώπευαν το 18% των νοτιοκορεατικών εξαγωγών πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ. Οι κύριες εξαγωγές περιλαμβάνουν αυτοκίνητα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων, καθώς και μηχανήματα και αγαθά για την προμήθεια κορεατικών εταιρειών που κατασκευάζουν εγκαταστάσεις παραγωγής αυτοκινήτων, μπαταριών και τσιπ στις ΗΠΑ.
Η ανακοίνωση έρχεται μετά από μια απεγνωσμένη προσπάθεια κορεατικής άσκησης πίεσης, κατά την οποία οι ηγέτες της Samsung, της Hyundai και της Hanwha επισκέφθηκαν την Ουάσινγκτον για να δεσμευτούν για νέες αμερικανικές επενδύσεις σε προηγμένους τομείς της μεταποίησης.
Οι διαπραγματευτές της Νότιας Κορέας είχαν επίσης προτείνει μια κοινή πρωτοβουλία για την υποστήριξη της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας, με την ονομασία «Κάντε την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία σπουδαία ξανά», η οποία περιλαμβάνει επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ναυπηγεία των ΗΠΑ.
Οι μετοχές της Hanwha Ocean, η οποία πέρυσι απέκτησε ένα ναυπηγείο στη Φιλαδέλφεια, αυξήθηκαν περισσότερο από 13% στις πρωινές συναλλαγές στις Πέμπτη.
Ο δασμολογικός συντελεστής 15% δίνει στις κορεατικές αυτοκινητοβιομηχανίες ισότητα με τους Ιάπωνες και Ευρωπαίους ανταγωνιστές.
Σε αντίθεση με την Ιαπωνία και την ΕΕ, ωστόσο, η Νότια Κορέα έχει μια ολοκληρωμένη συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών με τις ΗΠΑ, βάσει της οποίας οι δασμολογικοί συντελεστές στο διμερές εμπόριο υποτίθεται ότι είναι ουσιαστικά μηδενικοί, σημείωσε ο Τσουλ Τσανγκ, πρόεδρος του Κορεατικού Ινστιτούτου Διεθνούς Οικονομικής Πολιτικής.
«Με αυτή τη συμφωνία, οι εξαγωγές αυτοκινήτων της Νότιας Κορέας δεν θα βρεθούν σε μειονεκτική θέση σε σύγκριση με την Ιαπωνία και την ΕΕ, αλλά έχουν επίσης χάσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που κάποτε είχαν», δήλωσε στους FT ο Τσανγκ.
Ο Τσόι Μπιούνγκ-ιλ, ειδικός στο εμπόριο και ομότιμος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Ewha Womans στη Σεούλ, δήλωσε ότι η συμφωνία ήταν το «ελάχιστο που μπορούμε να δεχτούμε ως ανταγωνιστής της Ιαπωνίας και της Γερμανίας στην αγορά των ΗΠΑ». Πρόσθεσε ότι η συμφωνία ελεύθερου εμπορίου της Νότιας Κορέας με τις ΗΠΑ είχε καταστεί «άνευ νοήματος».
Ο Τσόι προειδοποίησε ότι, ενώ η δασμολογική συμφωνία «έσβησε την πιο επείγουσα πυρκαγιά», οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Τραμπ και Λι για θέματα άμυνας και ασφάλειας «θα είναι πολύ πιο δύσκολες».