Δικαστήριο στη Φλόριντα έκρινε την Tesla υπεύθυνη για θανατηφόρο τροχαίο που σημειώθηκε το 2019 με όχημα Model S εξοπλισμένο με το σύστημα Autopilot, επιδικάζοντας αποζημίωση ύψους 243 εκατομμυρίων δολαρίων στα θύματα. Η απόφαση αυτή αποτελεί σπάνιο προηγούμενο υπέρ των θυμάτων ατυχημάτων που σχετίζονται με το σύστημα υποβοήθησης οδήγησης και ενδέχεται να ενθαρρύνει περαιτέρω νομικές ενέργειες κατά της εταιρείας ηλεκτρικών οχημάτων του Έλον Μασκ.
Οι ένορκοι του ομοσπονδιακού δικαστηρίου στο Μαϊάμι επιδίκασαν στην περιουσία της εκλιπούσας Ναϊμπέλ Μπενιαβίδες Λεόν και στον πρώην σύντροφό της, Ντίλον Ανγκούλο, αποζημίωση 129 εκατομμυρίων δολαρίων και επιπλέον 200 εκατομμύρια δολάρια ως τιμωρητική αποζημίωση. Η Tesla κρίθηκε υπεύθυνη για το 33% του συνολικού ποσού, δηλαδή για 42,6 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ο οδηγός, Τζορτζ ΜακΓκί, θεωρήθηκε υπεύθυνος για το υπόλοιπο 67%, χωρίς ωστόσο να είναι κατηγορούμενος στη δίκη.
Όπως δήλωσε ο δικηγόρος των εναγόντων, Μπρετ Σράιμπερ, «η Tesla σχεδίασε το Autopilot αποκλειστικά για αυτοκινητοδρόμους ελεγχόμενης πρόσβασης, αλλά επέλεξε να μην αποτρέπει τη χρήση του σε άλλους δρόμους, ενώ ο Ίλον Μασκ διαβεβαίωνε το κοινό ότι το Autopilot οδηγεί καλύτερα από τους ανθρώπους». Από την πλευρά της, η Tesla ανακοίνωσε ότι θα ασκήσει έφεση, χαρακτηρίζοντας την απόφαση εσφαλμένη και υποστηρίζοντας πως «λειτουργεί μόνο προς υπονόμευση της ασφάλειας στην αυτοκινητοβιομηχανία».
Έρχονται και άλλες αγωγές για την Tesla;
Η εταιρεία έχει βρεθεί αντιμέτωπη με αρκετές παρόμοιες αγωγές σχετικά με τις δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης των οχημάτων της, ωστόσο οι περισσότερες υποθέσεις είτε διευθετήθηκαν εξωδικαστικά είτε απορρίφθηκαν πριν φτάσουν στο ακροατήριο. Νομικοί εκτιμούν ότι η συγκεκριμένη απόφαση μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερες αγωγές και να αυξήσει το κόστος μελλοντικών διακανονισμών. Όπως σχολίασε ο Άλεξ Λέμαν, καθηγητής νομικής στο Πανεπιστήμιο Marquette, «πρόκειται για σημαντική υπόθεση, καθώς είναι η πρώτη φορά που η Tesla καταδικάζεται σε μία από τις θανατηφόρες υποθέσεις που σχετίζονται με την τεχνολογία Autopilot».
Η υπόθεση αφορούσε το περιστατικό της 25ης Απριλίου 2019, όταν ο Τζορτζ ΜακΓκί οδηγούσε το Model S με ταχύτητα περίπου 100 χλμ/ώρα και προσέκρουσε στο σταθμευμένο όχημα των θυμάτων, την ώρα που εκείνοι βρίσκονταν δίπλα του στην άκρη του δρόμου. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο οδηγός έσκυψε για να πιάσει το κινητό του τηλέφωνο που είχε πέσει στο πάτωμα, χωρίς να λάβει ειδοποιήσεις από το σύστημα, ενώ παραβίασε πινακίδα stop και φωτεινό σηματοδότη.
Όπως σημείωσε ο Φίλιπ Κούπμαν, καθηγητής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon, «έχουμε έναν οδηγό που ενήργησε λανθασμένα, ωστόσο οι ένορκοι έκριναν ότι και η Tesla συνέβαλε στο δυστύχημα. Ο μόνος τρόπος για να καταλήξουν σε τέτοια απόφαση ήταν να εντοπίσουν ελάττωμα στο λογισμικό του Autopilot, κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία». Η Tesla, στην ανακοίνωσή της, επέμεινε ότι την αποκλειστική ευθύνη έφερε ο οδηγός, αναφέροντας: «Κανένα αυτοκίνητο το 2019, και κανένα σήμερα, δεν θα είχε αποτρέψει αυτό το ατύχημα».