Οι απότομες μειώσεις στις τουριστικές δαπάνες για είδη πολυτελείας στην Ιαπωνία και την Ευρώπη επηρεάζουν αρνητικά τις πωλήσεις του κλάδου, προσθέτοντας στις προκλήσεις για έναν τομέα που παλεύει με το τέλος μιας πολυετούς άνθησης και τις επιπτώσεις των αμερικανικών δασμών.
Οι πωλήσεις του δεύτερου τριμήνου στον κολοσσό ειδών πολυτελείας του LVMH, καθώς και στις Prada και Moncler, πλήττονταιαπό τις χαμηλότερες δαπάνες των Αμερικανών τουριστών στην Ευρώπη και των Κινέζων τουριστών στην Ιαπωνία.
Πέρυσι, οι μειωμένες πωλήσεις ειδών πολυτελείας ενισχύθηκαν από την ανοιξιάτικη αύξηση της ζήτησης στην Ιαπωνία, αφού οι Κινέζοι καταναλωτές συνέρρευσαν στη χώρα για να αγοράσουν επώνυμες τσάντες και παπούτσια, εκμεταλλευόμενοι την αδυναμία του γιεν, το οποίο είχε πέσει στο χαμηλότερο επίπεδό του εδώ και πάνω από 30 χρόνια.
Εν τω μεταξύ, οι Αμερικανοί τουρίστες ξόδευαν ελεύθερα σε ευρωπαϊκές μπουτίκ, καθώς ένα ισχυρό δολάριο ενίσχυσε την αγοραστική τους δύναμη στο εξωτερικό.
Αλλά αυτοί οι ούριοι άνεμοι έχουν εξαφανιστεί φέτος καθώς το γεν ανακάμπτει και το δολάριο υποχωρεί, ουσιαστικά αφαιρώντας ένα μαξιλάρι για τον κλάδο καθώς αντιμετωπίζει την υποτονική ζήτηση στις βασικές αγορές, ΗΠΑ και Κίνα.

Gucci
Οι τουρίστες δεν ξοδεύουν ηια είδη πολυτελείας
Η οικονομική διευθύντρια της LVMH, Σεσίλ Καμπανίς, ανέφερε τις αλλαγές στα πρότυπα δαπανών των τουριστών ως τον κύριο λόγο για τον οποίο οι πωλήσεις στο βασικό τμήμα μόδας και δερμάτινων ειδών μειώθηκαν οργανικά κατά 9% το δεύτερο τρίμηνο.
Οι δαπάνες των Αμερικανών τουριστών επιβραδύνθηκαν «πολύ έντονα», δήλωσε η Καμπανίς στους Financial Times τον περασμένο μήνα, προσθέτοντας ότι η αυξημένη δαπάνη από τους ντόπιους στην Ασία δεν ήταν επαρκής για να αντισταθμίσει τις μειώσεις που υπέστη η LVMH στην Ιαπωνία.
Κατά το δεύτερο τρίμηνο του περασμένου έτους, οι πωλήσεις στην Ιαπωνία αυξήθηκαν κατά 57% στον όμιλο LVMH, και κατά 27% στον ιδιοκτήτη της Gucci, Kering.
Στην έκθεση κερδών της τον περασμένο μήνα, η ιταλική μάρκα εξωτερικών ενδυμάτων Moncler απέδωσε την πτώση των οργανικών πωλήσεων κατά 2% στις ασθενέστερες δαπάνες των Αμερικανών στην Ευρώπη και των Κινέζων αγοραστών στην Ιαπωνία.
Στην Prada, όπου οι τουρίστες συνεισφέρουν το 30% των πωλήσεων παγκοσμίως, η διοίκηση απέδωσε επίσης στους ίδιους παράγοντες μια μείωση 2% στις πωλήσεις του πρώτου εξαμήνου της ομώνυμης μάρκας.
Το δολάριο ΗΠΑ έχει υποχωρήσει κατά περισσότερο από 10% έναντι του ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2025, καθώς οι ανησυχίες για τον πληθωρισμό, που σχετίζονται με τους δασμούς του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, προκάλεσαν εκποίηση αμερικανικών περιουσιακών στοιχείων.
Αυτό έχει μειώσει το κίνητρο για τους Αμερικανούς ταξιδιώτες να ζήσουν τις φαντασιώσεις τους «Emily in Paris» με ξοδεύοντας πολλά χρήματα στις πολυτελείς μπουτίκ της ηπείρου.

Και η Ελβετία πλήττεται
Οι αναλυτές της Citi σημείωσαν ότι ακόμη και η Richemont, με έδρα την Ελβετία, όπου οι πωλήσεις κοσμημάτων στα Cartier και Van Cleef & Arpels στήριξαν ένα ακόμη τρίμηνο διψήφιας αύξησης εσόδων, θα δεχθεί πιέσεις από τις ασθενέστερες τουριστικές δαπάνες στην Ιαπωνία και την Ευρώπη κατά το επόμενο έτος.
Οι τουριστικές δαπάνες επιβραδύνονται, καθώς οι προοπτικές για τις τοπικές δαπάνες στις δύο σημαντικότερες αγορές πολυτελείας παραμένουν αβέβαιες. Η εμπιστοσύνη των Κινέζων καταναλωτών, κλονισμένη από τη μείωση των τοπικών αξιών των περιουσιακών στοιχείων μετά την πανδημία, παραμένει κολλημένη σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.
Και η ζήτηση στις ΗΠΑ, τη μεγαλύτερη αγορά πολυτελών προϊόντων σε πωλήσεις, φαίνεται εύθραυστη, καθώς οι δασμοί του Τραμπ απειλούν να προκαλέσουν ένα ακόμη κύμα πληθωρισμού τιμών σε αγαθά που κατασκευάζονται στο εξωτερικό.
Η Bernstein προβλέπει μείωση 2% στα παγκόσμια έσοδα από είδη πολυτελείας το 2025, αντιστρέφοντας την προηγούμενη πρόβλεψή της για ανάπτυξη 5% λόγω της αυξημένης πιθανότητας παγκόσμιας ύφεσης.
Η μείωση των τουριστικών αγορών συνδέεται με βαθύτερα ερωτήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ο οποίος εκμεταλλεύτηκε τα χρόνια έντονης ζήτησης προωθώντας αυξήσεις τιμών άνω του πληθωρισμού, σύμφωνα με τον αναλυτή της Bernstein, Λούκα Σόλκα.
«Οι καταναλωτές πολυτελών προϊόντων εξακολουθούν να αναζητούν αξία – οι Κινέζοι τουρίστες δεν βρίσκονται στην Ιαπωνία επειδή θέλουν να δουν το όρος Φούτζι», δήλωσε στους FT ο Σόλκα.
«Αυτή είναι μια έμμεση ένδειξη ότι πάρα πολλά είδη πολυτελείας οι μάρκες προώθησαν πάρα πολλές αυξήσεις τιμών και ότι πρέπει να κάνουν κάποια έρευνα αγοράς για να προσελκύσουν ξανά τους καταναλωτές — ιδίως τις μεσαίες τάξεις».