Σε μια εποχή που η βιωσιμότητα έχει μετατραπεί από τάση σε απαίτηση, οι καταναλωτές κοιτούν πίσω από τις ετικέτες.
Όμως, στην περίπτωση της Shein, αυτό που βρήκαν φαίνεται να είναι περισσότερο marketing παρά πράξη.
Η πολυσυζητημένη πλατφόρμα ταχείας μόδας βρίσκεται ξανά στο στόχαστρο των ευρωπαϊκών αρχών — αυτή τη φορά στη Ρώμη.
Ιταλικό «όχι» στο Greenwashing της Shein
Η ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού (AGCM) επέβαλε πρόστιμο ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ στη Shein για παραπλανητικές πρακτικές σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των προϊόντων της.
Η απόφαση ακολουθεί έρευνα που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2024, επικεντρωμένη στην παρουσίαση των οικολογικών και κοινωνικών προσπαθειών της εταιρείας, αναφέρει το πρακτορείο Reuters.
Το πρόστιμο αφορά την Infinite Styles Services Co. Limited, εταιρεία με έδρα το Δουβλίνο που διαχειρίζεται το ευρωπαϊκό σκέλος της Shein.
Υπερβολές και ασάφειες στις «πράσινες» δεσμεύσεις
Η AGCM κατηγόρησε τη Shein ότι υπερτόνιζε ή διατύπωνε με γενικότητες τις περιβαλλοντικές της δεσμεύσεις, ενώ σε άλλες περιπτώσεις παρέλειπε βασικές πληροφορίες ή τις παρουσίαζε με τρόπο που μπορούσε να παραπλανήσει τους καταναλωτές.
Ειδικά η συλλογή “evoluSHEIN by design” βρέθηκε στο στόχαστρο, καθώς παρουσιάστηκε ως οικολογική, ενώ οι ίνες που χρησιμοποιούνται και τα διαθέσιμα συστήματα ανακύκλωσης δεν στηρίζουν τέτοιον ισχυρισμό, σύμφωνα με την Αρχή.
Όπως αναφέρει το Euronews, Ιταλοί αξιωματούχοι αμφισβήτησαν επίσης τις δηλώσεις της Shein σχετικά με τους στόχους της για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι στοχεύει στη μείωση των εκπομπών κατά 25% έως το 2030 και λέει ότι ελπίζει να φτάσει στο μηδέν έως το 2050.
Η AGCM δήλωσε ότι αυτές οι προτάσεις ήταν «ασαφείς και γενικές» και «αντικρούονταν ακόμη και από μια πραγματική αύξηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της Shein το 2023 και το 2024».
Η απάντηση της Shein
Η Shein δήλωσε ότι συνεργάστηκε πλήρως με τις ιταλικές αρχές και προχώρησε άμεσα σε βελτιώσεις στις εσωτερικές διαδικασίες ελέγχου και στο περιεχόμενο του ιστοτόπου της, ώστε οι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί να είναι πλέον σαφείς, ελέγξιμοι και σύμφωνοι με τους κανονισμούς.
Επαναλαμβανόμενες κυρώσεις στην Ευρώπη
Η υπόθεση στην Ιταλία ακολουθεί πρόσφατο πρόστιμο 40 εκατ. ευρώ από τις γαλλικές αρχές, για ψευδείς εκπτώσεις και περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς.
Μια 11μηνη έρευνα από τις γαλλικές αρχές διαπίστωσε ότι η Shein είχε εμπλακεί σε «παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές προς τους καταναλωτές», ιδίως «σχετικά με την πραγματικότητα των χορηγηθεισών μειώσεων τιμών και το εύρος των δεσμεύσεων σχετικά με τους περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς».
Η Shein αποδέχτηκε το πρόστιμο και δήλωσε ότι είχε ήδη λάβει μέτρα για την αποκατάσταση των παραβιάσεων, αφού ειδοποιήθηκε από την ρυθμιστική αρχή πέρυσι.
Η εταιρεία δεν δημοσιοποιεί ενημερώσεις για τα κέρδη της, αν και πηγές που γνωρίζουν την εταιρεία δήλωσαν στο Bloomberg ότι κατά το πρώτο τρίμηνο, τα καθαρά κέρδη της εταιρείας αυξήθηκαν σε πάνω από 400 εκατ. δολάρια (346 εκατ. ευρώ), ενώ τα έσοδα ήταν σχεδόν 10 δισ. δολάρια (8,6 δισ. ευρώ).
Σύμφωνα με τις πηγές, το περιθώριο κέρδους της Shein αυξήθηκε από τους πελάτες που έσπευσαν να προλάβουν τους δασμούς από την αμερικανική κυβέρνηση.
«Η Shein έχει ευθύνη απέναντι στο κοινό»
Η AGCM τόνισε ότι ο τομέας της ταχείας μόδας είναι ιδιαίτερα ρυπογόνος, και ως εκ τούτου η Shein έχει αυξημένη ευθύνη απέναντι στο κοινό.
Μάλιστα, επισήμανε ότι, παρά τις υποσχέσεις για μείωση εκπομπών, οι εκπομπές της Shein αυξήθηκαν τα έτη 2023 και 2024.