Θετικούς ρυθμούς μεταβολής καταγράφει η αξία των πωλήσεων καλλυντικών στην ελληνική αγορά τα τελευταία έτη, τάση η οποία εν μέρει οφείλεται και στις ανατιμήσεις των προϊόντων, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στη νέα κλαδική μελέτη ICAP CRIF.
Αναμφισβήτητα, όμως, οι πληθωριστικές πιέσεις των τελευταίων ετών οι οποίες οδηγούν στη μείωση του εισοδήματος των καταναλωτών σε όρους αγοραστικής δύναμης, η αύξηση στις τιμές των πρώτων υλών καλλυντικών και κατ’ επέκταση στην τελική τιμή των προϊόντων δυσχεραίνουν την ανάπτυξη και ενίσχυση του «τζίρου» των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά καλλυντικών.
Πώς κινήθηκαν τα κέρδη
Ειδικότερα, με βάση τη μελέτη, οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος 32 επιχειρήσεων παρουσίασαν συνεχή άνοδο την τριετία 2021-2023. Το 2023 το σύνολο των πωλήσεων των εξεταζόμενων επιχειρήσεων σημείωσε αύξηση 7,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Παρόμοια πορεία ακολούθησαν τα συνολικά μικτά κέρδη, καταγράφοντας ωστόσο αύξηση με υψηλότερο ρυθμό (από τις πωλήσεις) το 2023 (+13,6%). Άνοδο παρουσίασαν τα κέρδη EBITDA το έτος 2023 (+16,9%), μετά τη μείωση που κατέγραψαν το προηγούμενο έτος.
Όπως σημειώνει η κυρία Σταματίνα Παντελαίου, διευθύντρια Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF « ανατιμήσεις των προϊόντων βρέθηκαν στο απόγειό τους τη διετία 2022-2023. Ωστόσο, το 2024 οι πληθωριστικές πιέσεις στα εξεταζόμενα προϊόντα αποκλιμακώθηκαν, αλλά αρκετοί καταναλωτές έχουν στραφεί σε πιο προσιτές και οικονομικότερες επιλογές προϊόντων».
Αναδεικνύει, δε, ως σημαντικότερους παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση των προϊόντων περιποίησης και ομορφιάς τις τιμές πώλησης αυτών σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, τη διάρθρωση του πληθυσμού ανά φύλο και ηλικιακή ομάδα, την εποχικότητα, τη διαφημιστική προβολή τους κ.ά.

Ενισχυμένες εξαγωγές
Από την πλευρά της η κυρία Ελένη Δεμερτζή, Senior Manager της Διεύθυνσης Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, αναφέρει ότι «η αξία της συνολικής εγχώριας παραγωγής καλλυντικών (σε τιμές χονδρικής) παρουσίασε συνεχή αύξηση μετά το 2020, καταγράφοντας μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής περίπου 11% την περίοδο 2021-2024. Φυσικά, μέρος της ανόδου τροφοδοτείται και από τις ενισχυμένες εξαγωγές. Το μεγαλύτερο μερίδιο στην εγχώρια παραγωγή καλλυντικών, σε όρους αξίας, καταλαμβάνουν διαχρονικά τα προϊόντα περιποίησης δέρματος (προσώπου και σώματος) και ακολουθούν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών».
Παράλληλα, οι συνολικές πωλήσεις καλλυντικών (σε αξία) στην Ελλάδα κατέγραψαν συνεχή άνοδο τα τελευταία έτη. Ειδικότερα, το 2023 η συνολική αξία ενισχύθηκε κατά 12% περίπου, ενώ για το 2024 εκτιμάται μικρότερος ρυθμός αύξησης της αγοράς (+6% περίπου). Η ζήτηση καλύπτεται κατά κύριο λόγο από εισαγόμενα προϊόντα, οι πωλήσεις των οποίων κινούνται επίσης σε ανοδική τροχιά.
Αξιόλογη αύξηση παρουσιάζουν και οι εξαγωγές καλλυντικών την τελευταία τετραετία, σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου της τάξης του 14%. Επισημαίνεται όμως, ότι μέρος αυτών αφορά εισαγόμενα είδη τα οποία επανεξάγονται. Για τη διετία 2025-2026 προβλέπεται περαιτέρω άνοδος της αξίας της εγχώριας αγοράς καλλυντικών, αλλά με μικρούς ρυθμούς (4%-5%).
Τα πρώτα σε πωλήσεις προϊόντα
Τα προϊόντα περιποίησης δέρματος, τα οποία αποτελούν διαχρονικά την κυριότερη κατηγορία καλλυντικών, εκτιμάται ότι κάλυψαν περίπου το 52% της συνολικής αξίας πωλήσεων το τελευταίο έτος, ενώ ακολουθούν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών με αντίστοιχο ποσοστό 26%.
Διαπιστώνεται επίσης ότι τα τελευταία έτη υπάρχει αυξημένο καταναλωτικό ενδιαφέρον για καλλυντικά φυσικής προέλευσης, καθώς επίσης και για προϊόντα με βάση το ελαιόλαδο. Αξιόλογη άνοδος των πωλήσεων παρατηρείται και στα προϊόντα ανδρικής περιποίησης (προσώπου, γενειάδας κ.λπ.), με τους άνδρες καταναλωτές να τα προμηθεύονται πλέον σε μεγαλύτερη συχνότητα και ποικιλία.
Τα κανάλια διανομής
Βασικό στοιχείο που διαφοροποιεί τις εταιρείες του κλάδου αποτελούν τα κανάλια διανομής των προϊόντων τους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Κλαδικής Μελέτης της ICAP CRIF, το κανάλι της ευρείας διανομής εκτιμάται ότι κάλυψε περίπου το 32% της συνολικής αξίας των πωλήσεων καλλυντικών και ακολουθούν τα φαρμακεία και η επιλεκτική διανομή. Όπως αναφέρει η κυρία Δεμερτζή, παρότι το “φυσικό” κανάλι (κατάστημα) παραμένει ισχυρό, πολλοί καταναλωτές έχουν στραφεί στην αγορά καλλυντικών μέσω του διαδικτύου (e-commerce).
Το συγκεκριμένο κανάλι έχει ενισχύσει την παρουσία του στην αγορά, καθώς οι ηλεκτρονικές πωλήσεις καλλυντικών προσφέρουν πληθώρα επιλογών, ταχύτητα στις συναλλαγές και ευελιξία στον τρόπο παράδοσης. Το μερίδιο του εξεταζόμενου καναλιού κυμαίνεται περίπου στο 15% και αφορά τις ηλεκτρονικές πωλήσεις από όλα τα κανάλια διανομής.
