Σε φάση ριζικής αναδιάταξης βρίσκεται το ελληνικό εμπόριο, το οποίο αναζητεί βηματισμό λίγα χρόνια μετά την έξοδο από την εφιαλτική εμπειρία της πανδημίας. Νέες εμπορικές πιάτσες αναδύονται, ιστορικοί δρόμοι όπως η πολύπαθη Σταδίου αναγεννώνται, ενώ τα εμπορικά κέντρα αποκτούν άλλη δυναμική και χαρακτήρα.
Σήμα κατατεθέν της αλλαγής που κυοφορείται είναι η επέκταση των πολυεθνικών και των μεγάλων αλυσίδων, οι οποίες επενδύουν εκατομμύρια ευρώ στην καταναλωτική εμπειρία, και η εμφανής υποχώρηση των μεμονωμένων μικρομεσαίων εμπόρων.
Οι τελευταίοι, στην πλειονότητά τους, αδυνατούν να ακολουθήσουν την επενδυτική φρενίτιδα που έχει εκτοξεύσει τα ενοίκια των καταστημάτων. Οχι μόνο στην Ερμού, τον πιο δημοφιλή εμπορικό δρόμο της χώρας όπου τα μηνιαία μισθώματα κινούνται στην περιοχή των 300 ευρώ το τ.μ.(!), αλλά και σε όλη την επικράτεια.
Η «μάχη των δρόμων»
Ο 15ος ακριβότερος δρόμος στον κόσμο, σύμφωνα με έρευνα της Cushman & Wakefield, αλλά και το Κολωνάκι συνεχίζουν να προσελκύουν γνωστές μάρκες, όπως οι JD Sports, Pandora, Adidas και Vakko, που στήνουν καταστήματα-ναυαρχίδες. Πρόκειται για δύο εμπορικές πιάτσες υψηλού προφίλ, όπου όλα τα γνωστά ονόματα του λιανεμπορίου επιδιώκουν να έχουν παρουσία.
Πέρα από τις σταθερές αξίες του ιστορικού κέντρου, δυναμικό comeback επιχειρεί η οδός Σταδίου. Η ιστορική αυτή οδός, που κάποτε αποτελούσε την καρδιά του αθηναϊκού εμπορίου, επιχειρεί σήμερα να γυρίσει σελίδα και να ανακτήσει τη χαμένη της αίγλη.
Μετά από χρόνια απαξίωσης και παρακμής, με τα σφραγισμένα ρολά και τα κτίρια φαντάσματα κυριαρχούν, νέες πρωτοβουλίες έρχονται να συμβάλουν στην αναγέννησή της.
Η Στοά Αρσακείου
Πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια διεκδικεί η Στοά, το project για την αναμόρφωση του Αρσακείου Μεγάρου, ενός εμβληματικού ακινήτου που φιλοδοξεί να μετατραπεί σε έναν πολυσυλλεκτικό προορισμό.
Η Σταδίου ποντάρει στην καθημερινή κυκλοφορία 450.000 δυνητικών πελατών και την τουριστική άνθηση της Αθήνας, αλλά και στο γεγονός πως το 30% των κατοίκων των βορείων προαστίων δηλώνει πρόθυμο να την επισκεφθεί για αγορές.
Η εταιρεία Legendary Food, που έχει αναλάβει την ανάπτυξη και διαχείριση του χώρου για 35 χρόνια, φιλοδοξεί να μετατρέψει τη Στοά σε έναν από τους πιο επισκέψιμους προορισμούς της Αθήνας, με στόχο τα 3 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως.
Η αντίστροφη μέτρηση έχει ήδη ξεκινήσει, με την εμπορική πτέρυγα επί της Σταδίου να έχει ζωντανέψει με καταστήματα όπως τα The Bostonians και Lacoste, ενώ η Nike εγκαινίασε πριν από μερικά 24ωρα το δέκατο κατάστημά της στην Ελλάδα μέσα στο Μέγαρο Αρσακείου. Η «καρδιά» του εγχειρήματος, οι χώροι εστίασης, αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο.
Η Ομόνοια και το Μινιόν
Η αναβίωση του Κέντρου δεν περιορίζεται στη Σταδίου. Στην Ομόνοια, μια πλατεία που για πολλά χρόνια είχε χάσει την αίγλη της, η επιστροφή του ιστορικού πολυκαταστήματος Μινιόν αποτελεί σημείο καμπής. Η επένδυση της Dimand, ύψους 55 εκατομμυρίων ευρώ, μεταμορφώνει το κτίριο των 18.580 τ.μ. σε ένα συγκρότημα μεικτών χρήσεων, που θα φιλοξενήσει γραφεία, εμπορικά καταστήματα, αλλά και κατοικίες, με στόχο την επαναφορά μόνιμων κατοίκων στην περιοχή.
Ο πρώτος μεγάλος ενοικιαστής είναι η Zara, η οποία έστησε το «αρχηγείο» της καταλαμβάνοντας 6.000 τ.μ. σε τέσσερα επίπεδα, αποτελώντας ένα flagship store που δίνει ώθηση σε ολόκληρη την περιοχή.
Πόλος έλξης τα malls
Ηχηρό «παρών» στον νέο χάρτη του εμπορίου δίνουν και τα μεγάλα malls, τα οποία αλλάζουν μορφή και στόχευση. Οι προοπτικές, σύμφωνα με τους ειδικούς του real estate, είναι μεγάλες, καθώς η Ελλάδα υστερεί σημαντικά σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, με μόλις 56 τ.μ. μεικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας ανά 1.000 κατοίκους, έναντι 88 τ.μ. στη Σερβία και 103 τ.μ. στη Βουλγαρία. Αυτό το κενό δημιουργεί ένα πρόσφορο έδαφος για νέες επενδύσεις.
Το πιο εμβληματικό έργο που έχει μπει σε ράγες είναι το The Ellinikon Mall στο Ελληνικό, που αναλαμβάνει να κατασκευάσει η ΤΕΡΝΑ. Με προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ, το νέο mall θα είναι το μεγαλύτερο της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα στη Νότια Ευρώπη, με 100.000 τ.μ. μεικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας και περίπου 350 καταστήματα. Δεν πρόκειται απλώς για ένα εμπορικό κέντρο, αλλά για έναν προορισμό εμπειρίας, με εκτεταμένους χώρους ψυχαγωγίας, κινηματογραφικό συγκρότημα και30.000 τ.μ. πρασίνου.
Η δυναμική του έργου είναι ήδη εντυπωσιακή, με το 63,5% της συνολικής επιφάνειας να έχει ήδη συμφωνηθεί για μίσθωση, με τα ενοίκια να διαμορφώνονται στα 52 ευρώ/τ.μ.
Στο Ελληνικό
Στα σκαριά βρίσκεται και το Riviera Galleria, το οποίο θα αναπτυχθεί στην παραλία του Ελληνικού. Με προϋπολογισμό 120 εκατ. ευρώ, το Galleria φιλοδοξεί να προσελκύσει διεθνή πολυτελή brands και premium εστιατορίων.
Σχέδια αναμόρφωσης του Village Park στου Ρέντη έχουν η Premia των αδελφών Γεωργιάδη και ο Γιάννης Αντετοκούνμπο, οι οποίοι απέκτησαν το ακίνητο πριν από μερικούς μήνες. Πληροφορίες θέλουν να επενδύουν 10-15 εκατ. ευρώ με στόχο να δημιουργήσουν έναν χώρο συνάντησης και ψυχαγωγίας, πέρα από την απλή αγορά προϊόντων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ (ΟΤ) – ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ