Δασμοί Τραμπ: Σε αναμμένα κάρβουνα οι εμπορικοί εταίροι αναμένοντας μειώσεις

Η απογοήτευση και οι οικονομικές απώλειες αυξάνονται σε ΕΕ, Βρετανία, Ιαπωνία, Νότια Κορέα, καθώς συνεχίζεται η αναμονή για τις μειώσεις δασμών του Τραμπ

Δασμοί Τραμπ: Σε αναμμένα κάρβουνα οι εμπορικοί εταίροι αναμένοντας μειώσεις

Τον προηγούμενο Μάιο, ο βρετανός πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ, μιλώντας σε ένα εργοστάσιο της Jaguar Land Rover, εξέφραζε τη βεβαιότητα ότι η εμπορική συμφωνία του με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ -η πρώτη που συνήφθη μεταξύ των ΗΠΑ και εμπορικού εταίρου- περιελάμβανε μείωση των αμερικανικών δασμών στον βρετανικό χάλυβα στο μηδέν.

Περισσότερο από τρεις μήνες αργότερα, ο λομπίστας χάλυβα Πίτερ Μπρέναν, διευθυντής εμπορικής και οικονομικής πολιτικής στον βιομηχανικό φορέα UK Steel που αντιπροσωπεύει τη βιομηχανία χάλυβα της Βρετανίας, ακόμη περιμένει να δει αυτή τη μείωση.

Οπως δήλωσε στο Bloomberg, τα περισσότερα μέλη είχαν μειώσεις παραγγελιών από τις ΗΠΑ, λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με τον φόρο εισαγωγών 25% της Αμερικής.

«Αυξάνεται η ανησυχία ότι η οριστικοποίηση της συμφωνίας για τον χάλυβα έχει υποχωρήσει από τη λίστα προτεραιοτήτων τόσο για τις κυβερνήσεις του Ηνωμένου Βασιλείου όσο και των ΗΠΑ», δήλωσε ο Μπρέναν την περασμένη εβδομάδα. «Η βούληση για την ολοκλήρωση της συμφωνίας μπορεί κάλλιστα να υποχωρεί και από τις δύο πλευρές».

Η απογοήτευση και οι οικονομικές απώλειες, όπως αυτές στη Βρετανία, αυξάνονται σε Ιαπωνία, ΕΕ και Νότια Κορέα.

Οι τρεις αυτοί εμπορικοί εταίροι των ΗΠΑ έκαναν παρόμοιες ανακοινώσεις τον τελευταίο μήνα: ότι από τις συνομιλίες συμπέραναν πως η Ουάσινγκτον ήταν επιεικής όσον αφορά τις εξαγωγές αυτοκινήτων.

Αλλά για τους τρεις αυτούς εξαγωγείς αυτοκινήτων, που, σε αντίθεση με τη Βρετανία, αντιμετωπίζουν δασμό 50% στον χάλυβα και στο αλουμίνιο, η αναμονή συνεχίζεται, ενώ ένας αμερικανικός φόρος που δικαιολογείται για λόγους εθνικής ασφάλειας στα εισαγόμενα Toyota, BMW, Hyundai κ.ά.παραμένει στο συντριπτικό 25%.

«Συνεχίζουμε να βλέπουμε ζημιές – η αιμορραγία δεν έχει σταματήσει», δήλωσε ο επικεφαλής διαπραγματευτής εμπορίου της Ιαπωνίας, Ριοσέι Ακαζάβα, στις 15 Αυγούστου, αναφερόμενος στην αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας. «Θέλουμε την εκτελεστική εντολή το συντομότερο δυνατό».

Ατέρμονες διαπραγματεύσεις

Πριν από τρεις εβδομάδες, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, συμφώνησε με τον Τραμπ για έναν «all-inclusive» δασμό 15%, τον οποίο οι αξιωματούχοι στις Βρυξέλλες αντιλήφθηκαν ως ένα ανώτατο όριο που θα ίσχυε και για τα αυτοκίνητα.

Η VDA, η οποία εκπροσωπεί την αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, πιέζει για ταχεία εφαρμογή, ώστε να μειωθεί ένα «σημαντικό βάρος» για τους κατασκευαστές και τους προμηθευτές τους.

«Η συμφωνία μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ δεν έχει ακόμη φέρει καμία σαφήνεια ή βελτίωση για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία», ανέφερε η πρόεδρος της VDA, Χίλντεργκαρντ Μούλερ, σε δήλωσή της στο Bloomberg News στις 14 Αυγούστου. «Το κόστος που προκύπτει ανέρχεται σε δισεκατομμύρια και συνεχίζει να αυξάνεται».

Η Δρ Σεσίλια Μάλμστρομ, πρώην ευρωπαία επίτροπος Εμπορίου, τόνισε ότι τυχόν καθυστερήσεις μπορεί να είναι καθαρά διοικητικές. Πρόσθεσε, όμως, πως «αν δεν συμβεί τίποτα, θα υπάρξει τεράστια πίεση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προβεί σε αντίποινα ή να ενεργήσει με κάποιον τρόπο, ειδικά από αυτοκινητοβιομηχανίες στη Γερμανία, την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Σουηδία και άλλες χώρες», είπε. «Υπάρχουν τόσα πολλά άλλα πράγματα που είναι ασαφή στη συμφωνία ΕΕ-ΗΠΑ που επομένως είναι πιθανό να βλέπουμε ατελείωτες διαπραγματεύσεις και πολλές καθυστερήσεις».

Η αβεβαιότητα της Ιαπωνίας

Πριν από την ανακοίνωση της ΕΕ, ΗΠΑ και Ιαπωνία κατέληξαν σε απροσδόκητη συμφωνία στις 22 Ιουλίου που μείωσε τους γενικούς δασμούς και τους φόρους αυτοκινήτων στο 15%.

Μέχρι στιγμής έχουν εφαρμοστεί οι ευρύτεροι δασμοί, αλλά ο πρόσθετος φόρος στα αυτοκίνητα παραμένει στο 25%.

Αξιωματούχοι στην Ιαπωνία περιμένουν την κτελεστική εντολή Τραμπ για τη μείωση των φόρων αυτοκινήτων, καθώς και επίσημη οδηγία για να διευκρινιστεί ότι οι καθολικοί δασμοί δεν προστίθενται στους υπάρχοντες δασμούς.

Ο Ακαζάβα ανέφερε πως μια ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία χάνει 100 εκατομμύρια γιεν ($680.000) κάθε ώρα λόγω των δασμών.

Τον Ιούλιο, η Nissan Motor δήλωσε ότι προέβλεπε πλήγμα 300 δισεκατομμυρίων γιεν από τον χαμηλότερο δασμολογικό συντελεστή, μειωμένο από μια προηγούμενη εκτίμηση 450 δισεκατομμυρίων γιεν.

Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος Ιβάν Εσπινόζα προειδοποίησε για τις δυσκολίες στην παροχή ακριβούς πρόβλεψης, εφόσον δεν είναι σαφές πότε και με ποιον τρόπο θα τεθούν σε ισχύ οι δασμοί.

Η Νότια Κορέα στην ίδια βάρκα

Σε παρόμοιο δίλημμα βρίσκεται η Νότια Κορέα, η οποία ανακοίνωσε μια εμπορική συμφωνία με την Ουάσινγκτον στις 31 Ιουλίου.

Η συμφωνία προβλέπει δασμό 15% στις εισαγωγές προς ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων, παράλληλα με μια κορεατική δέσμευση για επένδυση 350 δισεκατομμυρίων δολαρίων με επίκεντρο τη ναυπηγική βιομηχανία, και 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε αγορές ενέργειας.

Αλλά όπως και στην Ιαπωνία, ο δασμός αυτοκινήτων παραμένει στο 25%.

Ενώ οι εξαγωγές της Νότιας Κορέας συνολικά παρέμειναν ανθεκτικές κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, χάρη στην προαποστολή εταιρειών ενόψει υψηλότερων δασμών από τις ΗΠΑ, η αξία των αποστολών αυτοκινήτων προς τις ΗΠΑ μειώθηκε σχεδόν κατά 17% και οι εξαγωγές χάλυβα μειώθηκαν περισσότερο από 11%, σύμφωνα με τα εμπορικά στοιχεία.

Σύμφωνα με την αναλύτρια του Bloomberg Intelligence, Τζοάνα Τσεν, η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Νότιας Κορέας, Hyundai Motor, και η θυγατρική της Kia, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν έως και 5 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ σε πρόσθετα κόστη φέτος, ακόμη και με δασμό 15% στα αυτοκίνητα.

Ενώ η αποφυγή ενός φόρου 25% θα εξοικονομήσει περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, ο δασμός συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους εν μέσω χαμηλότερης ζήτησης και αυστηρότερων επιδοτήσεων, εντείνοντας τον ανταγωνισμό με τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, δήλωσε η Τσεν.

Η προγραμματισμένη συνάντηση του νέου νοτιοκορεάτη προέδρου με τον Τραμπ θα δοκιμάσει την ανθεκτικότητα της επενδυτικής δέσμευσης των 350 δισεκατομμυρίων δολαρίων, καθώς και τη συμμαχία τους σε ευαίσθητα ζητήματα όπως οι αμυντικές δαπάνες, τα επίπεδα των αμερικανικών στρατευμάτων και η πολιτική για τη Βόρεια Κορέα.

Ο Αζακάβα αναγνώρισε ότι ακόμη και με τη Βρετανία, η πραγματική εφαρμογή βασικών μερών της συμφωνίας τους χρειάστηκε 54 ημέρες. Ως αποτέλεσμα, έχει δηλώσει ότι «δεν είναι κακό» αν μια εκτελεστική εντολή από τις ΗΠΑ έρθει περίπου στα μέσα Σεπτεμβρίου.

Ο Σάμ Λόου, εταίρος της Flint Global στο Λονδίνο και επικεφαλής της πρακτικής εμπορίου και πρόσβασης στην αγορά, δήλωσε ότι «είναι απλώς μια περαιτέρω επιβεβαίωση ότι οι διαπραγματεύσεις δεν τελειώνουν ποτέ».

OT Originals
Περισσότερα από World

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο