Ακρίβεια: Ο πληθωρισμός φουντώνει τις διαπραγματεύσεις λιανεμπορίου – προμηθευτών για τις τιμές στα ράφια

Η ακρίβεια βάζει φωτιά στις διαπραγματεύσεις – Το μήνυμα της Ahold Delhaize στις ξένες πολυεθνικές και η κόντρα Carrefour - Pepsico

Ακρίβεια: Ο πληθωρισμός φουντώνει τις διαπραγματεύσεις λιανεμπορίου – προμηθευτών για τις τιμές στα ράφια

Σε μια εποχή όπου ο πληθωρισμός και η ακρίβεια απειλούν την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, μια σκληρή αλλά αθέατη διαμάχη βρίσκεται σε εξέλιξη: λιανεμπόριο και προμηθευτές (βιομηχανία) διαπραγματεύονται πολλές φορές με έντονο τρόπο για καλύτερες τιμές και προσφορές.

Ο καθένας φυσικά προσπαθεί να κερδίσει το περισσότερο, ωστόσο δεν είναι πάντα εύκολο. Στο εξωτερικό η κατάσταση… μυρίζει μπαρούτι. Κάποιες φορές μάλιστα τα πράγματα μπορεί να ξεφύγουν. Αυτό συνέβη και πριν από περίπου ενάμιση χρόνο, στις αρχές του 2024, στην κορύφωση του πληθωριστικού κύματος. Τότε η Carrefour στη Γαλλία έκανε κάτι σχεδόν αδιανόητο, χρησιμοποιώντας την ισχύ της. Σε μια κίνηση υψηλού ρίσκου, απέσυρε τα προϊόντα της PepsiCo από τα καταστήματά της, δίνοντας για πρώτη φορά στη δημοσιότητα μια διαφωνία που μέχρι πρότινος παρέμενε μυστική. Η διαμάχη, αν και προσωρινή, έδωσε το σήμα για όσα θα ακολουθούσαν. Υστερα από ένα δραματικό τρίμηνο ανταλλαγής αλληλοκατηγοριών για το ποια εταιρεία ευθύνεται για τη διακοπή συνεργασίας τους, οι δύο πλευρές κατέληξαν σε συμφωνία.

Σε αυτόν τον πόλεμο ακρίβειας, οι λιανέμποροι έχουν βρει το πιο ισχυρό τους όπλο: τις ιδιωτικές ετικέτες

Οχι σε υπερβολικές αυξήσεις

Ακόμα και σήμερα ωστόσο, μεγάλοι λιανέμποροι όπως η Ahold Delhaize (μητρική της ΑΒ Βασιλόπουλος) διαμηνύουν πως δεν θα δεχθούν αδικαιολόγητες αυξήσεις τιμών από τις πολυεθνικές, επιμένοντας ότι προτεραιότητα είναι η αύξηση των πωλήσεων και όχι των τιμών.

«Είναι λάθος να στηρίζεις την ανάπτυξη στις ανατιμήσεις» δήλωσε πρόσφατα στο Reuters ο CEO της Ahold, Frans Muller. Μάλιστα, με εσωτερικές ομάδες που παρακολουθούν τις εξελίξεις στις τιμές ενέργειας, εμπορευμάτων και εργατικού κόστους, οι αλυσίδες σουπερμάρκετ έχουν πλέον τα εργαλεία να αμφισβητήσουν τις απαιτήσεις των προμηθευτών.

Από την άλλη πλευρά, οι πολυεθνικές αντιμετωπίζουν αύξηση κόστους σε πρώτες ύλες όπως ο καφές, το κακάο και η ενέργεια. Ο CEO της Beiersdorf (Nivea), Vincent Warnery, αποκάλυψε πως οι retailers σε αγορές όπως η Γερμανία και η Γαλλία όχι μόνο αρνήθηκαν αυξήσεις, αλλά απαίτησαν και μειώσεις τιμών – φτάνοντας μέχρι την απόσυρση προϊόντων από τα ράφια. Η πίεση αυτή κόστισε στην Beiersdorf 2 ποσοστιαίες μονάδες από την ανάπτυξή της στην Ευρώπη.

Η ιδιωτική ετικέτα

Παρόμοιες εντάσεις καταγράφονται και σε άλλες εταιρείες: η Heineken επηρεάστηκε αρνητικά από διαμάχες τιμολόγησης, ενώ η Procter & Gamble ανακοίνωσε νέες αυξήσεις τιμών σε ποσοστό περίπου 5% στις ΗΠΑ για να καλύψει τα κόστη από δασμούς.

Σε αυτόν τον πόλεμο, οι λιανέμποροι έχουν βρει το πιο ισχυρό τους όπλο: τις ιδιωτικές ετικέτες (private labels). Αυτά τα προϊόντα αποτελούν πλέον το αντίπαλο δέος των επώνυμων brands, προσφέροντας μια εναλλακτική λύση στους καταναλωτές και μια σημαντική διαπραγματευτική δύναμη στις ίδιες τις αλυσίδες.

Πέρα από την ανάπτυξη ιδιωτικών ετικετών, οι ευρωπαϊκοί όμιλοι λιανεμπορίου σχηματίζουν στρατηγικές συμμαχίες ώστε να αυξήσουν τη διαπραγματευτική τους ισχύ. Η Carrefour ανακοίνωσε πρόσφατα την ίδρυση της Concordis – μιας νέας ευρωπαϊκής αγοραστικής συμμαχίας – σε συνεργασία με την Cooperative U, με στόχο την προσθήκη ακόμα περισσότερων μελών.

Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ (ΟΤ) – ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

OT Originals
Περισσότερα από Business

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο