Σημαντικά απέχει από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο η ψηφιοποίηση των ΜμΕ στη χώρας μας, καθώς με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία το 2024 μόλις το 53,4% των ΜμΕ παρουσίαζε τουλάχιστον βασικό επίπεδο ψηφιακής έντασης, κατατάσσοντάς μας στην προτελευταία θέση μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ-27 (ευρωπαϊκός μέσος όρος: 72,9%).
Μάλιστα, σύμφωνα με σχετική μελέτη της Alpha Bank, οι ελληνικές ΜμΕ υστερούν έναντι των αντίστοιχων ευρωπαϊκών στη χρήση προηγμένων ψηφιακών τεχνολογιών αν και έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, το 8,2% των μικρών επιχειρήσεων και το 15,9% των μεσαίων επιχειρήσεων χρησιμοποίησαν το 2024 τουλάχιστον μία εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης.
Μολονότι τα δύο ποσοστά είναι σημαντικά μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα του 2023 (3,5% και 5,7%), υστερούν έναντι της πλειονότητας των ευρωπαϊκών κρατών αλλά και έναντι των μέσων όρων της ΕΕ-27 (11,2% και 21%). Αντίθετα, υψηλότερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου είναι το ποσοστό των μικρών επιχειρήσεων που πραγματοποίησαν πωλήσεις μέσω διαδικτύου το 2024 (23,6% έναντι 21,9% στην ΕΕ-27).
Σημειώνεται ότι το εν λόγω ποσοστό για την Ελλάδα κινούνταν στο εύρος 8%-12% κατά την περασμένη δεκαετία, ωστόσο έχει σημειώσει σημαντική αύξηση μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Οι μεσαίες επιχειρήσεις που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές πωλήσεις σε ποσοστό 20,5% το 2024 έναντι 30,5% του μέσου όρου της ΕΕ-27.
Ψηφιακή γραφειοκρατία
Πώς όμως στο θέμα της ψηφιοποίησης θα συγκλίνουν οι ΜμΕ με το μέσο όρο της ΕΕ; Ενδιαφέρον προς τούτο έχει η θέση της ΕΣΕΕ όπως έχει διατυπωθεί από τον πρόεδρό της κ.Στ. Καφούνη, ο οποίος εκτιμά ότι το κλείσιμο αυτής «ψαλίδας» εξαρτάται ευθέως από την αντιμετώπιση της ψηφιακή γραφειοκρατία, η οποία κοστίζει ακριβά και ταλαιπωρεί τις εμπορικές επιχειρήσεις, και υποσκάπτει τις προσπάθειες να παραμείνουν ανταγωνιστικές στον απαιτητικό «μαραθώνιο» του ψηφιακού τους μετασχηματισμού.
Στοχευμένη έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ στους Εμπορικούς Συλλόγους και τις Ομοσπονδίες έδειξε ότι 2 στις 3 αξιολογούν ως σημαντικότερο εμπόδιο την έλλειψη κοινής λειτουργικής βάσης δεδομένων πιστοποιητικών μεταξύ συνεργαζόμενων φορέων του Δημοσίου.
Έξι στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις θεωρούν ως βασικότερο πρόβλημα την ανάγκη περαιτέρω απασχόλησης λογιστή ή παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης για την εμπρόθεσμη διεκπεραίωση διαδικασιών.
Και επιπλέον, στις 10 επιχειρήσεις ανησυχούν για το κόστος απόκτησης ψηφιακών δεξιοτήτων του απασχολούμενου προσωπικού αλλά και το κόστος απόκτησης και συντήρησης των ηλεκτρονικών εφαρμογών.