Το τοπίο του ελληνικού λιανεμπορίου αλλάζει. Όχι δραματικά, αλλά σημαντικά.
Οι τρεις τελευταίες επιχειρηματικές κινήσεις που «τρέχουν» εντός του 2025, ενισχύουν όχι μόνο τη συγκέντρωση της αγοράς, αλλά παράλληλα διαμορφώνουν – σιγά σιγά – κι ένα νέο πλαίσιο μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών τους.
Τα deals Carrefour – Bazaar και Γαλαξίας – Παπαγεωργίου
Κι αν αυτές οι αλλαγές δεν είναι τόσο σαφείς στους μεγάλους πολυεθνικούς ομίλους που προμηθεύουν τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ισχυρές επωνυμίες, είναι αρκετά σαφείς στις μεσαίου μεγέθους – και φυσικά στις μικρότερες – προμηθευτικές επιχειρήσεις. Εκεί τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα και σε αρκετές περιπτώσεις ακόμη και οριακά.
Κι ενώ στην περίπτωση της εξαγοράς της Βazaar AE από την Carrefour ή της ολοκλήρωσης της εξαγοράς της Παπαγεωργίου από την Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας) τα πράγματα δεν αλλάζουν και τόσο – διότι τα μεγέθη είναι μικρά ή αφορούν περιορισμένες αγορές.
Η συμφωνίας Μασούτης με ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός
Όμως είναι προφανές ότι πολλές προμηθευτικές επιχειρήσεις αυτών των κατηγοριών δεν υποδέχθηκαν με χαμόγελα την συμφωνία εξαγοράς της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από την Μασούτης ΑΕ. Πλέον με την ολοκλήρωση – στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί – της μεγάλης συμφωνίας η άλλοτε βορειοελλαδίτικη αλυσίδα θα βρεθεί στην τρίτη ή τέταρτη θέση του κλάδου – μετά από την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη ΑΕΕ, την Lidl Hellas και θα ανταγωνιστεί για την τρίτη θέση με την ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ.
Οι πιέσεις στις προμηθευτικές επιχειρήσεις
Όταν η συγκέντρωση της αγοράς ενισχύεται οι προμηθευτικές επιχειρήσεις – και κυρίως από το μεσαίο μέγεθος και κάτω – νιώθουν μάλλον … δυστυχείς! Αλλά εν προκειμένω όλα τα δεδομένα. Από τους χρόνους αποπληρωμής τους μέχρι τη συχνότητα και το μέγεθος των προσφορών.
Πόσω μάλλον που η Μασούτης ΑΕ διεκδικεί – με διάφορους τρόπους – εδώ και χρόνια ένα ισχυρό μερίδιο στην ήδη κορεσμένη αγορά της Αττικής. Η οποία όμως συγκεντρώνει τον μισό πληθυσμό της χώρας. Το επιχείρησε με την εξαγορά της πάλαι ποτέ Προμηθευτικής, αλλά δεν τα κατάφερε – και δεν θα μπορούσε λόγω του μεγέθους της εξαγορασθείσας εταιρείας.
Η επέκταση της Μασούτης
Αποφάσισε εν συνεχεία να αλλάξει την εικόνα που οι αθηναίοι καταναλωτές προς στιγμήν είχαν αποκτήσει με το μικρό μέγεθος των καταστημάτων της πρώην Προμηθευτικής, δημιουργώντας μεγάλα καταστήματα – αρχίζοντας από την Γλυφάδα και ίσως είναι θέμα χρόνου η λειτουργία του δεύτερου στα Κάτω Πατήσια, ενώ ο κ. Γιάννης Μασούτης έχει προαναγγείλει χωρίς περισσότερες λεπτομέρειες την δημιουργία ενός ακόμη στα Βόρεια Προάστια.
Η απόκτηση του δικτύου της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός του δίνει – αν μη τι άλλο – μία καλή αφετηρία. Αυτό βέβαια θα γίνει σε συνάρτηση με τις σχέσεις της αλυσίδας με τους προμηθευτές της. Κι οι φόβοι των δεύτερων, όπως τουλάχιστον εκφράζονται στις κατ΄ ιδίαν συζητήσεις τους, είναι μάλλον ισχυροί. Δεν θα αργήσει ωστόσο να φανεί αν θα είναι και βάσιμοι….