Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, μία από τις μεγαλύτερες υποβρύχιες διασυνδέσεις διεθνώς, μπήκε και μένει μόνιμα στην πρίζα…
Για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, η περίοδος των δοκιμών που ξεκίνησαν στις 20 Μαΐου και περιελάμβαναν τη θέση και εκτός θέση λειτουργίας της προκειμένου να ελεγχθεί ο εξοπλισμός, ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε ότι εισήλθε σε συνεχή λειτουργία. Ο ΟΤ νωρίτερα σήμερα 25 Αυγούστου το πρωί έκανε γνωστό ότι η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής φτάνει στο τέλος των δοκιμών της.
Σε συνεχή λειτουργία
Ειδικότερα, ο Διαχειριστής ενημερώνει ότι η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των δοκιμών αποδοχής συστήματος (SAT) του έργου από τον Ανάδοχο, σε συνεργασία με την Ariadne Interconnection και τον ΑΔΜΗΕ, τίθεται σε συνεχή λειτουργία.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής θα βρίσκεται σε συνεχή λειτουργία για τους επόμενους δύο μήνες και ακολούθως το μεγαλύτερο και πιο σύνθετο έργο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που έχει κατασκευαστεί στη χώρα, θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία.
Οι δοκιμές για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής
Είχε προηγηθεί το τελευταίο τρίμηνο η επιτυχής μεταφορά φορτίων ηλεκτρικής ενέργειας από και προς την Κρήτη σε διάφορα σενάρια λειτουργίας. Επίσης συντελέστηκαν δοκιμές της μέγιστης μεταφορικής ικανότητας κάθε πόλου, που επιβεβαίωσαν τη δυνατότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης για αμφίδρομη ροή ενέργειας, σε συνθήκες πραγματικής λειτουργίας.
Το έργο έρχεται να διασφαλίσει πλήρως την ενεργειακή επάρκεια των τεσσάρων περιφερειακών ενοτήτων της Κρήτης και σταδιακά να «σβήσει» τις ρυπογόνες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής του νησιού.

Η εμπορική λειτουργία για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής
Με την επίτευξη της ασφαλούς τροφοδότησης των καταναλωτών της Κρήτης, χωρίς την ανάγκη λειτουργίας των τοπικών μονάδων, τα ηλεκτρικά μεγέθη του νησιού θα ενσωματωθούν πλήρως στο μοντέλο αγοράς ηλεκτρισμού που χρησιμοποιείται για το ηπειρωτικό σύστημα. Αντίστοιχα, θα τερματιστεί η εφαρμογή του υβριδικού μοντέλου που έχει τεθεί σε ισχύ μεταβατικά για την Κρήτη από το 2021 μέχρι και τη διπλή διασύνδεσή της, μέσω Αττικής και Πελοποννήσου.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής υλοποιήθηκε με συγχρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΥΜΕΠΕΡΑΑ (ΕΣΠΑ 2014-2020) και από το «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή» του ΕΣΠΑ 2021 – 2027 μέχρι το ποσό των 535,5 εκατ. ευρώ, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανήλθε στα 1,1 δισ. ευρώ.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Πρόκειται για ένα έργο ισχύος 1 GW και προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ, με τη χρήση τεχνολογίας αιχμής VSC στους Σταθμούς Μετατροπής και με ποντίσεις υποβρυχίων καλωδίων 500 kV μήκους 400 χλμ. σε βάθη έως 1.200 μέτρα, που το κατατάσσουν μέσα στις βαθύτερες διασυνδέσεις του κόσμου.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής αποτελείται από πολλά μεγάλα υποέργα με αναδόχους κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον χώρο όπως οι Siemens, ΤΕΡΝΑ, Nexans, Prysmian, ΝΚΤ και Ελληνικά Καλώδια.
Ολοκληρώθηκε κατασκευαστικά σε χρόνο-ρεκόρ μόλις 4,5 ετών, όταν ανάλογα έργα Ευρωπαίων Διαχειριστών χρειάστηκαν πάνω από επτά χρόνια. Η υλοποίηση του έργου εκτός από υψηλό βαθμό τεχνικής δυσκολίας, αντιμετώπισε δυσμενείς συγκυρίες που συνέπεσαν με τη φάση κατασκευής του, όπως η πανδημία και οι σοβαρές διαταραχές που αυτή προκάλεσε στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.