Οι επενδυτές επιχειρηματικών κεφαλαίων εντείνουν τις επενδύσεις τους σε ευρωπαϊκές τεχνολογίες αεράμυνας τύπου «Iron Dome», καθώς οι κυβερνήσεις αναζητούν οικονομικά αποδοτικούς τρόπους αντιμετώπισης μαζικών επιθέσεων από μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Μερικοί από τους σημαντικότερους υποστηρικτές του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων των Lakestar, Lux Capital και Accel, έχουν υποστηρίξει πρόσφατους γύρους συγκέντρωσης κεφαλαίων για νεοσύστατες εταιρείες όπως η Tytan Technologies της Γερμανίας και η Cambridge Aerospace με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η Cambridge Aerospace μόλις ολοκλήρωσε έναν γύρο συγκέντρωσης κεφαλαίων ύψους 100 εκατομμυρίων δολαρίων με επικεφαλής την Spark Capital, αποτιμώντας την νεοσύστατη επιχείρηση σε περίπου 400 εκατομμύρια δολάρια, δήλωσαν άτομα που γνωρίζουν τη συγκέντρωση κεφαλαίων. Η Tytan έχει μέχρι στιγμής συγκεντρώσει περισσότερα από 15 εκατομμύρια ευρώ και η σουηδική Nordic Air Defence συγκέντρωσε πρόσφατα 4,4 εκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση πρώιμου σταδίου.
Οι αδιάκοπες επιχειρήσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη της Ρωσίας φέτος, με εκατοντάδες ιρανικής σχεδίασης μη επανδρωμένα αεροσκάφη Shahed να χρησιμοποιούνται σε κάθε επίθεση, έχει προσθέσει στην αίσθηση επείγοντος μεταξύ των κυβερνήσεων να ενισχύσουν τις δυνατότητες αεράμυνας τους. Ταυτόχρονα, τα σχέδια του Ντόναλντ Τραμπ για έναν «Χρυσό Θόλο», εμπνευσμένο από το σύστημα αεράμυνας μικρής εμβέλειας Iron Dome του Ισραήλ, έχουν συμβάλει στην τόνωση του ενδιαφέροντος των επενδυτών για το πώς οι ευρωπαϊκές χώρες μπορούν να αναπτύξουν δυνατότητες αεράμυνας για την αντιμετώπιση διαφόρων απειλών.
Η Ευρώπη έχει ένα «τεράστιο κενό δυνατοτήτων», δήλωσε στους Financial Times ο Μαξ Έντερς, επικεφαλής κυβερνητικών υποθέσεων και επιχειρηματικής ανάπτυξης της Tytan.
Το «παλιό δυτικό δόγμα βολής πολύ ακριβών πυραύλων εναντίον αυτών των πολύ οικονομικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών που συνεχώς καινοτομούν είναι μια συνεχής αποτυχία αποτυγχάνει στην Ουκρανία», είπε.

Άμυνα με χαμηλότερο κόστος
Η Tytan σχεδίαζε να χρησιμοποιήσει έτοιμο υλικό ή εξαρτήματα κατασκευασμένα με τρισδιάστατη εκτύπωση, συνδυάζοντάς τα με «έξυπνη τεχνητή νοημοσύνη, ικανή να ανιχνεύει, να ταξινομεί και να αναχαιτίζει τους στόχους της», δήλωσε ο Έντερς. Στόχος ήταν «να είναι πάντα φθηνότερο από αυτό που καταρρίπτουμε», πρόσθεσε.
Το πρώτο προϊόν της νεοσύστατης επιχείρησης, το Tytan Interceptor, έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί στην πρώτη γραμμή άμυνας και είναι ικανό για ταχύτητες άνω των 250 χλμ./ώρα.
Ο Στίβεν Μπάρετ, διευθύνων σύμβουλος της Cambridge Aerospace, αρνήθηκε να σχολιάσει τις πρόσφατες προσπάθειες συγκέντρωσης χρημάτων, αλλά δήλωσε στους FT ότι η εταιρεία βρίσκεται σε «εκτεταμένες συνομιλίες» με πιθανούς κυβερνητικούς πελάτες σχετικά με το αναχαιτιστικό Skyhammer, με στόχο την εξουδετέρωση μεγάλων drones και πυραύλων κρουζ. Το Skyhammer είναι ικανό να αναπτύξει ταχύτητες έως και 700 χλμ./ώρα και έχει εμβέλεια έως και 30 χλμ. Ένα προϊόν υψηλότερης κατηγορίας, με την ονομασία Starhammer, το οποίο βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, θα λειτουργεί με πυραυλοκινητήρα.
Η εταιρεία, υπό την προεδρία του Γκραν Σαπς, υπουργού Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου υπό την προηγούμενη συντηρητική κυβέρνηση, θα κατασκευάζει τους πυραυλοκινητήρες της εσωτερικά. Έχει επικεντρωθεί στο να διασφαλίσει ότι η παραγωγή της βασίζεται σε μια κυρίως ευρωπαϊκή αλυσίδα εφοδιασμού, δήλωσε ο Μπάρετ.
Η Cambridge, πρόσθεσε, προχώρησε επίσης ένα βήμα παραπέρα και «εντόπισε τα υψηλού κόστους και λιγότερο ασφαλή κομμάτια που χρησιμοποιούνται στα αναχαιτιστικά και τα ενσωμάτωσε εσωτερικά, όπως συστήματα πρόωσης και ραντάρ».
Η κλιμάκωση της παραγωγής θα αποτελέσει βασική δοκιμασία τους επόμενους μήνες, αναγνώρισαν και οι δύο εταιρείες.
Παρά τις πρόσφατες κινήσεις για τον τερματισμό της σύγκρουσης στην Ουκρανία, ο Έντερς της Tytan δήλωσε ότι η επιχειρηματική σκοπιμότητα για την ανάπτυξη καλύτερων συστημάτων αεράμυνας θα έχει διάρκεια.
«Η επιχείρησή μας δεν συνδέεται με τη σύγκρουση στην Ουκρανία», είπε, προσθέτοντας ότι ο πόλεμος έδειξε ότι στην «αεράμυνα και την αντιμετώπιση των drones, απλώς δεν διαθέτουμε ικανά συστήματα».