Παρά την οικονομική αβεβαιότητα, ο τουρισμός παραμένει ισχυρός στην Ευρώπη, με τους ταξιδιώτες να επιλέγουν όλο και περισσότερο διακοπές εκτός της παραδοσιακής περιόδου αιχμής, όπως το φθινόπωρο, και να αναζητούν πιο ήσυχους προορισμούς, μακριά από τα πολυσύχναστα τουριστικά κέντρα.
Τα ταξίδια εξακολουθούν να αποτελούν βασική προτεραιότητα για τους Ευρωπαίους, καθώς το 77% σχεδιάζει τουλάχιστον ένα ταξίδι μεταξύ Ιουνίου και Νοεμβρίου 2025. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση «Monitoring Sentiment for Intra-European Travel» της European Travel Commission (ETC), οι περισσότεροι σκοπεύουν να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν τον προϋπολογισμό των διακοπών τους. Η ζήτηση παραμένει υψηλή σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, με μεγαλύτερη πρόθεση να καταγράφεται στα άτομα άνω των 55 ετών, από τους οποίους το 82% προγραμματίζει ένα ταξίδι.
Αν και ο Ιούλιος και ο Αύγουστος παραμένουν οι πιο δημοφιλείς μήνες για διακοπές, ο Σεπτέμβριος αναδεικνύεται σε ισχυρό ανταγωνιστή, καθώς το 22% των Ευρωπαίων προγραμματίζει ταξίδια για τον συγκεκριμένο μήνα. Αυτή η τάση προς το πρώιμο φθινόπωρο δείχνει ότι ένα σημαντικό ποσοστό ταξιδιωτών είναι πλέον ανοιχτό σε επιλογές εκτός περιόδου αιχμής, αναζητώντας ηπιότερες καιρικές συνθήκες, λιγότερο κόσμο και καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα, ο Μιγκέλ Σανθ, πρόεδρος της ETC, ανέφερε: «Τα τελευταία μας δεδομένα δείχνουν ότι, ακόμη και εν μέσω μεταβαλλόμενων οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών, οι Ευρωπαίοι δεν είναι διατεθειμένοι να περιορίσουν τα ταξίδια τους και προτιμούν όλο και περισσότερο πιο ήσυχους προορισμούς και ταξίδια εκτός περιόδου αιχμής. Οι προορισμοί θα πρέπει να αξιοποιήσουν αυτή την τάση, προωθώντας λιγότερο πολυσύχναστες εμπειρίες».
Αναζητώντας την ησυχία
Η ανησυχία για τον υπερτουρισμό αυξάνεται, με το 55% των Ευρωπαίων να δηλώνει ότι σχεδιάζει να περάσει τις διακοπές του σε λιγότερο δημοφιλείς ή εναλλακτικούς προορισμούς. Παράλληλα, το ενδιαφέρον για τα παραδοσιακά τουριστικά θέρετρα έχει μειωθεί. Αυτή η στροφή επηρεάζει και τις επιλογές μετακίνησης.
Παρότι τα αεροπορικά ταξίδια παραμένουν η πιο δημοφιλής επιλογή (53%), όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι —το 32%, αυξημένο κατά 4% σε σχέση με πέρυσι— επιλέγουν πλέον το αυτοκίνητο, το οποίο προσφέρει ευελιξία και ευκολότερη πρόσβαση σε περιοχές που δεν εξυπηρετούνται καλά από τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Παρά τις οικονομικές αβεβαιότητες, το 62% των Ευρωπαίων σχεδιάζει να διατηρήσει σταθερό τον ταξιδιωτικό του προϋπολογισμό έως τον Νοέμβριο του 2025, ενώ το 22% αναμένει να δαπανήσει περισσότερα. Παρατηρείται επίσης αύξηση στο ποσοστό των ταξιδιωτών που σκοπεύουν να δαπανήσουν μεταξύ 1.500 και 2.500 ευρώ ανά άτομο. Όσον αφορά τις προτεραιότητες δαπανών στον προορισμό, η διαμονή (32%) και το φαγητό (24%) βρίσκονται στην κορυφή της λίστας, με τους ταξιδιώτες άνω των 45 ετών να δίνουν έμφαση στην άνεση, ενώ οι νεότεροι εστιάζουν περισσότερο σε εμπειρίες και δραστηριότητες.