Η σχεδιαζόμενη απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είναι πλέον ρεαλιστική και οι κανόνες για το κλίμα κινδυνεύουν να αποδυναμώσουν την αυτοκινητοβιομηχανία της περιοχής και το δίκτυο προμηθευτών της.
Την προειδοποίηση αυτή απευθύνουν οι ευρωπαίοι αυτοκινητοβιομήχανοι οι οποίοι με επιστολή τους στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν καλούν τις Βρυξέλλες να επανεξετάσουν τα σχέδια για τη σταδιακή κατάργηση των οχημάτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα έως τα μέσα της δεκαετίας του 2030, υποστηρίζοντας ότι η κυριαρχία της Κίνας στην αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων και η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ θέτουν νέα εμπόδια.
Ανέφικτοι στόχοι
«Το σχέδιο μετασχηματισμού της Ευρώπης για την αυτοκινητοβιομηχανία πρέπει να ξεπεράσει τον ιδεαλισμό για να αναγνωρίσει τις τρέχουσες βιομηχανικές και γεωπολιτικές πραγματικότητες», ανέφεραν στην επιστολή ο πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (AVEA) Όλα Καλένιους και ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Προμηθευτών Αυτοκινήτων Ματίας Ζινκ.
Η επίτευξη των στόχων CO2 για το 2030 και το 2035, υπό τις παρούσες συνθήκες δεν είναι πλέον εφικτή, δήλωσε ο Καλένιους, ο οποίος είναι επίσης διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz Group, και ο Zink, ανώτερο στέλεχος της Schaeffler.
Δεν «περπατάνε» τα ηλεκτρικά
Η παρέμβαση αυτή υπογραμμίζει την αυξανόμενη ένταση μεταξύ των κλιματικών φιλοδοξιών της Ευρώπης και των οικονομικών πιέσεων που πλήττουν τη μεγαλύτερη βιομηχανία της, τα αυτοκίνητα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κυκλοφορήσει δεκάδες ηλεκτρικά μοντέλα, αλλά τα οχήματα με μπαταρία εξακολουθούν να αποτελούν μόνο περίπου το 15% των πωλήσεων, και όχι με ενιαία διείσδυση σε όλες τις χώρες της ΕΕ.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν να παράγουν το μεγαλύτερο μέρος των κερδών τους από μοντέλα με κινητήρα καύσης, ιδίως SUV υψηλού περιθωρίου κέρδους και premium αυτοκίνητα, γεγονός ενδεικτικό της δυσκολίας για μια γρήγορη στροφή.
Οι προμηθευτές βρίσκονται επίσης υπό πίεση, όπως τονίζεται από εταιρείες όπως η Continental, που περικόπτουν θέσεις εργασίας και η Valeo, που προειδοποιεί για την κερδοφορία καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα μειώνεται και το κόστος χρηματοδότησης αυξάνεται – μια πίεση που οι αναλυτές αναμένουν ότι θα ωθήσει περισσότερες αναδιαρθρώσεις σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού.
Αντιδράσεις
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ έχουν μέχρι στιγμής υπερασπιστεί τον στόχο του 2035 ως απαραίτητο για την επίτευξη των κλιματικών στόχων. Οι περιβαλλοντικές ομάδες υποστηρίζουν ότι οι προειδοποιήσεις της βιομηχανίας είναι υπερβολικές, επικαλούμενες σταθερή αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και ένα κύμα νέων ευρωπαϊκών έργων μπαταριών.
Η απαγόρευση εγκρίθηκε οριακά στις Βρυξέλλες μετά από χρόνια συζητήσεων, με χώρες όπως η Γαλλία και η Ολλανδία να έχουν ήδη ευθυγραμμίσει τις εθνικές πολιτικές τους με αυτήν.