Reuters Breakingviews
Ο Ίλον Μασκ κάνει πραγματικά πράγματα που κανείς άλλος δεν έχει κάνει. Το κυριότερο από αυτά: οι πρωτοφανείς μισθοί από την κατασκευάστρια ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla. Την Παρασκευή, το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας να επιβραβεύσει τον διευθύνοντα σύμβουλό της με μετοχές αξίας έως και 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων. Για να γίνει κανείς ο πρώτος τρισεκατομμυριούχος στον κόσμο, απαιτείται η επίτευξη στόχων που κυμαίνονται από το να τραβάει τα βλέμματα μέχρι το να βγάζει μάτι. Είναι επίσης ένα παράδειγμα της παράξενης διακυβέρνησης της Tesla.
Αυτό το πακέτο στοχεύει να αναπροσανατολίσει τον Μασκ μετά την ένταξή του στον Λευκό Οίκο και την αποχώρησή του, την υπόσχεση ίδρυσης πολιτικού κόμματος και την απειλή ότι θα πάει αλλού αν δεν του δοθεί ποσοστό ψήφου έως και 25%. Αυτό το τελευταίο μέρος είναι το κλειδί. Παρά την πτώση των πωλήσεων και της κερδοφορίας, η αποτίμηση της εταιρείας παραμένει σταθερή στις υποσχέσεις για ρομποτικά ανθρωποειδή και αυτόνομα ταξί.
Η συμφωνία της Tesla είναι ότι ο Μασκ παίρνει αυτό που θέλει, αλλά μόνο αν επιμείνει για να συνεχίσει τη μαγεία. Όπως ένα απλό πακέτο αμοιβής 56 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2018 – το οποίο ένας δικαστής απέρριψε ως εξωφρενικά τεράστιο – αυτό εξαρτάται εξ ολοκλήρου από σημεία αναφοράς. Για να δει ο Μασκ έστω και ένα σεντ, η κεφαλαιοποίηση της Tesla πρέπει να διπλασιαστεί, επιτυγχάνοντας είτε έναν στόχο που σχετίζεται με τις πωλήσεις προϊόντων είτε την κερδοφορία. Τα ορόσημα αυξάνονται σταθερά, ξεκλειδώνοντας έως και 12 δόσεις πριμοδότησης καθώς ξεπερνιέται κάθε ζεύγος. Για να τα κερδίσει όλα, η Tesla πρέπει να φτάσει σε μια αποτίμηση αγοράς 8,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, οκταπλάσια από εκεί που είναι τώρα, και να φτάσει τα 400 δισεκατομμύρια δολάρια σε EBITDA έως το 2035.
Πρόκειται για ένα τεράστιο άλμα από τα αναμενόμενα 12 δισεκατομμύρια δολάρια τέτοιων κερδών φέτος, σύμφωνα με την Visible Alpha. Η μόνη μικρή παραδοχή της πραγματικότητας είναι ότι οι διπλοί στόχοι υποδηλώνουν μια αποτίμηση της επιχείρησης περίπου 21 φορές τα EBITDA. Σίγουρα, η Meta Platforms διαπραγματεύεται μόνο 17 φορές. Αλλά ο τρέχων πολλαπλασιαστής της Tesla ανέρχεται σε σχεδόν 83.
Άλλα ορόσημα φαίνονται πιο ασαφή. Ο στόχος της παράδοσης 20 εκατομμυρίων οχημάτων συνολικά συγκρίνεται με τον στόχο του Μασκ να πουλάει τόσα αυτοκίνητα ετησίως, τον οποίο ο Μασκ έχει εγκαταλείψει εδώ και καιρό. Εν τω μεταξύ, το κριτήριο του ενός εκατομμυρίου ρομποτικά ταξί φαίνεται απογοητευτικό, αφού ο Μασκ δεσμεύτηκε ότι κάθε αυτοκίνητο που θα πουλήσει ποτέ η Tesla θα γίνει ενοικιαζόμενος, αυτόματος σοφέρ.
Επιπλέον, τα πριμ βραβεία έχουν μια περίεργη δομή. Όλες οι μετοχές που μπορεί να λάβει ο Μασκ αποκτούν ουσιαστικά δικαίωμα ψήφου αμέσως, πριν ο Διευθύνων Σύμβουλος πετύχει έναν μόνο στόχο. Μέχρι να επιτύχει έναν στόχο, όμως, οι σχετικές μετοχές ψηφίζουν αναλογικά με όλους τους άλλους – επομένως δεν μπορεί να επηρεάσει, ας πούμε, μια εκλογή διοικητικού συμβουλίου εναντίον άλλων επενδυτών. Παρ’ όλα αυτά, αυτή η ρύθμιση του επιτρέπει να ελέγχει τον τρόπο με τον οποίο ψηφίζουν αυτές οι μετοχές μόλις κερδίσει μια μερίδα μετοχών, πολύ πριν αυτή κατοχυρωθεί.
Σε συνδυασμό με μια πρόσφατη αλλαγή στο καταστατικό που αποτρέπει τις αγωγές από επενδυτές που κατέχουν λιγότερο από το 3% της Tesla, ο Μασκ επιδιώκει να απομονώσει τον έλεγχό του, το ακριβές είδος της τρέλας διακυβέρνησης που προκάλεσε την οργή ενός δικαστή στο παρελθόν. Τουλάχιστον, οι μέτοχοι πρόκειται να ανταμειφθούν για την ανοχή τους στην τρέλα.