Ο μεγαλύτερος λιανέμπορας του κόσμου, η Walmart, ξαναχτυπά στην Αφρική.
Αυτή τη φορά όμως, η Walmart αφήνει στην άκρη τους πειραματισμούς και στοιχηματίζει στο ισχυρό της όνομα: ανοίγει τα πρώτα καταστήματα Walmart στη Νότια Αφρική, σε μια αγορά δύσκολη αλλά πολλά υποσχόμενη, όπου το brand αναγνωρίζεται και το χαμηλό κόστος είναι ο βασιλιάς.
Η Walmart αλλάζει στρατηγική
Όπως αναφέρει το Bloomberg στο εκτενές ρεπορτάζ του για το θέμα, περίπου 15 χρόνια αφότου η Walmart απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο της Massmart, της κορυφαίας εταιρείας πώλησης τροφίμων και ειδών οικιακής χρήσης στη Νότια Αφρική, η αποτυχία της να κερδίσει έδαφος την ωθεί να αλλάξει την προσέγγισή της.
Η εταιρεία — η οποία πωλεί τα πάντα, από ρούχα και καλάμια ψαρέματος μέχρι κατεψυγμένα μπιζέλια και συνταγογραφούμενα φάρμακα — ανοίγει φέτος τα πρώτα καταστήματα με το εμπορικό σήμα Walmart στη χώρα, σε μια κίνηση που θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για μια ήπειρο με τον ταχύτερα αναπτυσσόμενο πληθυσμό του πλανήτη.
Η νέα στρατηγική αλλάζει τα δεδομένα: η επωνυμία Walmart θα μπει στην πρόσοψη των καταστημάτων, με στόχο να κερδίσει με την ίδια συνταγή που δούλεψε σε Μεξικό και Κίνα – χαμηλές τιμές και επώνυμα προϊόντα.
Οι καταναλωτές ψάχνουν ευκαιρίες
Στη Νότια Αφρική, οι αγοραστές είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στην τιμή. «Όλοι εδώ κυνηγούν τη φθηνότερη επιλογή. Αν η Walmart το προσφέρει, θα πετύχει», σχολιάζουν καταναλωτές στο Γιοχάνεσμπουργκ.
Η εταιρεία επενδύει ξανά, παρά τις μέχρι τώρα ζημιές και την πτώση μεριδίου αγοράς, με στόχο να γίνει πιο «τοπική» και να συνεργαστεί με εγχώριους προμηθευτές.
Από τα Game Stores σε Walmart
Αναλυτές εκτιμούν ότι τα πρώτα καταστήματα θα λειτουργήσουν ως τεστ. Αν το brand βρει ανταπόκριση, τότε η Massmart και οι αλυσίδες της, όπως τα Game Stores, ενδέχεται να μετονομαστούν και να μετατραπούν σε κέντρα διανομής για online πωλήσεις.
Έτσι, η Walmart θα έχει στα χέρια της ένα πολυκαναλικό μοντέλο λιανεμπορίου, που σε άλλες χώρες αποδείχθηκε κερδοφόρο.
Ο ανταγωνισμός φουντώνει
Το εγχείρημα δεν θα είναι εύκολο. Η Shoprite, η μεγαλύτερη αλυσίδα παντοπωλείων της Αφρικής, αναπτύσσει ραγδαία την ηλεκτρονική της πλατφόρμα, ενώ στην αγορά έχουν εισβάλει και κολοσσοί όπως η Amazon και η κινεζική Shein.
Ο κλάδος ηλεκτρονικού εμπορίου αυξάνεται κατά 38% ετησίως και εκτιμάται ότι θα καλύψει το 10% της αγοράς ως το 2025.
Γιατί η Walmart δεν αποχωρεί
Παρά τις δυσκολίες, η Walmart δεν ακολουθεί τη συνήθη τακτική της να εγκαταλείπει αγορές με χαμηλή ανάπτυξη.
Έχει ήδη επενδύσει πάνω από 23 δισ. ραντ (1,3 δισ. δολάρια) και πιστεύει ότι η Νότια Αφρική μπορεί να γίνει πρότυπο για την υπόλοιπη ήπειρο, η οποία διαθέτει τον ταχύτερα αυξανόμενο πληθυσμό στον κόσμο.
Ένα πείραμα με μεγάλο διακύβευμα
Η Walmart γνωρίζει ότι το στοίχημα δεν είναι εύκολο.
Σε χώρες όπως η Νότια Κορέα και η Βραζιλία απέτυχε, αλλά σε άλλες όπως η Ινδία και το Μεξικό προσαρμόστηκε και κέρδισε.
Τώρα, στη Νότια Αφρική, θα δοκιμάσει ξανά να «παντρέψει» την παγκόσμια δύναμή της με τις τοπικές συνήθειες. Αν πετύχει, μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για μια γενικότερη επέκταση στην αφρικανική ήπειρο.