Το Ford Model T είναι ένα αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε από την Ford Motor Company από τις 27 Σεπτεμβρίου 1908 έως τις 26 Μαΐου 1927.
Γενικά θεωρείται ως το πρώτο μαζικά προσιτό αυτοκίνητο, το οποίο έκανε τα ταξίδια με αυτοκίνητο διαθέσιμα στους Αμερικανούς της μεσαίας τάξης. Η σχετικά χαμηλή τιμή ήταν εν μέρει αποτέλεσμα της αποτελεσματικής κατασκευής της Ford, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής σε γραμμή συναρμολόγησης, όπου ένας ταινιόδρομος μετέφερε τα αυτοκίνητα μπροστά από συνεργεία που μόνταραν συγκεκριμένα εξαρτήματα πριν μεταβεί σε επόμενο σημείο και σε άλλο συνεργείο, αντί για συναρμολόγηση κάθε αυτοκινήτου σε ένα σημείο πό όλους ταυτόχρονα.

Γραμμή συναρμολόγησης Model T
Η εξοικονόμηση από τη μαζική παραγωγή επέτρεψε στην τιμή να μειωθεί από 780 δολάρια το 1910 (ισοδύναμο με 26.322 δολάρια το 2024) σε 290 δολάρια το 1924 (5.321 δολάρια σε δολάρια του 2024). Σχεδιάστηκε κυρίως από τρεις μηχανικούς, τον Τζόσεφ Γκαλάμπ (τον κύριο μηχανικό, τον Γιουτζίν Φάρκας και τον Τσάιλντ Χάρολντ Γουίλς. Το Model T ήταν γνωστό στην καθομιλουμένη ως «Tin Lizzie»,
Στον διαγωνισμό «Αυτοκίνητο του Αιώνα» του 1999, το Ford Model T ονομάστηκε το πιο επιδραστικό αυτοκίνητο του 20ού αιώνα, μπροστά από τα BMC Mini, Citroën DS και τον σκαραβαίο της Volkswagen Beetle, βράβευση που προκάλεσε εντύπωση στους New York Times τότε.

Ford Model T του 1923 και Σκαθάρι του 1962 στο Τεχνολογικό Μουσείο της Βιέννης. Πιο πίσω ένα Fiat 500
Το Ford Model T ήταν επιτυχημένο όχι μόνο επειδή παρείχε φθηνές μεταφορές σε μαζική κλίμακα, αλλά και επειδή το αυτοκίνητο συμβόλιζε την καινοτομία για την ανερχόμενη μεσαία τάξη και έγινε ένα ισχυρό σύμβολο της εποχής του εκσυγχρονισμού των Ηνωμένων Πολιτειών. Με πάνω από 15 εκατομμύρια πωλήσεις, ήταν το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία πριν ξεπεραστεί από το Volkswagen Beetle το 1972.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Ford, το Model T δοκιμάστηκε για πρώτη φορά από τον ίδιο τον Χένρι Φορντ, ο οποίος πήρε το όχημα σε κυνηγετικό ταξίδι στο Ουισκόνσιν και το βόρειο Μίσιγκαν. Το Model T έγινε διάσημο για τα ακροβατικά που μπορούσε να εκτελέσει, όπως η ανάβαση στις σκάλες του Καπιτωλίου του Τενεσί και η άφιξη στην ψηλότερη κορυφή των ΗΠΑ, Pikes Peak. Μετά τη δοκιμή του δικού του προϊόντος, το όχημα παραδόθηκε στον πρώτο του πελάτη την 1η Οκτωβρίου 1908.

Ford Model T touring 1925
Επαναστατικές αλλαγές
Το επαναστατικό όχημα είδε την τοποθέτηση του τιμονιού στην αριστερή πλευρά, επιτρέποντας στους επιβάτες εύκολη πρόσβαση από και προς τα αυτοκίνητα. Το όχημα ήταν επίσης το πρώτο που είχε το μπλοκ κινητήρα και τον στροφαλοθάλαμο χυτευμένα ως ενιαία μονάδα, το πρώτο που είχε αφαιρούμενη κυλινδροκεφαλή για εύκολη πρόσβαση και το πρώτο που έκανε τόσο εκτεταμένη χρήση του ελαφρού αλλά ανθεκτικού κράματος γνωστού ως χάλυβα βαναδίου.
Το ευέλικτο κιβώτιο ταχυτήτων του Model T έκανε την αλλαγή ταχυτήτων εύκολη για όλους. Το πρώιμο Model T συνοδευόταν από ένα κιτ εργαλείων, τοποθετούσε το ρεζερβουάρ βενζίνης κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού, παρείχε προαιρετικά παρμπρίζ (πριν τυποποιηθεί) και για να ξεκινήσει χρειαζόταν μανιβέλα.
Ένας κοινός μύθος είναι ότι όλα τα Model T ήταν μαύρα. Ενώ ο Χένρι Γορντ όντως είχε πει «Οποιοσδήποτε πελάτης μπορεί να έχει ένα αυτοκίνητο βαμμένο σε οποιοδήποτε χρώμα θέλει, αρκεί να είναι μαύρο», η πολιτική ίσχυε αποκλειστικά για λόγους αποτελεσματικότητας και ομοιομορφίας. Το αυτοκίνητο προσφερόταν μόνο σε μαύρο χρώμα από το 1914 έως το 1925, ωστόσο πριν και μετά από αυτό, διάφορα μοντέλα του οχήματος μπορούσαν να αγοραστούν σε ποικιλία χρωμάτων, όπως μπλε, κόκκινο, γκρι και πράσινο.

Χένρι Φορντ μπροστά από ένα Model T
Το όχημα έγινε επίσης διάσημο για το μοναδικό του ψευδώνυμο – Tin Lizzie. Υπάρχουν διάφορες αναφορές για το πώς αποκτήθηκε αυτό το ψευδώνυμο από το Model T. Πιθανές προελεύσεις περιλαμβάνουν τη δημοτικότητα του γυναικείου ονόματος «Lizzie» κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου σε ένα διάσημο αγωνιστικό Model T με το όνομα Old Liz. Παρά τη δημοτικότητα του ψευδωνύμου Tin Lizzie, το Model T είχε δεκάδες άλλα ψευδώνυμα.
Το Model T ήταν τόσο δημοφιλές που Ο Χένρι Φορντ είπε κάποτε: «Δεν έχει νόημα να προσπαθείς να προσπεράσεις ένα Ford, γιατί υπάρχει πάντα ένα άλλο ακριβώς μπροστά». Στις αρχές της δεκαετίας του 1920, περισσότερα από τα μισά καταχωρημένα αυτοκίνητα στον κόσμο ήταν Ford, αναφέρει η αυτοκινητοβιομηχανία. Περισσότερα από 15.000.000 Model T κατασκευάστηκαν και πωλήθηκαν. Τον Μάιο του 1927 πραγματοποιήθηκε μια τελετή για να τιμήσει το τέλος της παραγωγής του Model T. Ήταν το τέλος μιας εποχής.
Ενώ το όχημα είναι πάνω από 100 ετών, η κληρονομιά του είναι διαχρονική. Το όχημα είχε πολλά νέα χαρακτηριστικά που ήταν μοναδικά για την εποχή του. Η χαμηλή τιμή επέτρεψε σε πολλούς ανθρώπους να γίνουν ιδιοκτήτες Ford, εφόσον το επέλεγαν, και έκανε την Ford Motor Company να γίνει πασίγνωστη.