Η Αμερική έχει αποκτήσει μια νέα εμμονή: καφές στο χέρι χωρίς καμία στάση.
Οι ουρές αυτοκινήτων έξω από μικρά drive-through καφέ γίνονται καθημερινό φαινόμενο, αντικατοπτρίζοντας μια κουλτούρα που απαιτεί ταχύτητα και άμεση εξυπηρέτηση.
Ενώ η Starbucks επενδύει στη «συνάντηση και σύνδεση» μέσα στα καταστήματά της, νέες αλυσίδες με ελάχιστα τετραγωνικά αλλά τεράστια δυναμική αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού.
Η άνοδος των drive-through καφέ
Αλυσίδες όπως οι Dutch Bros, 7 Brew, Biggby Coffee, Scooter’s Coffee και Black Rock Coffee Bar επεκτείνονται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, ποντάροντας αποκλειστικά στην ταχύτητα, αναφέρει ρεπορταζ των Financial Times.
Τα περισσότερα καταστήματά τους θυμίζουν μεταλλικά κοντέινερ 30 τετραγωνικών μέτρων, χωρίς χώρους για καθιστικό. «Ο κόσμος πλέον δεν θέλει να κάθεται. Θέλει να πάρει τον καφέ του και να φύγει», λέει η Shaina Allen, συνεργάτης της Scooter’s, που έχει σχεδόν τριπλασιάσει τα σημεία της σε πέντε χρόνια.

Η αντίθεση με τη στρατηγική Starbucks
Η Starbucks, με πάνω από 17.000 καταστήματα στις ΗΠΑ, ακολουθεί διαφορετικό δρόμο.
Ο διευθύνων σύμβουλος Brian Niccol επιμένει στη δημιουργία χώρων που ενθαρρύνουν την κοινωνικοποίηση.
Λιγότερα από τα μισά καταστήματά της διαθέτουν drive-through, ενώ πρόσφατα ανακοίνωσε το κλείσιμο εκατοντάδων σημείων εν μέσω αυξανόμενου ανταγωνισμού.
Ραγδαία άνοδος της ζήτησης
Σύμφωνα με την Εθνική Ένωση Καφέ των ΗΠΑ, το 59% των Αμερικανών καταναλωτών αγόρασε καφέ από drive-through το 2024, έναντι 55% το προηγούμενο έτος.
Η χρηματιστηριακή αξία των Dutch Bros εκτοξεύτηκε κατά 64%, τη στιγμή που οι μετοχές της Starbucks κατέγραψαν πτώση 14%.
Παράλληλα, η Black Rock Coffee Bar προχώρησε σε δημόσια εγγραφή, ενισχύοντας τη θέση της στην αγορά.
Από την πανδημία στην κανονικότητα
Η τάση του drive-through δεν είναι καινούργια.
Dutch Bros, Biggby και Scooter’s δραστηριοποιούνται από τη δεκαετία του ’90.
Ωστόσο, η πανδημία Covid-19 λειτούργησε ως καταλύτης.
«Ο κόσμος συνειδητοποίησε ότι μπορεί να απολαμβάνει τον καφέ χωρίς να χρειάζεται την επαφή ή την αναμονή σε κλειστό χώρο», εξηγεί η Erin Kaylor της Biggby στους Financial Times.
Οικονομικό μοντέλο που αποδίδει
Τα drive-through έχουν και σημαντικό επιχειρηματικό πλεονέκτημα: χαμηλότερο κόστος εγκατάστασης και ταχύτερη απόσβεση.
Ένα τυπικό κατάστημα Biggby κοστίζει από 533.000 έως 949.000 δολάρια, με μέσο ετήσιο τζίρο άνω των 747.000.
Αντίστοιχα, τα σημεία της 7 Brew αποφέρουν έως και 2 εκατ. δολάρια ετησίως, παρά το υψηλότερο κόστος επένδυσης.
Κουλτούρα ταχύτητας αλλά και εμπειρίας
Παρά τη φιλοσοφία «μπαίνω-βγαίνω», οι εταιρείες δεν παραμελούν την εμπειρία του πελάτη.
Στη 7 Brew, μουσική ποπ ακούγεται δυνατά, ενώ οι baristas πλησιάζουν τα αυτοκίνητα με tablets για να πάρουν παραγγελίες.
Στη Black Rock Coffee, στόχος είναι η παράδοση παραγγελίας σε 90 δευτερόλεπτα. «Θέλουμε ο πελάτης να νιώσει ότι δεν χάνει απλώς χρόνο, αλλά κερδίζει μια στιγμή ζεστής ανθρώπινης επαφής», σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος Mark Davis.
Η επόμενη μέρα του καφέ
Οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες drive-through προσέθεσαν πάνω από 500 νέα καταστήματα σε έναν χρόνο.
Εταιρείες όπως οι Scooter’s, Dutch Bros και 7 Brew κατακτούν μερίδιο αγοράς σε βάρος παραδοσιακών αλυσίδων.
Η Starbucks, ωστόσο, δεν εγκαταλείπει το μοντέλο. Αντιθέτως, σχεδιάζει τα «καφέ του μέλλοντος», που θα συνδυάζουν drive-through με σύγχρονους χώρους φιλοξενίας.
Ανθρώπινη επαφή σε έναν αυτοματοποιημένο κόσμο
Σε μια εποχή όπου η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτοματοποίηση κυριαρχούν, ορισμένοι πιστεύουν ότι ακόμη και ένα drive-through καφέ μπορεί να παίξει ρόλο στη μάχη ενάντια στη μοναξιά.
Όπως λέει ο Tim Arpin της Scooter’s: «Η ανθρώπινη σύνδεση θα γίνεται ολοένα και πιο πολύτιμη. Ένα χαμόγελο, μια σύντομη κουβέντα στο παράθυρο μπορεί να κάνει τη διαφορά».