Η ιστορία των Πινό μοιάζει με ένα γαλλικό παραμύθι πλούτου και τέχνης, που όμως περνά σε μια πιο πεζή εποχή.
Η οικογένεια που μετέτρεψε την Kering σε έναν από τους πιο ισχυρούς κολοσσούς της μόδας και απέκτησε θρυλικούς θησαυρούς όπως ο οίκος Christie’s, ποδοσφαιρικές ομάδες και αμπελώνες στη Γαλλία, βρίσκεται σήμερα μπροστά σε μια στρατηγική στροφή, επιχειρώντας να περιορίσει τον δανεισμό, αποφεύγοντας ταυτόχρονα νέες, μεγάλες επενδύσεις.
Οικογένεια Πινό: Artemis, η επενδυτική εταιρεία με τα χρέη
Η επενδυτική εταιρεία της οικογένειας, η Artemis, βλέπει τα χρέη της να έχουν εκτοξευθεί κατά περίπου 40% σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, φτάνοντας τα 7,1 δισ. ευρώ, αναφέρει σε ρεπορτάζ του το Bloomberg .
Παρά τις πιέσεις, οι υποχρεώσεις μπορούν ακόμη να εξυπηρετηθούν χάρη στα μερίσματα που λαμβάνει από τις συμμετοχές της.
Ωστόσο, τα έσοδα από αυτά αναμένεται να μειωθούν φέτος κατά περίπου 40%, πέφτοντας στα 520 εκατ. ευρώ.
Με καθαρή αξία ενεργητικού περίπου 28 δισ. ευρώ, η Artemis παραμένει ισχυρή, αλλά η διαχείριση του χρέους της αποκτά πλέον προτεραιότητα.
Η πτώση της λάμψης
Η περιουσία της οικογένειας κορυφώθηκε το καλοκαίρι του 2021, όταν η παγκόσμια ζήτηση για είδη πολυτελείας εκτοξεύτηκε.
Έκτοτε όμως η αξία της έχει μειωθεί κατά 58%, φτάνοντας τα 25 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τον δείκτη δισεκατομμυριούχων του Bloomberg – η μεγαλύτερη πτώση ανάμεσα στους 500 πιο πλούσιους ανθρώπους του πλανήτη.
Ο βασικός λόγος;
Η κάμψη του Gucci, του κορυφαίου brand της Kering, που παρά τις προσπάθειες αναστροφής, συνεχίζει να παλεύει με φθίνουσες πωλήσεις.
Ο νέος CEO, Λούκα ντε Μέο, καλείται να επαναφέρει την αίγλη του ιταλικού οίκου.
Παράλληλα, η Artemis διαθέτει σημαντικό μερίδιο και στην Puma, η οποία επίσης βρίσκεται σε φάση στρατηγικής αναδιάρθρωσης.
Όχι σε νέες κολοσσιαίες συμφωνίες
Η οικογένεια σκοπεύει να αποφύγει για την ώρα κινήσεις αντίστοιχες με την εξαγορά της πλειοψηφίας του Creative Artists Agency (CAA), που στοίχισε 3,5 δισ. δολάρια το 2023.
Αν και η Artemis αύξησε το μερίδιό της στο 54,2%, τα υψηλά επίπεδα δανεισμού καθιστούν απίθανες νέες κινήσεις τέτοιου μεγέθους στο εγγύς μέλλον.
Διεθνείς πιέσεις και αξιολογήσεις
Σύμφωνα με την έκθεση της Citigroup για τα Family Offices 2025, η Artemis αποτελεί εξαίρεση, αφού μόλις το 8% τέτοιων οικογενειακών εταιρειών στον κόσμο χρησιμοποιεί μοχλευμένες στρατηγικές με χρέος άνω του 30%.
Οι περισσότερες οικογένειες προτιμούν τη διαφύλαξη του πλούτου τους και όχι τον υπερδανεισμό.
Η Standard & Poor’s ήδη έδωσε αρνητική προοπτική στην Kering, εκτιμώντας ότι το καθαρό της χρέος θα φτάσει τα 14,5 δισ. ευρώ το 2025-26, αν και διατήρησε την επενδυτική βαθμίδα.
Στο μεταξύ, και η CAA έχει επιβαρυνθεί με δάνεια προκειμένου να χρηματοδοτήσει μερίσματα, αν και η θέση της στην αγορά παραμένει κυρίαρχη.
Μια δυναστεία σε μεταβατικό στάδιο
Η Artemis, που ιδρύθηκε το 1992, παραμένει μία από τις παλαιότερες οικογενειακές επιχειρήσεις της Γαλλίας, με επικεφαλής τον πατριάρχη Φρανσουά Πινό και τον γιο του, Φρανσουά-Ανρί.
Η πρόσφατη αποχώρηση του δεύτερου από τη θέση του CEO της Kering, μετά από δύο δεκαετίες, σηματοδοτεί μια νέα εποχή. Από το Λονδίνο επιστρέφει στο Παρίσι, με στόχο να εστιάσει περισσότερο στην ίδια την Artemis.
Πέρα από τα οικονομικά, η οικογένεια έχει επενδύσει και στην τέχνη.
Ο Φρανσουά Πινό διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες συλλογές σύγχρονης τέχνης στον κόσμο, με περίπου 10.000 έργα, που φιλοξενούνται υπό την ομπρέλα της Financière Pinault.
Ο όμιλος Gucci
Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο του 1999, ο όμιλος Pinault-Printemps-Redoute (PPR) αγόρασε το 42% των μετοχών του ομίλου Gucci έναντι 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Είχε προηγηθεί μια μακρά δημόσια διαμάχη με τον αιώνιο ανταγωνιστή του, LVMH, για το εμπορικό σήμα.
Αργότερα, το 2003, η PPR αύξησε το μερίδιό της στον όμιλο Gucci στο 67,6% και ξανά το 2004 υπό τον François-Henri Pinault στο 99,4%.
Εννιά χρόνια αργότερα ο οικογενειακός όμιλος PPR μετονομάστηκε σε «Kering» και ξεκίνησε η εντυπωσιακή άνοδός του προς την κορυφή, εξαγοράζοντας μια σειρά από brands πολυτέλειας που του χάρισαν μια θέση στο πάνθεον της πολυτέλειας.
Βασικό όχημα αποτελούσε ο εμβληματικός και ιστορικός όμιλος Gucci, η Bottega Veneta, o Balenciaga, o Alexander McQueen και ο Yves Saint Laurent.
Η στροφή της οικογένειας Πινό προς τη μείωση χρεών και την αποφυγή νέων εξαγορών σηματοδοτεί μια πιο προσεκτική στρατηγική, μετά από δεκαετίες τολμηρών κινήσεων.
Αν και η οικονομική τους ισχύς παραμένει τεράστια, η επόμενη μέρα θα δείξει αν το «βασίλειο της πολυτέλειας» μπορεί να ξαναβρεί τη λάμψη του χωρίς να βασίζεται στον υπερδανεισμό.