Το LNG αποτελεί τη γέφυρα προς την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, καθώς «είναι ένα εναλλακτικό καύσιμο, το οποίο υπάρχει ήδη σε μεγάλες ποσότητες, παρέχει μειωμένο αποτύπωμα άνθρακα, διαθέτει υποδομές, υπάρχει προσφορά, ενώ η τιμή του αναμένεται να είναι πτωτική τα επόμενα χρόνια λόγω της αυξημένης διαθεσιμότητας».
Σε ένα περιβάλλον μεγάλης αβεβαιότητας, η επιχειρηματική δραστηριότητα στο LNG παρέχει εξαιρετική ορατότητα, τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Capital Clean Energy Carriers, Γεράσιμος Καλογηράτος, μιλώντας πρόσφατα στο TradeWinds Greek Shipowners Forum , σε μία συζήτηση για το πώς οι πλοιοκτήτες αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις που έχει μπροστά της η ναυτιλία.
«Υπάρχουν μεγάλα έργα παραγωγής LNG στις ΗΠΑ, στο Κατάρ και σε άλλες περιοχές, που χρηματοδοτούνται από μεγάλες επιχειρήσεις, γεγονός που κάνει σχετικά εύκολη την πρόβλεψη ότι η ζήτηση στη ναυτιλιακή αγορά LNG θα αυξηθεί για τα επόμενα πέντε χρόνια, σίγουρα περισσότερο σε σχέση με τον αριθμό των πλοίων μεταφοράς LNG που ήδη υπάρχουν», σημείωσε.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η τεχνολογική διαφοροποίηση στον κλάδο, η οποία δημιουργεί μεγάλες αποκλίσεις στο κόστος ναύλου και «απομακρύνει όλο και περισσότερο τα πλοία παλαιότερων τεχνολογιών, όπως οι ατμοστρόβιλοι (steam turbines) ή τα TFDEs, από την αγορά», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Από επενδυτικής άποψης, ο κ. Καλογηράτος υποστήριξε ότι το LNG αποτελεί το «πρώτο βήμα» προς την απανθρακοποίηση, καθώς «είναι ένα εναλλακτικό καύσιμο, το οποίο υπάρχει ήδη σε μεγάλες ποσότητες, παρέχει μειωμένο αποτύπωμα άνθρακα, διαθέτει υποδομές, υπάρχει προσφορά, ενώ η τιμή του αναμένεται να είναι πτωτική τα επόμενα χρόνια λόγω της αυξημένης διαθεσιμότητας».
Στο ίδιο συνέδριο συζητήθηκε και η μελλοντική χρήση πυρηνικής ενέργειας στην εμπορική ναυτιλία. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ABS, Christopher J. Wiernicki, τόνισε ότι η ναυτιλία πρέπει να προετοιμαστεί για το τελικό στάδιο, που είναι τα πυρηνικά καύσιμα και τα καύσιμα μηδενικών εκπομπών άνθρακα, όταν αυτά θα είναι ασφαλή, διαθέσιμα και επεκτάσιμα.
Από την πλευρά του, ο κ. Γιάννης Κούστας, διευθύνων σύμβουλος της Danaos, σημείωσε ότι «όταν θα είναι πραγματικά διαθέσιμη, θα είμαι από τους πρώτους που θα το εξετάσουν», ενώ ο Γιώργος Δελλαπόρτας, επικεφαλής της Meadway Bulkers, δήλωσε πως θα εξέταζε επίσης τη χρήση πυρηνικής ενέργειας, υπό την προϋπόθεση ότι θα προσαρμοστεί το ρυθμιστικό πλαίσιο.
Ο κ. Καλογηράτος αναφέρθηκε σε πρόσφατη μελέτη του MIT Maritime Consortium, του οποίου ο Όμιλος της Capital αποτελεί ένα από τα ιδρυτικά μέλη, και τόνισε ότι το Πολεμικό Ναυτικό πολλών χωρών χρησιμοποιεί την πυρηνική πρόωση εδώ και δεκαετίες με πολύ καλές επιδόσεις ασφαλείας. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ναυτιλία, με το κατάλληλο κανονιστικό πλαίσιο, μπορεί να υιοθετήσει την τεχνολογία αυτή, καθώς ο κλάδος είναι δεκτικός «στην υιοθέτηση νέων ρυθμιστικών πλαισίων». Η πυρηνική ενέργεια είναι πλήρως συμβατή με το πλαίσιο ουδέτερου ισοζυγίου εκπομπών και θα μπορούσε να προσφέρει μεγαλύτερη ωφέλιμη ζωή στα πλοία.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της StealthGas, κ. Χάρης Βαφειάς, σημείωσε ότι είναι τεχνικά εφικτό, καθώς υπάρχουν ήδη μικροί αντιδραστήρες που μπορούν να τοποθετηθούν σε πλοία. Το ζήτημα, όπως τόνισε, είναι κυρίως πολιτικό και κοινωνικό.
Ένα άλλο θέμα που συζήτησαν οι πλοιοκτήτες στο διεθνές ναυτιλιακό συνέδριο ήταν η πρόθεση της αμερικανικής κυβέρνησης να επιβάλει λιμενικά τέλη στα κινεζικής κατασκευής πλοία.
Ο κ. Γιάννης Κούστας σημείωσε ότι υπάρχουν αρκετά μη κινεζικής κατασκευής πλοία ώστε να καλυφθεί το εμπόριο των ΗΠΑ. Στα containerships, για παράδειγμα, λιγότερο από 15% του στόλου αποτελείται από κινεζικά πλοία, ενώ το 70% είναι μη κινεζικά. «Άρα δεν περιμένουμε σοβαρό πρόβλημα. Ακόμη και η COSCO, που επηρεάζεται, δήλωσε ότι θα υπερασπιστεί το μερίδιό της. Νομίζω πως οι δασμοί θα αρθούν μόλις υπάρξει καλύτερη συμφωνία ΗΠΑ–Κίνας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τέλος σχολιάσθηκε και η αβεβαιότητα που προκαλούν η πληθώρα νέων κανονισμών αλλά και η συνεχής ανάπτυξη της τεχνολογίας. Όπως σημείωσε ο κ. Paolo Enoizi διευθύνων σύμβουλος της GasLog, η κατάσταση αυτή είναι βάρος γιατί κοστίζει, και γιατί υπάρχει τεράστια αβεβαιότητα για το ποια τεχνολογία θα επικρατήσει. Δεν ξέρεις αν πρέπει να επενδύσεις σε LNG, σε αμμωνία, σε μεθανόλη, σε κάτι άλλο. Όμως, ταυτόχρονα είναι και ευκαιρία, γιατί αν είσαι από τους πρώτους που θα κινηθούν στη σωστή κατεύθυνση, τότε θα έχεις πλεονέκτημα.