Η Shein, ο κινεζικός γίγαντας του fast fashion που άλλαξε τον τρόπο που ψωνίζουν οι καταναλωτές παγκοσμίως, βρίσκεται στο επίκεντρο έντονων ρυθμιστικών πιέσεων.
Μέσα σε μόλις τρεις μήνες, η εταιρεία έχει δεχθεί πρόστιμα άνω των 190 εκατ. ευρώ και τώρα πρέπει να επανεξετάσει ριζικά τη λειτουργία της, αναφέρει το Reuters σε αποκλειστικό ρεπορτάζ του.
Παραβιάζει η Shein βασικούς κανόνες;
Ο μεγαλύτερος διαδικτυακός λιανέμπορος μόδας παγκοσμίως κατηγορείται σήμερα για παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων, παραπλανητικές εκπτώσεις και ψευδείς περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς (greenwashing).
Η εταιρεία, η οποία αποστέλλει προϊόντα σε πάνω από 150 χώρες, βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με την πρόκληση να αποδείξει ότι μπορεί να αναπτυχθεί χωρίς να παραβιάζει βασικούς κανόνες δεοντολογίας.
Τώρα που η αξιοπιστία της δέχεται κραδασμούς, η εταιρεία αναδιοργανώνεται με περισσότερους εσωτερικούς ελέγχους στοχεύοντας σε μεγαλύτερη διαφάνεια.
Η δημιουργία του «Business Integrity Group»
Σε επιστολή προς τους επενδυτές, ο εκτελεστικός πρόεδρος της Shein, Donald Tang, ανακοίνωσε τη δημιουργία μιας νέας εσωτερικής δομής με την ονομασία Business Integrity Group.
Το νέο αυτό τμήμα θα συνδέει τα πεδία συμμόρφωσης, εταιρικής διακυβέρνησης και εξωτερικών σχέσεων, ενισχύοντας τους μηχανισμούς ελέγχου και διαφάνειας.
Παράλληλα, η Shein ενισχύει το τμήμα εσωτερικού ελέγχου της, επεκτείνοντας τη δράση του σε κρίσιμες αγορές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς, η Βραζιλία και το Μεξικό.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, η εταιρεία έχει ήδη ξεκινήσει διαδικασίες πρόσληψης νέων στελεχών με αντικείμενο τη διαχείριση κινδύνων και τη συμμόρφωση.
Πρόστιμα και κατηγορίες που πληγώνουν την εικόνα της
Τα τελευταία πρόστιμα αποτυπώνουν το μέγεθος των προβλημάτων:
- 150 εκατ. ευρώ από τη Γαλλία για συλλογή δεδομένων χρηστών χωρίς συναίνεση
- 40 εκατ. ευρώ για παραπλανητικές εκπτώσεις
- 1 εκατ. ευρώ από την Ιταλία για πρακτικές greenwashing
Η Shein έχει ήδη προσφύγει κατά του μεγαλύτερου προστίμου, ωστόσο οι ρυθμιστικές αρχές προειδοποιούν ότι νέα πρόστιμα ενδέχεται να ακολουθήσουν εάν αποδειχθεί ότι ορισμένα προϊόντα της δεν πληρούν τα πρότυπα ασφάλειας της ΕΕ.
Επιβράδυνση ανάπτυξης και αναζήτηση νέας ισορροπίας
Παρά την εκρηκτική άνοδο των προηγούμενων ετών, τα τελευταία οικονομικά στοιχεία δείχνουν σημάδια κόπωσης.
Ο Tang παραδέχεται «εντεινόμενες πολιτικές και ρυθμιστικές πιέσεις» σε Ευρώπη και ΗΠΑ, ενώ η κατάργηση του αφορολόγητου για μικρές ηλεκτρονικές παραγγελίες έχει πλήξει σοβαρά τις πωλήσεις στις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με την Coresight Research, τα έσοδα της Shein στις ΗΠΑ αναμένεται να αυξηθούν μόλις 20,1% το 2025, έναντι 50% το 2024, ενώ η Ευρώπη αναμένεται να ξεπεράσει για πρώτη φορά την αμερικανική αγορά, φτάνοντας τα 17,9 δισ. δολάρια.
Η επόμενη μέρα για τον γίγαντα του fast fashion
Η Shein, με έδρα πλέον τη Σιγκαπούρη, επιχειρεί να αφήσει πίσω της τις «σκιές» των προστίμων και να προετοιμάσει το έδαφος για τη δημόσια εγγραφή της στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, έπειτα από αποτυχημένες προσπάθειες σε Νέα Υόρκη και Λονδίνο.
Η αναδιοργάνωση που δρομολογεί δεν είναι απλώς αμυντική κίνηση – είναι προσπάθεια επιβίωσης.
Αν ο νέος μηχανισμός διαφάνειας αποδώσει, η Shein μπορεί να διατηρήσει τη θέση της ως ηγέτης της «γρήγορης μόδας»· αν όχι, κινδυνεύει να μετατραπεί από success story σε παράδειγμα προς αποφυγή για ολόκληρο τον κλάδο.