Ελληνικός καφές και freddo espresso από την Μονμάρτη έως τις Πυραμίδες και το Νέο Δελχί. Παστίτσιο και φρέσκα ελληνικά ζυμαρικά στη Βηρυτό. Και όλα αυτά με ελληνική σφραγίδα. Όσο απίθανο και εάν ακούγεται, πρόκειται για τη νέα πραγματικότητα που με αρκετή προσπάθεια διαμορφώνουν μια σειρά από ελληνικές αλυσίδες καφέ και εστίασης.
Όλο και περισσότερες εταιρείες επιλέγουν να γίνουν πιο εξωστρεφείς και να αναπτυχθούν στο εξωτερικό με συγκεκριμένο σχέδιο. Σε αντίθεση με ότι συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια, όταν η διεθνοποίηση των εργασιών ήταν μια αναγκαστική διέξοδος στην καθίζηση που υπέστη η κατανάλωση στην Ελλάδα στα χρόνια της βαθιάς κρίσης.
Όλο και περισσότερες εταιρείες επιλέγουν να γίνουν πιο εξωστρεφείς και να αναπτυχθούν στο εξωτερικό με συγκεκριμένο σχέδιο.
Από την Μονμάρτη έως τις Ινδίες
Το πιο πρόσφατο «χτύπημα»… εξωστρέφειας ήρθε από την Coffee Island. H πατρινή αλυσίδα καφέ του επιχειρηματία Βαγγέλη Λιόλιου, η οποία ήδη δραστηριοποιείται σε 12 χώρες και 4 ηπείρους εγκαινίασε πριν από μερικά 24ώρα το νέο της κατάστημα στο Κάιρο. Λίγο διάστημα πριν έκανε γνωστή την είσοδό της στο Ιράκ κατάστημα στο Boulevard, ενώ πρόσθεσε δύο ακόμη στην Ινδία.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι παράλληλα προετοιμάζει την επέκτασή της στην Γαλλία, όπου μέχρι το τέλος του 2025 ανοίγει κατάστημα στη Μονμάρτη και με βλέψεις για περαιτέρω επέκταση στη Λυών.
Άνοιγμα στην περιοχή της Μέσης Ανατολής τόλμησε πρόσφατα και η Mailo’s. Η αλυσίδα φρέσκων ζυμαρικών του Νίκου Μουτσουφούρη, στην οποία συμμετέχει μετοχικά η Γρηγόρης του επιχειρηματία Βλάσση Γεωργάτου άνοιξε το πρώτο κατάστημα στον Λίβανο, και μάλιστα με τα πρώτα δείγματα γραφής να καταγράφονται ως ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.
Οι συνεργασίες με τοπικούς συνεργάτες
Πληροφορούμαστε πως η εταιρεία σχεδιάζει ήδη με τον τοπικό συνεργάτη που έχει αναλάβει το master franchise την ανάπτυξη νέων σημείων, πολύ γρηγορότερα απ’ ότι αρχικά είχαν υπολογίσει ενώ παράλληλα δρομολογεί τη δημιουργία δεύτερου σημείου στον Καναδά, και συγκεκριμένα στο Τορόντο ενώ εξετάζει πλέον ενεργά την είσοδο στην αγορά της Γερμανίας.
Το επόμενο μεγάλο βήμα στη διεθνή ανάπτυξη της έκανε πρόσφατα και η Carpo, επεκτείνοντας τις εργασίες της στις αγορές του Περσικού Κόλπου, μέσα από τη στρατηγική συνεργασία με τον κολοσσό της εστίασης Americana Restaurants International Plc.
Η ελληνική αλυσίδα ξηρών καρπών που «γεννήθηκε» στην Αθήνα στην πιο δύσκολη στιγμή της οικονομικής κρίσης και κατάφερε να εδραιωθεί με καταστήματα στην Αθήνα, το Λονδίνο, το Ντουμπάι και προσεχώς το Άμπου Ντάμπι ανοίγει τον βηματισμό της σε μια πολλά υποσχόμενη περιοχή του κόσμου. Η πρώτη φάση προβλέπει καταστήματα σε Κουβέιτ και Κατάρ, με επέκταση σε Μπαχρέιν και Σαουδική Αραβία.
Οι βλέψεις για διεθνή καριέρα
Βλέψεις στο εξωτερικό έχει και η Γρηγόρης, η οποία στοχεύει στη περαιτέρω ανάπτυξη στις χώρες που έχει ήδη παρουσία (Κύπρο, Γερμανία και Ρουμανία). Μάλιστα, στη Ρουμανία διαθέτει ήδη καταστήματα και στο επόμενο διάστημα η παρουσία του brand στη χώρα αναμένεται να ενδυναμωθεί λόγω της συνεργασίας Master franchise που έχει ξεκινήσει.
Εκτός από τις παραπάνω υπάρχουν άλλες αλυσίδες βρίσκονται ήδη σε αρκετά μέρη του εξωτερικού όπως τα εστιατόρια Goody’s και τα Mikel ενώ και άλλες ετοιμάζονται για διεθνή καριέρα, ποντάροντας στην αυθεντικότητα και στο υγιεινό προφίλ.
Οι ευκαιρίες που αναδύονται
Το ερώτημα που τίθεται είναι γιατί τώρα. Τι είναι αυτό που κινητοποιεί τα εξωστρεφή αντανακλαστικά των ελληνικών αλυσίδων εστίασης και καφέ; Παράγοντες της αγοράς μιλώντας στο ΒΗΜΑ αναφέρουν πως πρόκειται για ένα συνδυασμό παραγόντων, τα οποία σχετίζονται τόσο με την κατάσταση στην εγχώρια αγορά όσο και με τις ευκαιρίες που αναδύονται σε διεθνές επίπεδο.
Παρότι η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις κατανάλωσης καφέ στην Ευρώπη με πάνω από 3 κιλά ανά κάτοικο τον χρόνο, αρχίζει και πλησιάζει σε σημείο κορεσμού, με τα περιθώρια ανάπτυξης να στενεύουν επικίνδυνα. Επιπλέον, καταλυτικό ρόλο παίζει η πίεση που υφίσταται το κόστος λειτουργίας στην Ελλάδα – μισθοί, ενέργεια, ενοίκια –, το οποίο οδηγεί τις επιχειρήσεις να αναζητήσουν πιο αποδοτικές αγορές.
Την ίδια στιγμή, η παγκόσμια αγορά καφέ και εστίασης αναπτύσσεται με αλματώδεις ρυθμούς. Σύμφωνα με την Allied Market Research, η αγορά καφέ εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 155 δισ. δολάρια μέχρι το 2030, ενώ η παγκόσμια αγορά εστίασης ξεπερνά ήδη τα 4 τρισ. δολάρια.
Μάλιστα, η συγκυρία γίνεται πιο ευνοϊκή λόγω της ευρύτερης διεθνής τάση υπέρ της μεσογειακής διατροφής και της ελληνικής κουζίνας. Η Ελλάδα έχει γίνει «brand» συνώνυμο της ποιότητας. Οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα – πάνω από 33 εκατ. μόνο το 2023 – φεύγουν με εμπειρίες γεύσης που θέλουν να ξανασυναντήσουν στις χώρες τους.
Η πρόκληση του ανταγωνισμού
Φυσικά, το παιχνίδι δεν είναι εύκολο. Η αγορά καφέ κυριαρχείται από γίγαντες όπως η Starbucks (πάνω από 36.000 καταστήματα) και η Costa Coffee. Οι ελληνικές αλυσίδες καλούνται να σταθούν απέναντι σε πολυεθνικές με τεράστια κεφάλαια και εμπειρία. Όμως η διαφοροποίηση είναι το κλειδί: η αυθεντικότητα, η μεσογειακή πρόταση και το value for money.
Όπως λέει στο ΒΗΜΑ ο διευθύνων σύμβουλος της Coffee Island, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος: «Η πορεία μας δεν είναι συγκυριακή, αλλά στρατηγική. Θέλουμε να χτίζουμε βιώσιμα τη διεθνή παρουσία μας, να ενδυναμώνουμε τις σχέσεις παραγωγών και καταναλωτών και να κάνουμε την Coffee Island σημείο αναφοράς στον εκλεκτό καφέ». Για να συμπληρώσει ο Νίκος Μουτσουφούρης: «Μπορεί να μας αντιγράφουν, αλλά εμείς έχουμε το original concept. Και προχωράμε σταθερά, με ελληνικές συνταγές και μεθοδικά βήματα στο εξωτερικό».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ (ΟΤ) – ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ