Μία ημέρα αφότου ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ αναφέρθηκε στην προοπτική επανέναρξης του εμπορίου μεταξύ των δύο χωρών εάν τερματιστεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο απεσταλμένος επενδύσεων του Βλαντιμίρ Πούτιν κάλεσε τον Ίλον Μασκ να κατασκευάσει μια υποθαλάσσια σήραγγα που θα συνδέει τη Ρωσία με την Αλάσκα.
«Φανταστείτε να συνδέετε τις ΗΠΑ και τη Ρωσία, την Αμερική και την Αφρο-Ευρασία με τη σήραγγα Πούτιν-Τραμπ — μια σύνδεση 70 μιλίων που συμβολίζει την ενότητα», έγραψε ο Κιρίλ Ντμίτριεφ, διευθύνων σύμβουλος του κρατικού επενδυτικού ταμείου του Κρεμλίνου και ειδικός απεσταλμένος για τις επενδύσεις, στο X.
Ισχυρίστηκε ότι με την τεχνολογία της Boring Company του Μασκ, το κόστος ενός τέτοιου έργου θα μπορούσε να μειωθεί από περισσότερα από 65 δισεκατομμύρια δολάρια σε λιγότερο από 8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η συζήτηση έγινε λίγες ώρες μετά την πρώτη τηλεφωνική επικοινωνία μεταξύ των δύο προέδρων από τη σύνοδο κορυφής στην Αλάσκα τον Αύγουστο, η οποία δεν κατέληξε σε κάποια σημαντική εξέλιξη στην κρίση στην Ουκρανία.
Putin-Trump Tunnel proposal connecting Russia to Alaska found its way to the mainstream media. Thank you @A_Osborn. 👇
Reuters: Kremlin envoy proposes a ‘Putin-Trump tunnel’ to link Russia and UShttps://t.co/2tJQJ4zhZc https://t.co/boCVb8xqjl
— Kirill Dmitriev (@kadmitriev) October 17, 2025
Ο Τραμπ είπε ότι αυτός και ο Πούτιν «αφιέρωσαν πολύ χρόνο συζητώντας για το εμπόριο μεταξύ Ρωσίας και Ηνωμένων Πολιτειών όταν τελειώσει ο πόλεμος με την Ουκρανία». Όπως αναφέρουν οι Financial Times, ο Πούτιν και ο Τραμπ συμφώνησαν να συναντηθούν ξανά σε λίγες εβδομάδες στη Βουδαπέστη.
Το Κρεμλίνο προσπάθησε να κερδίσει την υποστήριξη του Τραμπ μέσω της υπόσχεσης οικονομικής συνεργασίας εάν ο πόλεμος στην Ουκρανία τερματιστεί και αρθούν οι δυτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας.
Ο Ντμίτριεφ, απόφοιτος του Στάνφορντ και του Χάρβαρντ, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην οργάνωση των συνομιλιών των ΗΠΑ με τη Ρωσία στη Σαουδική Αραβία φέτος. Έκτοτε, έχει χτίσει μια σχέση με τον ειδικό απεσταλμένο των ΗΠΑ Στιβ Γουίτκοφ και τον συνόδευσε σε αρκετές συναντήσεις με τον Πούτιν για να συζητήσουν την κρίση στην Ουκρανία.
Αν και το εμπόριο ΗΠΑ-Ρωσίας ήταν μόλις 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι, ο Ντμίτριεφ ισχυρίστηκε ότι οι αμερικανικές εταιρείες έχουν χάσει 342 δισεκατομμύρια δολάρια από τη Ρωσία και άφησε να εννοηθεί ότι θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τις ευρωπαϊκές πολυεθνικές που έχουν αποχωρήσει από εκεί.
Έχει επίσης διαφημίσει πιθανώς επικερδείς κοινοπραξίες στον τομέα της ενέργειας και της Αρκτικής, αν και -σύμφωνα με τους FT- δεν είναι σαφές σε ποιο βαθμό η Ρωσία έχει συζητήσει αυτές τις εξελίξεις με τις ΗΠΑ.
Περίπλοκη διαδικασία
Η κατασκευή σήραγγας στον Βερίγγειο Πορθμό ωστόσο είναι μια αρκετή περίπλοκη διαδικασία εξαιτίας της έλλειψης υπαρχουσών υποδομών στην περιοχή, της αυξημένης σεισμικής δραστηριότητας και της πτώσης των θερμοκρασιών πολύ κάτω από το μηδέν.
Η σύνδεση των 70 μιλίων θα είναι υπερδιπλάσια σε μήκος από τη σήραγγα της Μάγχης από το Ηνωμένο Βασίλειο στη Γαλλία, η οποία έχει μήκος 31,5 μίλια.
«Το όνειρο μιας σύνδεσης ΗΠΑ-Ρωσίας μέσω του Βερίγγειου Πορθμού αντανακλά ένα διαρκές όραμα — από τη σιδηροδρομική γραμμή Σιβηρίας-Αλάσκας του 1904 έως το σχέδιο της Ρωσίας του 2007», έγραψε ο Ντμίτριεφ.
Και υπογράμμισε, ότι το Ρωσικό Ταμείο Άμεσων Επενδύσεων «έχει μελετήσει τις υπάρχουσες προτάσεις, συμπεριλαμβανομένου του σιδηροδρόμου ΗΠΑ-Καναδά-Ρωσίας-Κίνας, και θα υποστηρίξει τις πιο βιώσιμες».