Η διετία της καραντίνας ήταν μία χρυσή διετία για το λιανεμπόριο! Αλλαξαν οι καταναλωτικές συνήθειες. Κι οι «μασκοφόροι» καταναλωτές άδειαζαν τα ράφια και τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ ανά την Ελλάδα – επί ζημία βεβαίως της εστίασης, αλλά αυτό είναι μία άλλη ιστορία.
Και φυσικά οι αλλεπάλληλες «επιδρομές» των καταναλωτών, γέμισαν τα ταμεία των αλυσίδων. Όμως όλα όσα που συνέβησαν τότε, δεν είναι μία μακρινή ανάμνηση. Αντιθέτως περιόρισαν την δυναμική της συγκέντρωσης της αγοράς. Και κυρίως το πιο σημαντικό, έδωσαν το «φιλί της ζωής» σε μερικές δεκάδες τοπικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που έχουν κατορθώσει να επιβιώσουν σε πείσμα των καιρών.
Αυτές, οι περί τις είκοσι αλυσίδες που λειτουργούν στην αγορά στην ηπειρωτικής Ελλάδας – οι εναπομείνασες στα νησιά, έχουν άλλου είδους αντοχές λόγω του τουρισμού – «απέκτησαν λίπος» και «αγόρασαν χρόνο», όπως αναφέρουν μιλώντας προς τον ΟΤ πηγές της αγοράς. Πράγμα που σημαίνει, όπως εξηγούν, ότι οι απαιτήσεις τους σε ενδεχόμενες συζητήσεις εξαγοράς τους, κρίνονται από τους υποψήφιους αγοραστές ως «υπερβολικές»! Βέβαια γίνονται κινήσεις – όπως πχ η περίπτωση του Γέγου από τον όμιλο Σκλαβενίτη, η «Πτολεμαΐς» από την ΑΒ Βασιλόπουλος ή η «Παπαγεωργίου» από την Πέντε ΑΕ – αλλά είναι περιορισμένες και κυρίως είναι αναντίστοιχες με την ισχυρή συγκέντρωση που παρατηρείται στην κορυφή του κλάδου.
Τα θηριώδη νούμερα του top5
Τα μεγέθη που έχουν δημιουργηθεί στο top five του λιανεμπορίου είναι θηριώδη και πρωτόγνωρα για την ελληνική αγορά. Και το εντυπωσιακό είναι πως δεν προκαλούν «τρόμο» στο «κάτω τμήμα» της αγοράς – το οποίο συνεχίζει και λειτουργεί as usual. Δεν «τρομοκρατούνται» από τα θηριώδη καταστήματα που ανοίγουν στις περιοχές τους. Βέβαια όλα αυτά έχουν ορισμένη «διάρκεια ζωής». Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές το «προσδόκιμο ζωής» δεν μπορεί να υπερβαίνει τα επόμενα δύο – τρία χρόνια. Κι εξηγούν ότι πλέον δεν είναι μόνο τα μεγάλα σούπερ μάρκετ που οι μικρές τοπικές αλυσίδες έχουν απέναντι τους είναι και τα convenience stores.

Οι στόχοι της ΑΒ Βασιλόπουλος
Ηδη «τρέχει» με πολύ φιλόδοξους στόχους για τα επόμενα δύο χρόνια το δίκτυο της ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ – υπολογίζει να δημιουργήσει συνολικά μέχρι το 2028, 700 τέτοια καταστήματα! Κι ακολουθεί με χαμηλότερους ρυθμούς η Μετρό ΑΕΒΕ. Παράλληλα δεν αποκλείεται μετά από την ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από την Μασούτης ΑΕ και δεδομένου ότι η εξαγοραζόμενη αλυσίδα διαθέτει μεγάλο αριθμό τέτοιων καταστημάτων, να διαμορφώσει και ένα ιδιαίτερο ξεχωριστό δίκτυο. Είναι γεγονός πως οι «επιζήσασες» τοπικές αλυσίδες μετά από τα απανωτά κύματα συγκέντρωσης της αγοράς, βρίσκονται πλέον σε ασφυκτικό κλοιό! Και το 2026 ίσως να αποδειχθεί κρίσιμο!
To deal Μασούτη – Κρητικού
Εν τω μεταξύ εντός των προσεχών μηνών – το αργότερο ως τον επόμενο Μάρτιο – αναμένεται να έχει … «διευθετηθεί» η σημαντική εκκρεμότητα στον κλάδο του λιανεμπορίου, που δεν άλλη από την ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός. Είναι γεγονός ότι η αγορά αναμένει αυτή την διευθέτηση, κυρίως για δει πως θα κινηθεί αμέσως μετά η Μασούτης ΑΕ – ποια θα είναι η εμπορική και επιχειρηματική της στρατηγική.
Από την πλευρά τους οι ανταγωνιστές της στον κλάδο των σούπερ μάρκετ θέλουν να διαπιστώσουν κυρίως πως θα κινηθεί στην περιοχή της Αττικής – που ως τώρα είναι το αδύνατο σημείο της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας. Τώρα που πλέον αποκτά μία σημαντική βάση και μπορεί να «χτίσει» την παρουσία της στο μεγαλύτερο τμήμα της ελληνικής αγοράς – που όμως είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό. Και ακολούθως πως σκοπεύει να αξιοποιήσει το δίκτυο των μικρών καταστημάτων που θα αποκτήσει.

Οι συζητήσεις με τους προμηθευτές
Οι προμηθευτικές επιχειρήσεις επιθυμούν να επαναβεβαιώσουν τις σχέσεις τους με – πολύ πιο ενισχυμένη πλέον – Μασούτης ΑΕ. Κι ως εκ τούτου οι συνομιλίες τους στις αρχές του χρόνου, από αυτή την άποψη θα είναι κρίσιμες. Γενικότερα πάντως το 2026 για όλους αυτούς τους λόγους φαίνεται πως θα είναι η χρονιά του κ. Γιάννη Μασούτη! Από την άλλη πλευρά η ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ, όπως έγραψε, εξάλλου, προσφάτως ο ΟΤ, ελπίζει πως το 2026 ίσως να αποφύγει τις μεγάλες ζημιές του 2024 και απ΄ ότι φαίνεται του 2025, δεδομένου ότι οι εκκρεμότητες μετασχηματισμού του δικτύου των καταστημάτων της αλυσίδας βρίσκονται στην ολοκλήρωση τους.
Τα τοπικά καταστήματα του My Market
Η Μετρό ΑΕ, του προέδρου της ΕΣΕ κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη, έχει επιλέξει για το επόμενο διάστημα ως στρατηγική της ανάπτυξης της το δίκτυο των my market local και όπου χρειάζεται νέα δικά της καταστήματα. Και παράλληλα «έχει το νου του» στο ενδεχόμενο των εξαγορών, έχοντας όμως μια πιο συντηρητική οπτική των πραγμάτων. Η Πέντε ΑΕ έχοντας «χάσει» δύο χρόνια μερίδιο αγοράς, σχεδιάζει, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, ακόμη δύο εξαγορές, εκτός της ενοικίασης των καταστημάτων της αλυσίδας Παπαγεωργίου στα Γιάννενα. Και κατά τις ίδιες πληροφορίες η μία εξ αυτών βρίσκεται στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδας.
Οι άλλες επενδύσεις του Σκλαβενίτη
Τέλος, ο κορυφαίος όμιλος της ελληνικής αγοράς – και ο μεγαλύτερος εργοδότης – ο όμιλος Σκλαβενίτη, εκτός από περιορισμένες επεμβάσεις στο δίκτυο της, έχει αποφασίσει να διαμορφώσει ισχυρές υποδομές προκειμένου να αναβαθμίσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό την παρουσία του στην αγορά έτοιμου φαγητού. Και τούτο διότι για να συνεχίσουν να αναπτύσσονται οι πωλήσεις του ομίλου με υψηλούς ρυθμούς, δεδομένου του μεγέθους του, χρειάζεται να αναπτυχθεί σε συμπληρωματικές αγορές. Προς τούτο μάλιστα και οι θηριώδεις – για τα δεδομένα του κλάδου – επενδύσεις σ΄ αυτό το πλαίσιο.