Στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας από το ΥΠΕΝ στο Συμβούλιο Υπουργων της ΕΕ

Χωρίς συμφωνία κατέληξε το Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος καθώς η Ελλάδα δεν ψήφισε διάταξη για το Net Zero του ΙΜΟ

Στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας από το ΥΠΕΝ στο Συμβούλιο Υπουργων της ΕΕ

Χωρίς να βγει λευκός καπνός κατέληξε το Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος καθώς η Ελλάδα δεν ψήφισε διάταξη για το Net Zero, δηλαδή το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών Άνθρακα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Ναυτιλίας (ΙΜΟ).

Η στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας αποτέλεσε το κίνητρο της χθεσινής αντίθεσης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ με διάταξη που υπήρχε στο αρχικό κείμενο του συμβουλίου και καλωσόριζε το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών Άνθρακα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Ναυτιλίας.

Το κείμενο του Συμβουλίου

Στο χθεσινό κείμενο του Συμβουλίου υπήρχε στην διάταξη αναφορά ότι η ναυτιλία «πρώτη νομικά δεσμευτική τομεακή κλιματική ρύθμιση» που θα έπρεπε να επιβληθεί ο φόρος.

«Η Ελλάδα προσήλθε εποικοδομητικά στις διαπραγματεύσεις στο Συμβούλιο των Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ με μια ισορροπημένη θέση που προασπίζει τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας που συνεισφέρει το 3% του ΑΕΠ της χώρας, η οποία δεν έγινε δεκτή από τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ΕΕ». Αυτό αναφέρουν άριστα πληροφορημένες πηγές με γνώστη του θέματος, βάζοντας τα πράγματα στη θέση τους, τοποθετούμενες σε δημοσιεύματα διεθνών μέσων ενημέρωσης που έκαναν λόγο για «ελληνικό βέτο που ανέτρεψε τις διαπραγματεύσεις για την κοινή θέση της ΕΕ ενόψει της COP 30», χάρη στο οποίο δεν πέρασε η υιοθέτηση φόρου άνθρακα για τον κλάδο της ναυτιλίας. Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, η Ελλάδα τήρησε μια στάση συνεπή, σε συνέχεια και της στάσης που τήρησε για το λεγόμενο Net Zero Framework, δηλαδή το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών Άνθρακα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Ναυτιλίας (ΙΜΟ) όπου μαζί με την Κύπρο απείχαν από τη σχετική ψηφοφορία που κατέληξε στην αναβολή του σχετικού φόρου. Η Κύπρος, ωστόσο, στη χθεσινή ψηφοφορία ήρε τις επιφυλάξεις της, αφήνοντας την Ελλάδα μόνη στην ψηφοφορία να υπερασπίζεται τον ναυτιλιακό τομέα.

Στο πλαίσιο αυτό, δεν θα μπορούσε να δεχθεί την επαναφορά του εν λόγω μέτρου που και άδικό είναι και πλήττει καίρια τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας. Η επίμαχη διάταξη στην οποία η Ελλάδα ήγειρε αντιρρήσεις στη Σύνοδο των Υπουργών Περιβάλλοντος ανέφερε ότι «Η ΕΕ καλωσορίζει τα μέτρα του ΙΜΟ ως την πρώτη νομικά δεσμευτική τομεακή κλιματική ρύθμιση που θα συνεισφέρει στην μείωση των εκπομπών ρύπων από τη ναυτιλία». Αντιπρότεινε μια πιο ήπια διατύπωση που θα έκανε αναφορά στις διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ και κάλυπτε σε μεγάλο βαθμό τις απαιτήσεις των Ευρωπαίων εταίρων της που προσήλθαν. Καθώς αυτή δεν έγινε δεκτή και η λήψη της εν λόγω απόφασης απαιτούσε ομοφωνία, τελικά απαλείφθηκε από το τελικό κείμενο του ανακοινωθέντος οποιαδήποτε αναφορά στον σχεδιασμό για επιβολής φόρο άνθρακα στον ΙΜΟ.

Τέλος, η ελληνική πλευρά φαίνεται πως κινήθηκε περισσότερο προς την κατεύθυνση της δίκαιης και ρεαλιστικής μετάβασης, όπως αυτή τέθηκε, θέσεις που είχε καταθέσει στο δημόσιο διάλογο και η Ένωση Ελλήνων Πλοιοκτητών πρόσφατα.

OT Originals
Περισσότερα από Ναυτιλία

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο