Οι χρηματοπιστωτικές ρυθμιστικές αρχές επιδιώκουν ασφάλεια και αξιοπιστία, ορθή συμπεριφορά και προστασία των καταναλωτών. Ωστόσο, τα κρυπτονομίσματα δεν έχουν σύνορα. Μια εγχώρια εποπτική αρχή δεν μπορεί να επιβλέπει ένα πρωτόκολλο που μπορεί να γραφτεί οπουδήποτε και να χρησιμοποιηθεί παντού. Σκεφτείτε την Tether: με έδρα το Ελ Σαλβαδόρ, ο μεγαλύτερος εκδότης σταθερών κρυπτονομισμάτων στον κόσμο βρίσκεται μακριά από την εμβέλεια των κύριων εποπτικών αρχών. Ωστόσο, σχεδιάζει ένα σταθερό κρυπτονόμισμα σε δολάριο που ρυθμίζεται από τις ΗΠΑ, για το οποίο επιδιώκει την εμπορική έγκριση που συνοδεύει την εποπτεία των ΗΠΑ.
Αυτή η αντιπαράθεση αποτυπώνει το παράδοξο της πολιτικής. Είναι αδύνατο να διοικούνται τα κρυπτονομίσματα από το κέντρο, αλλά οι ίδιοι οι συμμετέχοντες στην αγορά χρειάζονται ισχυρή ρύθμιση.
Οι μεγαλοπρεπείς, νομοθετικές αρχιτεκτονικές κώδικα δεν λειτουργούν καλά σε αυτό το πλαίσιο. Τείνουν να συνδυάζουν υπερβολικές προδιαγραφές με αόριστες γενικότητες. Συχνά επιχειρούν να ρυθμίσουν τη δραστηριότητα εκτός της επικράτειάς τους. Η εκτεταμένη καθοδήγησή τους μπορεί να δημιουργήσει γραφειοκρατία αντί για ασφάλεια. Η δραστηριότητα τείνει να μεταναστεύει σε πιο στοχευμένα καθεστώτα.
Μια καλύτερη προσέγγιση ξεκινά με την αυθόρμητη τάξη και την πειθαρχία της αγοράς. Οι υπεύθυνοι χάραξης κανόνων θα πρέπει να αντιστρέψουν τη συνήθη ακολουθία τους: πρώτον, να ρωτήσουν τι κάνουν ήδη αξιόπιστοι ιδιωτικοί φορείς και, στη συνέχεια, τι πρέπει να κάνουν οι ρυθμιζόμενες εταιρείες για να διαχειριστούν τους κινδύνους που φτάνουν στη δικαιοδοσία τους. Ξεκινήστε με τη συμπεριφορά επί τόπου. Παρεμβαίνετε μόνο όπου υπάρχει αποδεδειγμένος κίνδυνος και χρησιμοποιήστε σαφείς, προοπτικούς κανόνες γύρω από τους οποίους οι άνθρωποι μπορούν να σχεδιάσουν.
Αυτή η προσέγγιση βασίζεται σε πέντε πρακτικές αρχές. Πρώτον, ρύθμιση του ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων και άλλων διεπαφών, όχι του κώδικα. Εποπτεία των εγχώριων πυλών και σημείων επαφής, συμπεριλαμβανομένων των θεματοφυλάκων, των παρόχων πορτοφολιών, των σημείων εισόδου και εξόδου fiat, των εκδοτών και διανομέων stablecoin που λειτουργούν σύμφωνα με την τοπική νομοθεσία, καθώς και των ρυθμιζόμενων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων που χειρίζονται κρυπτονομίσματα. Η προσέγγιση θα πρέπει, στο μέτρο του δυνατού, να εφαρμόζεται ανεξάρτητα από την τεχνολογία ή τον πάροχο, είτε πρόκειται για τράπεζα είτε για μη τράπεζα. Τα βιβλία κανόνων θα πρέπει να επιβάλλουν σαφείς υποχρεώσεις που οι εταιρείες μπορούν να εκπληρώσουν και οι επόπτες μπορούν να επιβάλουν.
Δεύτερον, θέστε την λογοδοσία εκεί που ανήκει: στα διοικητικά συμβούλια. Οι ρυθμιζόμενες εταιρείες θα πρέπει να εντοπίζουν, να ποσοτικοποιούν και να διέπουν την έκθεση σε κρυπτονομίσματα χρησιμοποιώντας μια ελεγχόμενη ταξινόμηση για όλους τους χρηματοοικονομικούς κινδύνους. Τα διοικητικά συμβούλια θα πρέπει να εξετάζουν εάν οι έλεγχοι αντιστοιχούν σε αυτούς τους κινδύνους και να το επικυρώνουν μέσω stress tests και ανάλυσης σεναρίων.
Οι ρυθμιστικές αρχές, ωστόσο, θα πρέπει να σταματήσουν να σχεδιάζουν τα συστήματα διαχείρισης κινδύνων των εταιρειών. Όταν τα βιβλία κανόνων προσπαθούν να εκτελέσουν τη δουλειά της διοίκησης, οι επιχειρήσεις καταλήγουν να τσεκάρουν τα κουτάκια και να καταστέλλουν την ατομική κρίση. Η παγίδα είναι η σκέψη ότι κάποιος που συμμορφώνεται με όλους τους κανόνες πρέπει να είναι ασφαλής.
Τρίτον, η προεπιλεγμένη πολιτική «ναι, αν…» είναι «εύθραυστη». Η πολιτική που κυμαίνεται μεταξύ πράσινου φωτός και πλήρους απαγόρευσης είναι εύθραυστη. Η χορήγηση άδειας υπό όρους είναι ισχυρότερη. Όπου η ρύθμιση αποδεδειγμένα προσθέτει αξία, η αγορά θα επιδιώξει την έγκρισή της. Μετά την κατάρρευση του χρηματιστηρίου κρυπτονομισμάτων FTX του Sam Bankman-Fried το 2022, οι επιχειρήσεις αναζητούν ρυθμιστικές δικαιοδοσίες με σαφέστερα, αξιόπιστα πλαίσια και ορατούς ελέγχους και ισορροπίες. Η χρηματοπιστωτική ζώνη ADGM της Σιγκαπούρης και του Άμπου Ντάμπι είναι μεταξύ αυτών. Και οι δύο αναφέρουν ισχυρή ανάπτυξη στη ρυθμιζόμενη δραστηριότητα ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων.
Τέταρτον, συντονιστείτε σε διεθνές επίπεδο, αλλά με ρεαλιστικό τρόπο. Οι εποπτικές αρχές έχουν εγχώριες εντολές και διαφορετικές νομικές μεθόδους. Τα παγκόσμια πρωτόκολλα δεν εντάσσονται εύκολα σε κανένα ενιαίο εγχειρίδιο κανόνων. Αντίθετα, συνεργαστείτε για να ανταλλάξετε ανησυχίες και δεδομένα. Επιδιώξτε την αμοιβαία αναγνώριση των προτύπων αποθεματικών stablecoin και των πρακτικών θεματοφυλακής. Και ευθυγραμμιστείτε σε αποτελέσματα όπως ο διαχωρισμός και η εξαγορά. Αυτό μειώνει την τριβή της προσπάθειας να γίνει το σωστό σε πολλά μέρη ταυτόχρονα.
Πέμπτον, να είστε φειδωλοί με τις ευρείες αρχές. Τα ανοιχτά νομοθετικά καθήκοντα, όπως η «καλή πίστη» και το «καλύτερο συμφέρον», χωρίς σαφή ορισμό, προκαλούν εκ των υστέρων συλλογισμό που αποθαρρύνει τη χρήσιμη δραστηριότητα και ανταμείβει τη δουλική συμμόρφωση. Οι αρχές έχουν σημασία, αλλά θα πρέπει να περιορίζουν τη διακριτική ευχέρεια και όχι να την επεκτείνουν. Τα βασικά καθήκοντα χρειάζονται σαφείς γραμμές.
Με την έδρα της στο Ελ Σαλβαδόρ, η Tether υπογραμμίζει τα όρια της δικαιοδοσίας σε έναν κόσμο φορητού κώδικα και κεφαλαίου. Ωστόσο, προετοιμάζοντας ένα σταθερό κρυπτονόμισμα που ρυθμίζεται από τις ΗΠΑ, δείχνει επίσης ότι η κανονιστική αξία μπορεί να είναι πραγματική.
Το μήνυμα για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής είναι απλό. Ρυθμίστε τις διεπαφές με στενούς, σαφείς κανόνες· επιμείνετε στις εταιρείες να σκέφτονται σχολαστικά τους κινδύνους τους· μετρήστε τα αποτελέσματα· και εφαρμόστε αυστηρά όταν οι υποσχέσεις παραβιάζονται. Οι αγορές θα ανταμείψουν τις δικαιοδοσίες που συνδυάζουν την πειθαρχία με ταπεινότητα. Οι αγορές, εξίσου σίγουρα, θα παρακάμψουν εκείνους που προσπαθούν να επιβάλλουν ό,τι δεν είναι επιβλητέο.
Ο συγγραφέας είναι συνεργάτης στην Sullivan & Cromwell









































