Σε κίνδυνο βρίσκεται το σχέδιο της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζιόρτζια Μελόνι για τη γέφυρα που θα συνδέει τη Σικελία με την ηπειρωτική χώρα , μετά την απόρριψη της πρότασης από το ελεγκτικό δικαστήριο της χώρας αργά το βράδυ της Τετάρτης.
Το δικαστήριο της Ρώμης — το οποίο είναι αρμόδιο για την αξιολόγηση των έργων που χρηματοδοτούνται από την κυβέρνηση, προκειμένου να αποφεύγεται η σπατάλη δημόσιων πόρων — δεν έδωσε άμεση αιτιολόγηση για την απόφασή του, αλλά δήλωσε ότι θα εκδώσει πλήρη γραπτή απόφαση εντός 30 ημερών.
Η απόφαση αποτελεί μια ενοχλητική οπισθοδρόμηση για την δεξιά κυβέρνηση της Μελόνι, η οποία είχε προωθήσει το έργο ως σύμβολο της δέσμευσής της να ενισχύσει τις υποδομές στον φτωχότερο νότο. Η Ρώμη έχει επίσης ισχυριστεί ότι η γέφυρα μήκους 3,3 χλμ. είναι απαραίτητη για την εθνική ασφάλεια, καθώς θα βοηθήσει την Ιταλία να εκπληρώσει την υπόσχεσή της να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες.
Μετά την έκδοση της απόφασης, η Μελόνι και ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Ματέο Σαλβίνι επέμειναν ότι το έργο θα προχωρήσει.
Γέφυρα με ..παρελθόν
Οι δικαστές είχαν προηγουμένως εκφράσει πολλές ανησυχίες σχετικά με την προσέγγιση της κυβέρνησης για την αναβίωση του δεκαετούς σχεδίου γέφυρας, το οποίο είχε εγκαταλειφθεί το 2012 κατά τη διάρκεια της κρίσης του δημόσιου χρέους της Ιταλίας.
Μεταξύ άλλων ζητημάτων, οι δικαστές αμφισβήτησαν την ανάθεση από τη Ρώμη σύμβασης ύψους 10,6 δισ. ευρώ στην κατασκευαστική εταιρεία Webuild, η οποία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Μιλάνου, χωρίς νέα δημοπρασία, με βάση μια διαδικασία υποβολής προσφορών που είχε αρχικά πραγματοποιηθεί το 2005.
Κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας της Τετάρτης, οι δικαστές εξέφρασαν επίσης ανησυχίες σχετικά με τη χρηματοοικονομική βιωσιμότητα του έργου, υποστηρίζοντας ότι τα κόστη δεν είχαν προσδιοριστεί σωστά και ότι η τεκμηρίωση που υποστήριζε τις εκτιμήσεις ήταν ελλιπής και παρωχημένη.
Η αντεπίθεση της Μελόνι
Η δικαστής Καρμέλα Μιραμπελα προειδοποίησε ότι η έναρξη του έργου χωρίς επαρκή χρηματοδότηση θα μπορούσε να «οδηγήσει σε μετέπειτα διακοπή, η οποία θα ήταν πολύ επιζήμια, ειδικά για τα οικονομικά του κράτους».
Λίγες ώρες μετά την απόφαση του δικαστηρίου, η Μελόνι και οι σύμμαχοί της κατηγόρησαν τους δικαστές ότι υπερέβησαν τις εξουσίες τους.
Η απόφαση «αποτελεί μια ακόμη πράξη καταπάτησης από τη δικαιοσύνη των επιλογών της κυβέρνησης και του κοινοβουλίου», δήλωσε το γραφείο της Μελόνι, χαρακτηρίζοντας την απόρριψη της εγκυρότητας του έργου «απαράδεκτη παρέμβαση, η οποία δεν θα σταματήσει τη δράση της κυβέρνησης».
Ο Σαλβίνι, ο μεγαλύτερος υποστηρικτής του έργου, χαρακτήρισε την απόφαση «σοβαρό πλήγμα για τη χώρα» και «πολιτική επιλογή και όχι αμερόληπτη τεχνική κρίση». Δήλωσε επίσης ότι η κυβέρνηση θα «εξετάσει όλες τις πιθανές οδούς για να ξεκινήσουν οι εργασίες».
Ο υπουργός Εξωτερικών Αντόνιο Ταγιάνι, ηγέτης του κόμματος Forza Italia, δήλωσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι «είναι απαράδεκτο σε μια δημοκρατική χώρα το ελεγκτικό δικαστήριο να αποφασίζει ποια στρατηγικά έργα πρέπει να υλοποιηθούν».
Non è ammissibile che in un Paese democratico la magistratura contabile decida quali siano le opere strategiche da realizzare. Quella sul Ponte dello Stretto da parte della Corte dei Conti, è una decisione che mi lascia esterrefatto e che arriva alla vigilia dell’ultimo voto in…
— Antonio Tajani (@Antonio_Tajani) October 29, 2025
Τα σχέδια από το 19ο αιώνα
Οι Ιταλοί εθνικιστές ονειρεύονταν να συνδέσουν τη Σικελία με την ηπειρωτική χώρα από τον 19ο αιώνα. Το 2006, ο αείμνηστος πρωθυπουργός Σίλβιο Μπερλουσκόνι υπέγραψε σύμβαση κατασκευής γέφυρας αξίας 3,8 δισ. ευρώ με την κατασκευαστική εταιρεία Impregilo, η οποία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Μιλάνου και αργότερα εξαγοράστηκε από την Webuild.
 Αφού το έργο της γέφυρας ακυρώθηκε, η Impregilo μήνυσε τη Ρώμη ζητώντας αποζημίωση 700 εκατ. ευρώ.
Μετά την ανάληψη των καθηκόντων της το 2022, η κυβέρνηση της Μελόνι άρχισε να καταβάλλει προσπάθειες για την αναβίωση του έργου.

Η Webuild είχε προσφερθεί να αποσύρει την αγωγή κατά της Ρώμης εάν το έργο αναβίωνε, αν και το σχέδιο συνάντησε σφοδρή αντίσταση από την τοπική κοινωνία, μεταξύ άλλων από εκατοντάδες ιδιοκτήτες ακινήτων των οποίων τα σπίτια θα απαλλοτριώνονταν.
Ο Πιέτρο Τσιούτσι , διευθύνων σύμβουλος της Stretto di Messina, της κρατικής εταιρείας που αναμένεται να λειτουργήσει τη γέφυρα, χαρακτήρισε την απόφαση του δικαστηρίου «μεγάλη έκπληξη» και δήλωσε ότι «ολόκληρη η διαδικασία διεξήχθη σε πλήρη συμμόρφωση με τους ιταλικούς και ευρωπαϊκούς γενικούς και ειδικούς κανονισμούς που διέπουν την κατασκευή γεφυρών».
 
 

















![Ψηφιακά στοιχεία διακίνησης αποθεμάτων [Μέρος 13o]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/09/tax-468440_1280.jpg)




















